Sprawdź, jakie zmiany w ZUS i zatrudnianiu czekają nas w 2019 roku! Doświadczona księgowa, Monika Salawa zebrała dla nas wszystkie najważniejsze informacje dla osób prowadzących gabinety beauty! Przeczytaj pierwszą część artykułu!

Mam dla Was tradycyjny artykuł o zmianach w podatkach, przepisach, księgowości… Tym razem w dwóch częściach, bo sporo zmian było tworzonych tak naprawdę na ostatnią chwilę. Z pierwszej części dowiesz się, co nowego w stawkach ZUS (a sporo się zmienia!) i w przepisach związanych z zatrudnianiem. W drugiej części, która pojawi się w pierwszych dniach stycznia przyjrzymy się zmianom podatkowym i związanym z rozliczaniem firmowego auta.

Artykuł przygotowała dla Was nasza ekspertka – doświadczona księgowa Monika Salawa. Jej ubiegłoroczny tekst na temat zmian w przepisach był jednym z najchętniej przez Was czytanych w tym okresie! 😉 Mam nadzieję, że i w tym roku przyda Wam się takie kompletne podsumowanie. Prowadząc gabinet ciężko śledzić na bieżąco wszystkie zmiany, a konsekwencje nie dostosowania się do aktualnych przepisów, jak wiadomo, mogą być naprawdę poważne.

Ok, nie przedłużam już, oddaję głos Monice!

Jakie zmiany w rozliczaniu ZUS i pracowników czekają właścicieli salonów beauty w 2019 roku?

Nazywam się Monika Salawa i od 10 lat zajmuję się księgowością. W swoim Biurze Rachunkowym SolidnaKsięgowa doradzam małym przedsiębiorcom jak zmniejszyć podatki oraz prawidłowo rozliczać firmę, tak aby uniknąć problemów z fiskusem.

Zmiany, zmiany, zmiany. 2019 rok przyniesie wiele nowych przepisów, które powinny zainteresować przedsiębiorców. Prowadzisz własny gabinet kosmetyczny? Ciebie one również dotyczą. Rozeznaj się zawczasu w swoich nowych obowiązkach i przywilejach. Zapraszam do lektury pierwszej części artykułu o zmianach w ZUS i prawie pracy, które wejdą w życie od 2019 r.

I. Nowy „mały ZUS”, czyli jak unikniesz wysokich składek

Na początek rewolucyjna zmiana, o której ostatnio bardzo głośno. Sprawdź czy możesz skorzystać z nowej preferencji i płacić niższy ZUS!

Przypomnijmy, że do tej pory mianem „małego ZUSu” określano tzw. „preferencyjne składki” opłacane przez pierwsze dwa lata działalności. Dziś ten termin oznacza coś innego – nową wysokość składek, tym razem uzależnioną od przychodu. Można ją obliczyć za pomocą specjalnego kalkulatora.

„Mały ZUS” – ograniczenia

Niższe składki dotyczą przedsiębiorców, którzy w 2018 roku osiągnęli przychody nie wyższe niż 63 tys. zł w skali roku. Pozostałe firmy zapłacą je według dotychczasowych zasad. Z ulgi tej nie mogą również skorzystać firmy w pierwszym roku swojej działalności (np. założone w 2019 r.), a także te, które w poprzednim roku (2018 r.) działały krócej niż 60 dni.

Ulga jest dobrowolna, nie obowiązkowa. Jak wiadomo, im niższe składki, tym niższe zasiłki, dlatego warto zastanowić się nad zmianą.

Szczegółowo na temat „Małego ZUSu” pisałam w tekście: Nowy „mały ZUS”, czyli składki uzależnione od przychodu. Jak skorzystać z ulgi? Dowiesz się z niego również, kto nie może skorzystać z „małego ZUS”.

Nie przegap terminu! Tę decyzję musisz podjąć w styczniu!

Jeśli chcesz w 2019 roku przejść z „dużego ZUSu” na „mały”, musisz do 8 stycznia 2019 r. wyrejestrować się z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego z dotychczasowym kodem 05 10 (właściwym „dużemu ZUS”) i tego samego dnia zarejestrować się na kod 05 90 (właściwy dla „małego ZUS”).
Jeśli nie zrobisz tego w tym terminie, ulga na 2019 rok przepadnie.

II. O ile wzrosną dotychczasowe składki ZUS w 2019 r.

Każdy kolejny rok wiąże się z tym samym pytaniem – o ile wzrosną składki? Odpowiedź zależy od tego, z której opcji opłacania składek ZUS obecnie korzystasz.

„Ulga na start” – tutaj opłacasz obowiązkowo tylko składkę zdrowotną. Jej wysokość wciąż pozostaje nieznana. Poznamy ją dopiero w styczniu 2019 r. Prognozuje się, że wyniesie ponad 340 zł.

„Preferencyjny ZUS” – Wysokość składek społecznych to: 213,57 zł (ze składką chorobową) lub 197,03 zł (bez składki chorobowej). Trzeba będzie doliczyć również składkę zdrowotną, której wysokość poznamy w styczniu (ponad 340 zł).

„Duży ZUS” – Wysokość składek społecznych to: 904,60 zł (ze składką chorobową) lub 834,55 zł (bez składki chorobowej). Natomiast fundusz pracy wyniesie: 70,05 zł. Trzeba będzie doliczyć również składkę zdrowotną, której wysokość poznamy w styczniu (ponad 340 zł).

Kiedy NIE skorzystasz z „małego ZUS”?

1. Jeżeli nie jesteś przedsiębiorcą zarejestrowanym w CEIDG (jest to przywilej dla jednoosobowych działalności gospodarczych i wspólników spółek cywilnych);

2. twoje przychody z działalności za ubiegły rok kalendarzowy przekraczają próg uprawniający do skorzystania z ulgi (pamiętaj, że w razie zawieszenia, wznowienia lub rozpoczęcia działalności w trakcie roku limit jest proporcjonalnie niższy);

3. spełniasz jeszcze warunki do opłacania „preferencyjnych składek” (ponieważ „mały ZUS” nie może być niższy od preferencyjnego. Jeśli natomiast po 24 miesiącach opłacania preferencyjnych składek spełnisz pozostałe warunki, to możesz skorzystać z „małego ZUS”);

4. w poprzednim roku kalendarzowym (2018 r.) prowadziłaś działalność gospodarczą krócej niż 60 dni;

5. w poprzednim roku (2018 r.) rozliczałaś się w formie karty podatkowej i korzystałaś ze zwolnienia z podatku VAT. Warunki te musisz spełniać łącznie. (ulga przysługuje ci natomiast jeżeli byłaś na karcie podatkowej i byłaś zgłoszona do VAT);

6. wykonujesz działalność na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego (w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym) wykonywałaś w ramach umowy o pracę czynności tożsame z usługami, jakie teraz świadczysz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;

7. w poprzednim roku prowadziłaś także inną pozarolniczą działalność jako:

  • wspólnik spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej albo jednoosobowej spółki z o.o.,
  • twórca, artysta,
  • osoba wykonująca wolny zawód,
  • osoba prowadząca publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół;

8. Nie możesz skorzystać z „małego ZUS” w pierwszym roku prowadzenia działalności np. jeżeli działalność założyłaś w 2019 r.

III. Zatrudniasz na minimalną krajową? Pamiętaj o aneksie do umowy

W 2019 roku zmienia się również wynagrodzenie minimalne na umowie o pracę, które wzrasta o 150 zł brutto, tym samym wyniesie 2250 zł brutto.
Minimalna stawka godzinowa to 14,70 zł brutto. Obejmuje ona nie tylko osoby na umowach zlecenie, ale też samozatrudnionych np. kosmetyczki które jednoosobowo świadczą usługi dla gabinetu kosmetycznego.

IV. Przygotuj się na zmiany w prawie pracy

Rok 2019 przysienie wiele istotnych zmian w przepisach prawa pracy. Są to:

a) podstawowa forma wypłaty wynagrodzenia to przelew na rachunek bankowy

Jeśli zatrudniasz pracowników, a do tej pory wpłacałaś im pensje w gotówce, do 21 stycznia 2019 r. powinnaś ich poinformować o obowiązku podania numeru rachunku, na który będzie wpłacane wynagrodzenie lub możliwości złożenia wniosku o wypłacanie wynagrodzenia do rąk własnych.

b) zmiana formy przechowywania akt osobowych z papierowej na elektroniczną

Od nowego roku możesz przejść na wersje elektroniczne papierowych akt osobowych. Nie jest to jednak obowiązek. Zmiany tej możesz dokonać też później, niekoniecznie w 2019 roku. Twój wybór, musi być konsekwentny – niezależnie, którą formę wybierzesz, musisz ją zachować we wszystkich dokumentach.

c) zmiana okresu przechowywania akt osobowych

W 2019 roku możesz skrócić okres przechowywania akt osobowych z 50 do 10 lat.

d) wydanie akt osobowych po upływie okresu przechowywania

Twoi pracownicy od nowego roku będą mieli możliwość odebrania dokumentacji pracowniczej po upływie okresu jej przechowywania (konkretnie w ciągu 1 miesiąca od upływu tego okresu, czyli 10 lat; jeśli pracownik nie odbierze akt, masz obowiązek w ciągu 12 miesięcy je zniszczyć).

e) Na wniosek pracownika musisz wydać mu kopię akt osobowych

Od 2019 r. twoi pracownicy (byli i obecni) mogą poprosić cię o wydanie kopii akt osobowych. Na chwilę obecną nie poznaliśmy jeszcze wytycznych dotyczących tego procesu. Jak często można wnioskować o wydanie akt? I kto ponosi koszty przygotowania dokumentów?

f) Do świadectwa pracy dołączysz dodatkową informację

Wraz ze świadectwem pracy pracownik musi zostać poinformowany o okresie przechowywania swoich akt osobowych, terminie ich odbioru oraz terminie ich zniszczenia w razie nieodebrania.

Na temat zmian w prawie pracy pisałam również w tekście: Twój e-sklep zatrudnia pracowników? Uwaga na ważne zmiany!

V. Uwaga! Masz mniej czasu na przesłanie PIT-11

Do tej pory pracodawcy mieli czas do końca lutego na przesłanie do Urzędu Skarbowego informacji PIT-11 i PIT-8C. Jeśli natomiast zatrudniali poniżej 5 osób, mogli przesłać te informacje papierowo.

Od nowego roku mamy dwie duże zmiany:
a) informacje PIT-11 i PIT-8C za 2018 rok pracodawcy muszą przesłać do Urzędu Skarbowego wyłącznie elektronicznie,
b) termin przesłania to 31 stycznia 2019 roku. Natomiast termin dostarczenia ww. formularzy pracownikowi nie ulega zmianie i jest to nadal ostatni dzień lutego.

Jak przesłać informacje elektronicznie?

Formularze możemy podpisać na dwa sposoby: albo podpisem kwalifikowanym, albo – jeżeli go nie posiadamy, a jesteśmy osobą fizyczną – zastosować podpis danymi autoryzującymi.

Formularze przesyłamy na trzy sposoby:

  • formularzem interaktywnym Ministerstwa Finansów,
  • modułem finansowo-księgowym,
  • Uniwersalną Bramką Dokumentów (UBD).

Masz pytania dotyczące zmian w ZUS i prawie pracy?

Zapraszam do komentarzy. Postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o zmianach, które czekają cię w nowym roku i nie masz czasu oraz chęci, by na bieżąco śledzić nowinki w przepisach, zapraszam do drugiej części artykułu – wkrótce pojawi się ona na blogu Gabinetu od zaplecza.

Z drugiego artykułu dowiesz się m.in.:

  • które zmiany w podatkach będą dotyczyły Twojego gabinetu kosmetycznego,
  • jak gabinety kosmetyczne prowadzone w formie spółki z o.o. zapłacą podatek o połowę mniejszy, niż te prowadzone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej,
  • ile stracisz na leasingu droższych samochodów,
  • dlaczego kilometrówka nie będzie ci się opłacać.

Monika Salawa


Dziękujemy Ci Monika za tak wyczerpujące zestawienie!

Jeśli macie jakieś pytania do Moniki, piszcie w komentarzu pod artykułem. Monika nie ma zbyt wiele czasu, ale obiecała, że w miarę możliwości postara się odpowiedzieć.

Ze swojej strony dodam jeszcze, że jak tylko druga część artykułu będzie dostępna, podlinkujemy ją tutaj.


Zaplanuj DOCHODOWY rok w swoim gabinecie!

Czy zaplanowałaś już najbliższy rok dla swojego salonu? Wejdź koniecznie na stronę pakietu nowych, sezonowych planerów Zaplanuj DOCHODOWY rok w gabinecie  kosmetycznym – klik.

Nie przekładaj tego na kiedy indziej, bo teraz możesz kupić PAKIET PLANERÓW na cały rok z bardzo dużą zniżką! Warto choćby zerknąć i sprawdzić, czy jest to rozwiązanie, które sprawdzi się również u Ciebie. Dlaczego polecam zakup całego pakietu? Po pierwsze, dlatego, że jest sporo taniej. Po drugie, dlatego, że w tym roku planery wzbogaciłam o dodatkowe części merytoryczne.

W każdym z nich omawiam jeden ważny dla gabinetu temat:

  • WIOSNA: tworzenie i prowadzenie gabinetowego bloga (+ instrukcja krok po kroku jak założyć bloga i wymyślać tematy),
  • LATO: przeprowadzanie ankiet wśród klientek (+17 gotowych pytań do wykorzystania),
  • JESIEŃ: tworzenie procedur i standardów dla gabinetu (+ lista procedur i przykładowe procedury),
  • ZIMA: tworzenie skutecznych reklam (+ sporo przykładów skutecznych i nieskutecznych reklam).

Po więcej informacji na temat nowych edycji planerów z zupełnie nowymi przykładami kampanii reklamowych i dodatkowymi częściami merytorycznymi zapraszam Cię TUTAJ.

Anna Wydra-Nazimek

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym