Czy w związku z zakazem pracy dla salonów, można wykonywać jakąkolwiek inną działalność, np. sprzedawać kosmetyki, vouchery, wstawiać posty do mediów społecznościowych, zrobić remont itd? Zobacz opinię radcy prawnego!

Postanowiłam wynotować dla Ciebie najważniejsze wnioski z ostatniego lajwa z radcą prawnym Iloną Przetacznik (autorką bloga Legalny Biznes Online) dotyczące właśnie możliwości wykonywania innej niż świadczenie usług kosmetycznych pracy w salonie, w sytuacji, w której mamy ogólny zakaz działalności.

Na początku Ilona przypomniała, że głównym celem wydawanych ostatnio rozporządzeń (więcej informacji o tych rozporządzeniach tutaj i tutaj) jest to, aby ludzie się nie przemieszczali. Jest to ważne w kontekście odpowiedzi na zadawane przez Was pytania.

W ostatnim rozporządzeniu zawierającym zakaz pracy salonów czytamy:

§ 8. 1. W okresie, o którym mowa w § 2 ust. 1, ustanawia się czasowe ograniczenie:
1) prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty, działalności:

Okres, o którym mowa, to: od dnia 31 marca 2020 r. do odwołania. 

I dalej, kogo to dotyczy? Prowadzenia działalności:

h) związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.02.Z),

i) związanej z działalnością salonów tatuażu i piercingu (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.09.Z),

j) usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.04.Z),

I dalej:

§ 9. 1. Ograniczenia, o których mowa w § 8 ust. 1:
1) pkt 1 lit. a–j oraz pkt 2, polegają na całkowitym zakazie prowadzenia działalności;

Radca prawny Ilona Przetacznik wyjaśnia:

Dla wymienionych wyżej działalności obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia działalności, ale w rozporządzeniu napisane jest:

„prowadzenia przez przedsiębiorców (…) działalności związanej”

z konkretnymi kodami PKD.

Jeśli czytamy to rozporządzenie literalnie i zgodnie z celem, z którym zostało napisane to nie ma zakazu prowadzenia działalności w zakresie innym niż wskazane w wymienionych kodach PKD.

W rozporządzeniu jest wymieniony m.in. kod PKD 96.02.Z.

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Podklasa ta obejmuje:

  • mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie,prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet,
  • golenie i przycinanie brody,
  • masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp.,
  • pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • produkcji peruk, sklasyfikowanej w 32.99.Z,
  • działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 96.09.Z.

Wróćmy do wyjaśnień Ilony:

To jest istotne, ponieważ pokazuje, że zakaz obejmuje wszystkie zabiegi kosmetyczne czy fryzjerskie związane ze świadczeniem tych usług bezpośrednio danej osobie.

Nie da się wykonać usługi kosmetycznej lub fryzjerskiej bez obecności klienta.

Nie ma tutaj mowy o tym, że zakazana jest np. sprzedaż przez internet. Dla przykładu: podklasa 96.02.Z nie obejmuje produkcji peruk, w związku z tym, produkcja peruk również jest dozwolona.

Podsumowując: nie możemy interpretować rozporządzenia rozszerzająco, że salony beauty mają teraz zakaz wykonywania jakiejkolwiek działalności. Mają zakaz wykonywania działalności wskazanej w wymienionych w rozporządzeniu kodach PKD. Po to, żeby ludzie się nie przemieszczali i żeby się nie zarażać.

Wstęp teoretyczny mamy już z głowy, pora więc pochylić się nad odpowiedziami na konkretne pytania.

Co mogę robić podczas zakazu pracy w salonie?

Ilona w odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Was pytania wyjaśnia, że mimo zakazu przyjmowania klientek nadal możesz:

zrobić zakupy związane z pracą w salonie,
sprzedawać kosmetyki przez internet,
umawiać klientki na wizyty w przyszłości (mailowo, telefonicznie),
zdalnie sprzedawać bony/vouchery itd.,
– sprzedawać, prowadzić szkolenia online,
sprzedawać e-booki,
– zrobić remont salonu.

W rozporządzeniu, które omawiamy nie jest to zakazane, a jak już powiedziałam, nie możemy tego rozporządzenia interpretować rozszerzająco.

Nie możesz jednak osobiście przyjmować klientów. Wszystko, co jest związane z bezpośrednim kontaktem, przemieszczaniem się klientów jest zakazane. 

W kontekście sprzedaży na odległość Ilona przypomina o kilku ważnych kwestiach formalnych:

  • prowadząc sprzedaż na odległość powinniśmy zadbać o regulamin sprzedaży, politykę prywatności i inne wymagane prawem dokumenty dla klientów,
  • zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, prowadząc internetową sprzedaż kosmetyków, nie możemy korzystać ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość sprzedaży (do 200 000 zł) – jeśli nie jesteśmy VAT-owcem, rozpoczynając internetową sprzedaż kosmetyków, powinniśmy nim zostać,
  • jeśli chcemy prowadzić inną niż usługi kosmetyczne lub fryzjerskie działalność, trzeba dopisać sobie odpowiednie kody PKD. 

Na blogu Ilony (klik) znajdziesz artykuł o kodach PKD przydatnych w działalności online. Na moim blogu z kolei znajdziesz artykuł o typowo kosmetycznych kodach PKD (klik).

Czy mogę wychodzić do pracy w salonie, jeśli mamy zakaz przemieszczania się?

Tak.

Zgodnie z “Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii” (klik) nie dotyczy osób przemieszczających się w celu “wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej, lub prowadzenia działalności rolniczej lub prac w gospodarstwie rolnym, oraz zakupu towarów i usług z tym związanych.”


Zapis całego lajwa możesz zobaczyć poniżej:


Więcej informacji na ten temat znajdziesz w BAZIE WIEDZY.

baza wiedzy koronawirus salon beauty baner
podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi :