Bardzo często dostaję od Was pytanie: jakie PKD trzeba wybrać, otwierając salon kosmetyczny? Co w przypadku, jeśli dodatkowo chcemy świadczyć np. usługi mobilne, wizażu, makijażu permanentnego, medycyny estetycznej, sprzedawać kosmetyki, szkolić inne osoby… Postanowiłam zebrać w jednym miejscu wszystkie informacje na temat kodów PKD obowiązujących w branży beauty.

W sumie aż 15 różnych kodów PKD do wykorzystania w branży beauty!

Trochę tego jest, dlatego stworzyłam mały spis treści – przeczytaj cały artykuł lub kliknij na temat, który Cię interesuje (przeniesiesz się do odpowiedniego fragmentu):

  • PKD – o co chodzi i po co mi to (klik),
  • PKD salon kosmetyczny (klik),
  • PKD salon fryzjerski (klik),
  • PKD kosmetyka mobilna (klik),
  • PKD makijaż permanentny (klik i klik),
  • PKD wizaż, paznokcie, rzęsy (klik),
  • PKD solarium (klik),
  • PKD podologia (klik),
  • PKD trychologia (klik),
  • PKD masaż (klik),
  • PKD masaż leczniczy, fizjoterapia (klik),
  • PKD medycyna estetyczna (klik),
  • PKD piercing (klik),
  • PKD tatuaż (klik),
  • PKD sprzedaż kosmetyków (klik),
  • PKD organizacja szkoleń (klik),
  • PKD fitness (klik), trening personalny (klik),
  • PKD odchudzanie (klik), dietetyka (klik),
  • PKD własna linia kosmetyków (klik).

Salon kosmetyczny – po co mi PKD i co to w ogóle jest?

PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Najprościej mówiąc: każdy rodzaj działalności ma swój kod. Otwierając firmę musimy przejrzeć tabelkę z kodami i wybrać ten, który najlepiej opisuje to, czym będziemy zajmować się w firmie.

Obowiązkowo każda firma musi wybrać przynajmniej jeden kod – główny (czyli to, co stanowi zasadniczą część Twojej działalności). Jeśli zakres usług będzie szerszy, wybierasz więcej dodatkowych kodów.

Wszystko, czym, zajmujemy się w firmie powinno mieć „podkładkę” w postaci kodu, czyli np. jeśli od jutra planuję oprócz prowadzenia gabinetu, otworzyć kawiarnię, powinnam dopisać sobie odpowiedni kod. Kody dopisujemy w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – przez internet lub korzystając z papierowych wniosków.

Podsumowując:

  • otwierasz gabinet – wybierasz jeden lub więcej kodów,
  • rozszerzasz swoje usługi – wybierasz kolejne kody opisujące te usługi,
  • przestajesz świadczyć jakieś usługi – wykreślasz dany kod.

Jeśli sama chcesz przejrzeć wszystkie kody PKD, wystarczy po prostu wpisać w Google „PKD” i otworzyć dowolną stronę. Wyskoczy albo pełna lista, albo tematyczna wyszukiwarka.

Warto dodać, że obecnie nie trzeba płacić za zmiany kodów PKD.

Salon kosmetyczny – jaki jest główny kod PKD?

Głównym kodem dla usług kosmetycznych jest:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Podklasa ta obejmuje:

  • mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet,
  • golenie i przycinanie brody,
  • masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp.,
  • pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • produkcji peruk, sklasyfikowanej w 32.99.Z,
  • działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 96.09.Z.

Niestety kosmetyczki i kosmetolodzy jak dotąd nie doczekali się własnego kodu PKD. „Podlegamy” więc pod kod 96.02.ZFryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Dlaczego fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne? Czy fryzjerstwo jest zabiegiem kosmetycznym? A może zabieg kosmetyczny jest fryzjerstwem? 🙂 Te pytania niestety pozostaną bez odpowiedzi. Klasyfikacja jest archaiczna i tyle.

Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!

Jakie PKD dla innych usług wykonywanych w gabinecie kosmetycznym?

Co do zasady, takie jak wyżej. Nie ma dodatkowych kodów dla:

  • kosmetyki mobilnej,
  • stylizacji paznokci,
  • wizażu,
  • przedłużania rzęs itd.

(jedyny wyjątek to makijaż permanentny – o tym za chwilę)

Podsumowując: wszystkie usługi kosmetyczne i fryzjerskie przypisane są do kodu: 96.02.Z.

Istnieje jednak kilka kodów, które mogą się przydać w szczególnych sytuacjach. Poniżej znajdziesz dokładną listę wraz z opisami.

Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!

PKD – Solaria, masaż, odchudzanie

Pierwszy dotyczy gabinetów, które prowadzą solarium, mają szeroką ofertę zabiegów odchudzających lub masaży.

96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność usługowa łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, salonów masażu itp. mająca na celu poprawę samopoczucia.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • masaży i terapii leczniczych, sklasyfikowanych w 86.90.A,
  • działalności klubów i obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (centra fitness) i kulturystyce, sklasyfikowanej w 93.13.Z.

PKD – Tatuaż, piercing

Kolejny kod – dla osób, które świadczą usługi tatuażu, piercingu i UWAGA – słyszałam, że niektórzy ubezpieczyciele życzą sobie, aby salon wykonujący zabiegi makijażu permanentnego miał wpisane dodatkowo „tatuażowe PKD”.

96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność astrologiczną i spirytystyczną,
  • działalność biur towarzyskich, biur matrymonialnych,
  • działalność agencji hostess,
  • działalność usługową związaną z opieką nad zwierzętami domowymi w zakresie wyżywienia, pielęgnowania, strzyżenia, pilnowania i tresury,
  • wyłapywanie bezpańskich zwierząt,
  • działalność organizacji badających genealogię,
  • działalność salonów tatuażu i piercingu,
  • usługi czyścibutów, portierów, pracowników wyznaczonych do parkowania samochodów itp.,
  • dorabianie kluczy,
  • działalność samoobsługowych maszyn na monety, takich jak: automaty fotograficzne, wagi, urządzenia do mierzenia ciśnienia krwi, szafki na monety itp.

PKD – Fitness

Ten kod przyda się raczej wyłącznie osobom, które prowadzą kluby fitness. Zamieszczam go głownie z myślą o gabinetach mających rozbudowaną ofertę zabiegów odchudzających. Teoretycznie taki obiekt mógłby dodatkowo oferować usługi kwalifikujące się jako fitness.

93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności indywidualnych nauczycieli, trenerów, sklasyfikowanej w 85.51.Z,
  • działalności usługowej łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, sklasyfikowanej w 96.04.Z.

PKD – fizjoterapia, masaż leczniczy

Wiele gabinetów współpracuje z masażystami, fizjoterapeutami. Kod dla masaży już podawałam, ale jeśli fizjoterapeuta, którego zatrudniasz, dodatkowo oferuje usługi, które można zakwalifikować jako medyczne, przyda Ci się poniższy kod.

86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • indywidualną lub zespołową działalność fizjoterapeutów, prowadzoną w takich dziedzinach jak: diagnostyka fizjoterapeutyczna, fizykoterapia, hydroterapia, masaż leczniczy, terapia ruchowa itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie (ogólne, przyszpitalne, medycyny pracy, przy domach pomocy społecznej), specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.

PKD – Trening personalny

85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

Podklasa ta obejmuje kursy, zajęcia sportowe i rekreacyjne dla grup i osób indywidualnych.

Zajęcia mogą być prowadzone w szkołach, na obozach, obiektach własnych jednostki nauczającej, obiektach klienta lub innych obiektach, włączając zakwaterowanie.

Kursy i zajęcia ujęte w tej podklasie mają charakter formalnie zorganizowany.

Podklasa ta obejmuje:

  • zajęcia sportowe (siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną itp.),
  • obozy sportowe,
  • zajęcia gimnastyczne,
  • szkoły nauki jazdy konnej,
  • naukę pływania,
  • działalność profesjonalnych instruktorów sportowych, nauczycieli i trenerów,
  • kursy sztuk walki, kursy jogi,
  • kursy gry w karty (np. brydż).

PKD – Dietetyka

Jeśli w Twoim gabinecie można skorzystać z pomocy dietetyka, wybierz ten kod:

86.90.D – Działalność paramedyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.

PKD – Wyrób peruk, sztucznych rzęs

To raczej nikomu się nie przyda, ale dodaję dla porządku 😉

32.99.Z – Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana

Podklasa ta obejmuje:

(…)

  • produkcję artykułów użytku osobistego: fajek, grzebieni, spinek do włosów, spryskiwaczy i rozpylaczy do perfum, termosów i pozostałych naczyń próżniowych do użytku osobistego lub domowego, peruk, sztucznych bród, sztucznych rzęs,

(…)

Sprzedaż kosmetyków – jakie PKD?

Jeśli sprzedajesz klientkom kosmetyki, czy to do pielęgnacji domowej, czy po prostu inne kosmetyki (lub perfumy), dopisz kolejny kod PKD.

PKD – Sprzedaż kosmetyków

47.75.Z – Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

Podklasa ta obejmuje także sprzedaż detaliczną perfum.

Może Ci się przydać również:

47.74.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

lub (jeśli masz sklep internetowy z kosmetykami):

47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet

Klient dokonuje wyboru towaru w oparciu o ogłoszenia, katalogi, informacje dostarczone na stronie internetowej, modele albo inny środek reklamy i składa swoje zamówienie za pośrednictwem poczty, telefonu lub przez Internet (zwykle poprzez specjalne środki zapewnione w ramach takiej strony internetowej). Nabyte towary mogą być albo bezpośrednio ściągnięte z Internetu lub fizycznie dostarczone do klienta.

Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:

  • dowolnego towaru drogą zamówienia pocztowego,
  • dowolnego produktu przez Internet,
  • bezpośrednią przez telewizję, radio i telefon,
  • prowadzoną na aukcjach internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych poprzez Internet, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grup 45.1, 45.3,
  • sprzedaży detalicznej motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli poprzez Internet, sklasyfikowanej w 45.40.Z.

Szkolenia w salonie kosmetycznym – jakie PKD?

Jeśli oprócz działalności usługowej, dodatkowo chcesz prowadzić szkolenia, dopisz kod 85.59.B.

PKD – Szkolenia kosmetyczne

85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

Podklasa ta obejmuje:

  • edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania,
  • działalność placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,
  • korepetycje, włączając korepetycje z języków obcych,
  • działalność ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze,
  • kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej,
  • kursy komputerowe,
  • naukę religii,
  • kursy udzielania pierwszej pomocy,
  • szkoły przetrwania,
  • szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • kursy szybkiego czytania,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).

Jaki kod PKD należy wpisać otwierając gabinet podologiczny?

Tutaj sytuacja wygląda nieco inaczej, niż w przypadku zwykłych usług kosmetycznych.

PKD – Podologia

Działalności podologicznej przypisuje się PKD:

86.90.D – Działalność paramedyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.

Może Ci się przydać również:

47.74.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

Plus oczywiście:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Dla zabiegów typowo kosmetycznych.

Jeśli gabinet podologiczny prowadzi lekarz, mogą się przydać dodatkowe kody, o których piszę niżej przy okazji omawiania zabiegów medycyny estetycznej (klik).

Jaki kod PKD należy wpisać otwierając gabinet trychologiczny?

Tutaj sytuacja również wygląda nieco inaczej, niż w przypadku zwykłych usług kosmetycznych i jednocześnie właściwie identycznie, jak w przypadku omawianych wyżej usług podologicznych.

PKD – Trychologia

Działalności trychologicznej przypisuje się PKD:

86.90.D – Działalność paramedyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.

Plus oczywiście:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Dla zabiegów typowo kosmetycznych.

Jeśli gabinet trychologiczny prowadzi lekarz, mogą się przydać dodatkowe kody, o których piszę niżej przy okazji omawiania zabiegów medycyny estetycznej (klik).

Jakie PKD dla salonu z zabiegami medycyny estetycznej?

Obecnie coraz więcej gabinetów oferuje usługi z zakresu tzw. medycyny estetycznej, czy to samodzielnie, czy współpracując z lekarzem. Jakie PKD trzeba dopisać, decydując się na taką działalność?

PKD – Medycyna estetyczna

Lekarz, który przyjmuje w swoim gabinecie wybierze kod:

86.22.Z – Praktyka lekarska specjalistyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • porady, diagnostykę i leczenie świadczone przez lekarzy specjalistów, włączając chirurgów.

– jeśli jest specjalistą lub

86.21.Z – Praktyka lekarska ogólna

– jeśli nie jest specjalistą.

Niemniej jednak cały czas trwa spór o to, czy zabiegi estetyczne wykonywane przez lekarza, można w ogóle nazywać leczeniem. Przecież nie chodzi o walkę z chorobą, ale o poprawę urody.

Nie będę tutaj rozstrzygać tego sporu (zainteresowanych odsyłam do e-booka na ten temat), zaznaczę jednak tylko, że gdybyśmy wykluczyli PKD 86.22.Z/86.21.Z to zostaje nam właściwie tylko:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

W mojej opinii lekarz wykonujący zabiegi estetyczne mógłby skorzystać z obu kodów: 86.22.Z/86.21.Z i 96.02.Z.

Może przecież przyjść do niego pacjent/klient z problemem estetycznym, ale może przecież także przyjść osoba z problemem wymagającym leczenia – np. przepisania leków przeciwtrądzikowych.

Jeśli taki lekarz (z własną działalnością) współpracuje z gabinetem i to on wystawia paragony, to sytuacja jest analogiczna. To lekarz decyduje, czy klient wymaga zabiegu estetycznego, czy może leczenia, to on wykonuje usługę, on wystawia paragon, rozlicza podatki.

Co w przypadku, w którym gabinet kosmetyczny zatrudnia lekarza lub wykonuje zabiegi estetyczne we własnym zakresie?

Tutaj najlepszym wyborem będzie kod przypisany zabiegom kosmetycznym:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Własna linia kosmetyków – jakie PKD?

Wielu właścicieli gabinetów decyduje się na tworzenie własnych kosmetyków. Jeśli masz takie plany – zerknij poniżej.

PKD – Wytwarzanie kosmetyków

20.42.Z – Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych

Podklasa ta obejmuje produkcję wyrobów kosmetycznych i toaletowych,takich jak:

  • perfumy i wody toaletowe,
  • środki upiększające i do makijażu,
  • preparaty chroniące przed oparzeniami słonecznymi oraz środki do opalania,
  • preparaty do manicure i pedicure,
  • szampony, lakiery do włosów, preparaty do ondulacji i wzmacniania włosów,
  • środki do czyszczenia zębów i higieny jamy ustnej, włącznie ze środkami do protez zębowych,
  • środki do golenia, włączając środki stosowane przed i po goleniu,
  • dezodoranty,
  • sole do kąpieli,
  • preparaty do depilacji,
  • mydło kosmetyczne.

Masz już swój kod PKD?

Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym