Bardzo często dostaję od Was pytanie: jakie PKD trzeba wybrać, otwierając salon kosmetyczny? Co w przypadku, jeśli dodatkowo chcemy świadczyć np. usługi mobilne, wizażu, makijażu permanentnego, medycyny estetycznej, sprzedawać kosmetyki, szkolić inne osoby… Postanowiłam zebrać w jednym miejscu wszystkie informacje na temat kodów PKD obowiązujących w branży beauty.

W sumie aż 15 różnych kodów PKD do wykorzystania w branży beauty!

Trochę tego jest, dlatego stworzyłam mały spis treści – przeczytaj cały artykuł lub kliknij na temat, który Cię interesuje (przeniesiesz się do odpowiedniego fragmentu):

  • PKD – o co chodzi i po co mi to (klik),
  • PKD salon kosmetyczny (klik),
  • PKD salon fryzjerski (klik),
  • PKD kosmetyka mobilna (klik),
  • PKD makijaż permanentny (klik i klik),
  • PKD wizaż, paznokcie, rzęsy (klik),
  • PKD solarium (klik),
  • PKD podologia (klik),
  • PKD trychologia (klik),
  • PKD masaż (klik),
  • PKD masaż leczniczy, fizjoterapia (klik),
  • PKD medycyna estetyczna (klik),
  • PKD piercing (klik),
  • PKD tatuaż (klik),
  • PKD sprzedaż kosmetyków (klik),
  • PKD organizacja szkoleń (klik),
  • PKD fitness (klik), trening personalny (klik),
  • PKD odchudzanie (klik), dietetyka (klik),
  • PKD własna linia kosmetyków (klik).

Salon kosmetyczny – po co mi PKD i co to w ogóle jest?

PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Najprościej mówiąc: każdy rodzaj działalności ma swój kod. Otwierając firmę musimy przejrzeć tabelkę z kodami i wybrać ten, który najlepiej opisuje to, czym będziemy zajmować się w firmie.

Obowiązkowo każda firma musi wybrać przynajmniej jeden kod – główny (czyli to, co stanowi zasadniczą część Twojej działalności). Jeśli zakres usług będzie szerszy, wybierasz więcej dodatkowych kodów.

Wszystko, czym, zajmujemy się w firmie powinno mieć „podkładkę” w postaci kodu, czyli np. jeśli od jutra planuję oprócz prowadzenia gabinetu, otworzyć kawiarnię, powinnam dopisać sobie odpowiedni kod. Kody dopisujemy w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – przez internet lub korzystając z papierowych wniosków.

Podsumowując:

  • otwierasz gabinet – wybierasz jeden lub więcej kodów,
  • rozszerzasz swoje usługi – wybierasz kolejne kody opisujące te usługi,
  • przestajesz świadczyć jakieś usługi – wykreślasz dany kod.

Jeśli sama chcesz przejrzeć wszystkie kody PKD, wystarczy po prostu wpisać w Google „PKD” i otworzyć dowolną stronę. Wyskoczy albo pełna lista, albo tematyczna wyszukiwarka.

Warto dodać, że obecnie nie trzeba płacić za zmiany kodów PKD.


Salon kosmetyczny – jaki jest główny kod PKD?

Głównym kodem dla usług kosmetycznych jest:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Podklasa ta obejmuje:

  • mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet,
  • golenie i przycinanie brody,
  • masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp.,
  • pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • produkcji peruk, sklasyfikowanej w 32.99.Z,
  • działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 96.09.Z.

Niestety kosmetyczki i kosmetolodzy jak dotąd nie doczekali się własnego kodu PKD. „Podlegamy” więc pod kod 96.02.ZFryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Dlaczego fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne? Czy fryzjerstwo jest zabiegiem kosmetycznym? A może zabieg kosmetyczny jest fryzjerstwem? 🙂 Te pytania niestety pozostaną bez odpowiedzi. Klasyfikacja jest archaiczna i tyle.

Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!

Jakie PKD dla innych usług wykonywanych w gabinecie kosmetycznym?

Co do zasady, takie jak wyżej. Nie ma dodatkowych kodów dla:

  • kosmetyki mobilnej,
  • stylizacji paznokci,
  • wizażu,
  • przedłużania rzęs itd.

(jedyny wyjątek to makijaż permanentny – o tym za chwilę)

Podsumowując: wszystkie usługi kosmetyczne i fryzjerskie przypisane są do kodu: 96.02.Z.

Istnieje jednak kilka kodów, które mogą się przydać w szczególnych sytuacjach. Poniżej znajdziesz dokładną listę wraz z opisami.

Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!


PKD – Solaria, masaż, odchudzanie

Pierwszy dotyczy gabinetów, które prowadzą solarium, mają szeroką ofertę zabiegów odchudzających lub masaży.

96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność usługowa łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, salonów masażu itp. mająca na celu poprawę samopoczucia.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • masaży i terapii leczniczych, sklasyfikowanych w 86.90.A,
  • działalności klubów i obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (centra fitness) i kulturystyce, sklasyfikowanej w 93.13.Z.

PKD – Tatuaż, piercing

Kolejny kod – dla osób, które świadczą usługi tatuażu, piercingu i UWAGA – słyszałam, że niektórzy ubezpieczyciele życzą sobie, aby salon wykonujący zabiegi makijażu permanentnego miał wpisane dodatkowo „tatuażowe PKD”.

96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność astrologiczną i spirytystyczną,
  • działalność biur towarzyskich, biur matrymonialnych,
  • działalność agencji hostess,
  • działalność usługową związaną z opieką nad zwierzętami domowymi w zakresie wyżywienia, pielęgnowania, strzyżenia, pilnowania i tresury,
  • wyłapywanie bezpańskich zwierząt,
  • działalność organizacji badających genealogię,
  • działalność salonów tatuażu i piercingu,
  • usługi czyścibutów, portierów, pracowników wyznaczonych do parkowania samochodów itp.,
  • dorabianie kluczy,
  • działalność samoobsługowych maszyn na monety, takich jak: automaty fotograficzne, wagi, urządzenia do mierzenia ciśnienia krwi, szafki na monety itp.

PKD – Fitness

Ten kod przyda się raczej wyłącznie osobom, które prowadzą kluby fitness. Zamieszczam go głownie z myślą o gabinetach mających rozbudowaną ofertę zabiegów odchudzających. Teoretycznie taki obiekt mógłby dodatkowo oferować usługi kwalifikujące się jako fitness.

93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności indywidualnych nauczycieli, trenerów, sklasyfikowanej w 85.51.Z,
  • działalności usługowej łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, sklasyfikowanej w 96.04.Z.

PKD – fizjoterapia, masaż leczniczy

Wiele gabinetów współpracuje z masażystami, fizjoterapeutami. Kod dla masaży już podawałam, ale jeśli fizjoterapeuta, którego zatrudniasz, dodatkowo oferuje usługi, które można zakwalifikować jako medyczne, przyda Ci się poniższy kod.

86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • indywidualną lub zespołową działalność fizjoterapeutów, prowadzoną w takich dziedzinach jak: diagnostyka fizjoterapeutyczna, fizykoterapia, hydroterapia, masaż leczniczy, terapia ruchowa itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie (ogólne, przyszpitalne, medycyny pracy, przy domach pomocy społecznej), specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.


PKD – Trening personalny

85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

Podklasa ta obejmuje kursy, zajęcia sportowe i rekreacyjne dla grup i osób indywidualnych.

Zajęcia mogą być prowadzone w szkołach, na obozach, obiektach własnych jednostki nauczającej, obiektach klienta lub innych obiektach, włączając zakwaterowanie.

Kursy i zajęcia ujęte w tej podklasie mają charakter formalnie zorganizowany.

Podklasa ta obejmuje:

  • zajęcia sportowe (siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną itp.),
  • obozy sportowe,
  • zajęcia gimnastyczne,
  • szkoły nauki jazdy konnej,
  • naukę pływania,
  • działalność profesjonalnych instruktorów sportowych, nauczycieli i trenerów,
  • kursy sztuk walki, kursy jogi,
  • kursy gry w karty (np. brydż).

PKD – Dietetyka

Jeśli w Twoim gabinecie można skorzystać z pomocy dietetyka, wybierz ten kod:

86.90.D – Działalność paramedyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.


PKD – Wyrób peruk, sztucznych rzęs

To raczej nikomu się nie przyda, ale dodaję dla porządku 😉

32.99.Z – Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana

Podklasa ta obejmuje:

(…)

  • produkcję artykułów użytku osobistego: fajek, grzebieni, spinek do włosów, spryskiwaczy i rozpylaczy do perfum, termosów i pozostałych naczyń próżniowych do użytku osobistego lub domowego, peruk, sztucznych bród, sztucznych rzęs,

(…)


Sprzedaż kosmetyków – jakie PKD?

Jeśli sprzedajesz klientkom kosmetyki, czy to do pielęgnacji domowej, czy po prostu inne kosmetyki (lub perfumy), dopisz kolejny kod PKD.

PKD – Sprzedaż kosmetyków

47.75.Z – Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

Podklasa ta obejmuje także sprzedaż detaliczną perfum.

Może Ci się przydać również:

47.74.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

lub (jeśli masz sklep internetowy z kosmetykami):

47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet

Klient dokonuje wyboru towaru w oparciu o ogłoszenia, katalogi, informacje dostarczone na stronie internetowej, modele albo inny środek reklamy i składa swoje zamówienie za pośrednictwem poczty, telefonu lub przez Internet (zwykle poprzez specjalne środki zapewnione w ramach takiej strony internetowej). Nabyte towary mogą być albo bezpośrednio ściągnięte z Internetu lub fizycznie dostarczone do klienta.

Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:

  • dowolnego towaru drogą zamówienia pocztowego,
  • dowolnego produktu przez Internet,
  • bezpośrednią przez telewizję, radio i telefon,
  • prowadzoną na aukcjach internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych poprzez Internet, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grup 45.1, 45.3,
  • sprzedaży detalicznej motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli poprzez Internet, sklasyfikowanej w 45.40.Z.

Szkolenia w salonie kosmetycznym – jakie PKD?

Jeśli oprócz działalności usługowej, dodatkowo chcesz prowadzić szkolenia, dopisz kod 85.59.B.

PKD – Szkolenia kosmetyczne

85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

Podklasa ta obejmuje:

  • edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania,
  • działalność placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,
  • korepetycje, włączając korepetycje z języków obcych,
  • działalność ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze,
  • kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej,
  • kursy komputerowe,
  • naukę religii,
  • kursy udzielania pierwszej pomocy,
  • szkoły przetrwania,
  • szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • kursy szybkiego czytania,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).

Jaki kod PKD należy wpisać otwierając gabinet podologiczny?

Tutaj sytuacja wygląda nieco inaczej, niż w przypadku zwykłych usług kosmetycznych.

PKD – Podologia

Działalności podologicznej przypisuje się PKD:

86.90.D – Działalność paramedyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.

Może Ci się przydać również:

47.74.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

Plus oczywiście:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Dla zabiegów typowo kosmetycznych.

Jeśli gabinet podologiczny prowadzi lekarz, mogą się przydać dodatkowe kody, o których piszę niżej przy okazji omawiania zabiegów medycyny estetycznej (klik).


Jaki kod PKD należy wpisać otwierając gabinet trychologiczny?

Tutaj sytuacja również wygląda nieco inaczej, niż w przypadku zwykłych usług kosmetycznych i jednocześnie właściwie identycznie, jak w przypadku omawianych wyżej usług podologicznych.

PKD – Trychologia

Działalności trychologicznej przypisuje się PKD:

86.90.D – Działalność paramedyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.

Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.

Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.

Plus oczywiście:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

Dla zabiegów typowo kosmetycznych.

Jeśli gabinet trychologiczny prowadzi lekarz, mogą się przydać dodatkowe kody, o których piszę niżej przy okazji omawiania zabiegów medycyny estetycznej (klik).


Jakie PKD dla salonu z zabiegami medycyny estetycznej?

Obecnie coraz więcej gabinetów oferuje usługi z zakresu tzw. medycyny estetycznej, czy to samodzielnie, czy współpracując z lekarzem. Jakie PKD trzeba dopisać, decydując się na taką działalność?

PKD – Medycyna estetyczna

Lekarz, który przyjmuje w swoim gabinecie wybierze kod:

86.22.Z – Praktyka lekarska specjalistyczna

Podklasa ta obejmuje:

  • porady, diagnostykę i leczenie świadczone przez lekarzy specjalistów, włączając chirurgów.

– jeśli jest specjalistą lub

86.21.Z – Praktyka lekarska ogólna

– jeśli nie jest specjalistą.

Niemniej jednak cały czas trwa spór o to, czy zabiegi estetyczne wykonywane przez lekarza, można w ogóle nazywać leczeniem. Przecież nie chodzi o walkę z chorobą, ale o poprawę urody.

Nie będę tutaj rozstrzygać tego sporu (zainteresowanych odsyłam do e-booka na ten temat), zaznaczę jednak tylko, że gdybyśmy wykluczyli PKD 86.22.Z/86.21.Z to zostaje nam właściwie tylko:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

W mojej opinii lekarz wykonujący zabiegi estetyczne mógłby skorzystać z obu kodów: 86.22.Z/86.21.Z i 96.02.Z.

Może przecież przyjść do niego pacjent/klient z problemem estetycznym, ale może przecież także przyjść osoba z problemem wymagającym leczenia – np. przepisania leków przeciwtrądzikowych.

Jeśli taki lekarz (z własną działalnością) współpracuje z gabinetem i to on wystawia paragony, to sytuacja jest analogiczna. To lekarz decyduje, czy klient wymaga zabiegu estetycznego, czy może leczenia, to on wykonuje usługę, on wystawia paragon, rozlicza podatki.

Co w przypadku, w którym gabinet kosmetyczny zatrudnia lekarza lub wykonuje zabiegi estetyczne we własnym zakresie?

Tutaj najlepszym wyborem będzie kod przypisany zabiegom kosmetycznym:

96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne


Własna linia kosmetyków – jakie PKD?

Wielu właścicieli gabinetów decyduje się na tworzenie własnych kosmetyków. Jeśli masz takie plany – zerknij poniżej.

PKD – Wytwarzanie kosmetyków

20.42.Z – Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych

Podklasa ta obejmuje produkcję wyrobów kosmetycznych i toaletowych,takich jak:

  • perfumy i wody toaletowe,
  • środki upiększające i do makijażu,
  • preparaty chroniące przed oparzeniami słonecznymi oraz środki do opalania,
  • preparaty do manicure i pedicure,
  • szampony, lakiery do włosów, preparaty do ondulacji i wzmacniania włosów,
  • środki do czyszczenia zębów i higieny jamy ustnej, włącznie ze środkami do protez zębowych,
  • środki do golenia, włączając środki stosowane przed i po goleniu,
  • dezodoranty,
  • sole do kąpieli,
  • preparaty do depilacji,
  • mydło kosmetyczne.

Masz już swój kod PKD?

Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!

Przydał Ci się ten artykuł? Jeśli chcesz, możesz mnie wesprzeć wirtualną kawąKLIK lub zostać moją Patronką na portalu Patronite – KLIK.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym