Najwyższa pora na zaplanowanie roku w Twoim salonie beauty! Jeśli spodziewasz się ogólników, to na pewno Cię zaskoczę! W tym artykule otrzymasz bardzo konkretną instrukcję: jak zaplanować kolejny rok tak, żeby to właśnie ten rok okazał się przełomowy dla Twojego gabinetu! Krok po kroku zaplanujemy wspólnie co musisz zrobić, aby pozyskać nowe klientki.
Co ważne, pisze w oparciu o własne doświadczenia, które zdobywałam latami podczas pracy z gabinetami i firmami kosmetycznymi, a także rozwijając i promując swojego bloga Gabinet od zaplecza.
Od czego zacząć planowanie roku w gabinecie kosmetycznym?
Warto zacząć od wypisania co masz zamiar osiągnąć w tym roku. Możesz to zrobić na kilka sposobów.
1.1. OCZEKIWANE ZYSKI
Zanotuj, ile więcej chciałabyś zarabiać, np. w skali miesiąca. Jeśli będzie to np. 1000 zł, w dalszej kolejności powinnaś zastanowić się, ile dodatkowych klientek potrzebujesz pozyskać lub ile zabiegów więcej sprzedać, aby uzyskać taką kwotę. Oczywiście należy tutaj uwzględnić ceny zabiegów, ich koszty, a także ogólne koszty całej działalności. Nie wszystko, co Trafia do Twojej kasy, jest Twoim zyskiem. Załóżmy, że potrzebujesz 10 nowych klientek lub 10 sprzedanych zabiegów. To będzie Twój comiesięczny CEL.
1.2. ROZWÓJ, MODYFIKACJA OFERTY
Chcesz odświeżyć ofertę, wprowadzić nowe zabiegi, a może wybrać się na szkolenie? Zanotuj sobie wszystkie dodatkowe plany, które chciałabyś zrealizować w tym roku. Wszystkie większe rzeczy, które nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą zabiegów.
1.3. CO CHCĘ ZMIENIĆ, POPRAWIĆ?
Czytałaś mój artykuł na temat podsumowania roku w gabinecie kosmetycznym (klik)? Jeśli zastosowałaś się do wszystkich wskazówek, które tam zawarłam, powinnaś mieć już gotowa listę zmian do wprowadzenia w nowym roku. Jeśli nie, wróć koniecznie do tego materiału. To bardzo ważne, żeby wyciągać wnioski z dotychczasowej pracy: zarówno z sukcesów, jak również ze swoich porażek.
Masz już listę swoich celów i planów na kolejny rok. Jak to wszystko rozplanować w czasie?
Planowanie roku w gabinecie kosmetycznym – rozkładamy wszystko na czynniki pierwsze
2.1. PRZYGOTOWANIA
Weź zwykły kalendarz lub wydrukuj moje SEZONOWE PLANERY, jeśli to właśnie z nich korzystasz planując swoje biznesowe działania.
2.2. PLANOWANIE WOLNEGO
Wpisz sobie urlopy (swoje i pracowników) oraz wszystkie dni, w których będziesz zamykać gabinet. Jeśli jeszcze ich nie zaplanowałaś, przeczytaj artykuł, w którym opisuję kalendarz i długie weekendy w 2019 roku (klik).
2.3. WYBÓR SPOSOBU PLANOWANIA AKCJI REKLAMOWYCH
Podziel rok na okresy. Mogą być to miesiące lub kwartały. Ja większe akcje planuję kwartalnie – dzięki temu mam 3 miesiące – jeden na przygotowanie materiałów (np. nowego e-booka), drugi na przygotowanie akcji promocyjnej (np. artykułów takich jak ten) i trzeci na realizację kampanii, czyli krótko mówiąc sprzedaż. Oczywiście w praktyce zawsze zdarzają się jakieś opóźnienia, ale trzymając się takiego sposobu planowania, mamy wystarczająco dużo czasu, żeby te drobne opóźnienia nie posypały nam całego planu. Jak to przełożyć na planowanie kampanii reklamowej gabinetu?
Załóżmy, że wprowadzasz nowy zabieg:
- pierwszy miesiąc to wybór i zakup sprzętu, szkolenia, testy itd.,
- drugi miesiąc to przygotowanie kampanii reklamowej – ulotki, teksty na stronę www, posty na FB, artykuły promujące nowy zabieg itd.
- trzeci miesiąc to sprzedaż zabiegu, czyli najprościej mówiąc realizacja tego, co przygotowałaś w poprzednim miesiącu.
Owszem można drugi i trzeci miesiąc połączyć w jeden, ale mało który właściciel gabinetu może sobie pozwolić na poświęcenie kilku godzin dziennie na działania reklamowe. Jeśli jednocześnie (jak większość właścicielek) wykonujesz zabiegi, to 3 miesiące są idealnym czasem, w którym na spokojnie się ze wszystkim wyrobisz.
Mniejsze promocje planuje miesięcznie i Ciebie również do tego zachęcam. Czyli np. oprócz intensywnej promocji nowego zabiegu (rozplanowanej kwartalnie) robisz mniejsze akcje, np. sprzedaż voucherów na Dzień Chłopaka. Takie akcje można już spokojnie przygotować w konkretnym miesiącu.
Właśnie taki system planowania wykorzystałam w moich SEZONOWYCH PLANERACH – znajdziesz je TUTAJ. Każdy PLANER to jeden kwartał – jedna większa kampania + miejsce na zaplanowanie drobnych działań reklamowych na każdy miesiąc. Jeśli nie masz pomysłu jakie promocje organizować, w planerach znajdziesz przykłady promocji sezonowych i świątecznych oraz dokładne listy świąt i okazji do promocji w danym miesiącu.
Ok, jedziemy dalej.
2.4. PLANOWANIE AKCJI REKLAMOWYCH
Wróć do Twojej listy planowanych zmian (1.2) i poszukaj w niej pomysłów na duże kampanie promocyjne. Jeśli chcesz wprowadzić nowy zabieg, sprawa jest oczywista. Jeśli nie, możesz pójść tropem sezonowym i na każdy kwartał zaplanować sezonową akcje (np. jesień – peelingi chemiczne). Zapisz je sobie w kalendarzu lub w swoim sezonowym planerze.
Teraz przyda nam się to, co wpisałaś w punkcie 1.1. Jeśli zyski z Twojego gabinetu mają wzrosnąć o 1000 zł miesięcznie, to taka realizowana przez 3 miesiące kampania powinna przynieść ok. 3000 zł dodatkowego dochodu. Oczywiście Twoja aktywność z pewnością będzie większa niż tylko promocja nowego zabiegu, ale zakładając właśnie w ten sposób robisz sobie bufor bezpieczeństwa. Poniżej rozpisałam o co dokładnie chodzi:
W każdej z tych wersji osiągnęłaś zakładany rezultat. Właśnie dlatego lepiej czasami nie wliczać drobniejszych dochodów do swoich prognoz. Dzięki temu mamy większe szanse na zrealizowanie naszego celu. To takie małe oszustwo, ale czasami pomaga dopiąć budżet, jeśli sprawy pójdą gorzej niż zakładałyśmy.
Już wiesz, ile musisz zarobić, wiesz również, wokół jakiego tematu będzie się koncentrowała główna akcja promocyjna na dany kwartał. Na tym na razie się zatrzymamy, bo dziś planujemy cały rok – siłą rzeczy będą to ramowe plany.
Ok planujemy rok dalej.
2.5. PLANOWANIE POZOSTAŁYCH, WIĘKSZYCH ZADAŃ
Jeszcze raz przyjrzyj się liście 1.2. i dodatkowo 1.3 – pora zaplanować mniejsze działania, pomiędzy dużymi kampaniami reklamowymi. Masz mało punktów na tych listach? Skorzystaj z poniższych podpowiedzi.
Co warto zaplanować już na początku roku, np.:
- dorny remont (bo większy zupełnie zdezorganizuje Twoją pracę – to wymaga większych rewolucji w planowaniu),
- zmianę wystroju lokalu,
- szkolenia Twoje i pracowników,
- wyjazdy na konferencję,
- zakupy nowego sprzętu, nowych linii kosmetycznych, jeśli wymaga to więcej pracy (spotkania z różnymi przedstawicielami, przeglądanie wielu ofert),
- gruntowne porządki w gabinecie,
- rekrutację itd.
Nie zapomnij o poprawkach z punktu 1.3., czyli tych, które wynotowałaś sobie po podsumowaniu ubiegłego roku!
Nie planuj nigdy dwóch tego typu zadań na jeden miesiąc. Jeśli masz zamiar normalnie pracować i dodatkowo reklamować się zgodnie z powyższymi wskazówkami, to realizacja więcej niż jednego, większego projektu może być kłopotliwa.
WSKAZÓWKA! Nie planuj absolutnie każdego dnia. Musisz mieć bufor czasowy na wypadek, gdyby wystąpiły jakieś opóźnienia. Rozsądnie jest planować np. 60% czasu, a pozostałe 40% zostawiać na nieprzewidziane okoliczności i drobne, bieżące sprawy. Oczywiście mówimy tu o czasie, który zostaje Ci po wykonywaniu zabiegów (przed i między również). Dla każdego ten czas będzie inny. Są gabinety z większym i mniejszym obłożeniem grafików. Są gabinety mające managera na pełny etat i takie, w których wszystkim zajmuje się właściciel. Właściciele tez pracują różnie – jedni wykonują wszystkie zabiegi, inni pracują tylko kilka godzin dziennie…
Ale…
Co w sytuacji, w której pracujesz sama lub masz jednego pracownika i na nic nie masz czasu? Musisz zdecydować, czy pasuje Ci aktualna sytuacja, czy chcesz się rozwijać. Nie ma mowy o rozwoju, jeśli nie masz na niego czasu. Musisz poszukać rzeczy, które możesz zlecić, zmniejszyć koszty, zweryfikować ceny zabiegów… O tym piszę w wielu innych artykułach i e-bookach. Tutaj chciałam tylko zasygnalizować, że planowanie jest dla każdego, na miarę potrzeb i możliwości. Planuj na ile możesz i myśl nad tym co możesz zmienić, właśnie dzięki planowaniu. Każda z nas ma 24 godziny. Jedne w tym czasie ledwo dają radę zarobić na opłaty, a innym świetnie się wiedzie. Nie jest to więc kwestia braku czasu, ale odpowiednich priorytetów i dobrej organizacji!
2.6. PLANOWANIE DROBNYCH, ALE WAŻNYCH SPRAW
Uzupełnij swój kalendarz drobnymi, ale ważnymi terminami, np. terminem opłacenia ZUS, podatków, innych rachunków itd.
2.7. PLANOWANIE WAŻNYCH, ALE MNIEJ PILNYCH, TECHNICZNYCH SPRAW
Nie zapomnij o ważnych sprawach, które może nie walą się na głowę, nie są super skomplikowane, nie mają konkretnego terminu, ale warto je uwzględnić w swoim grafiku, np.:
- regularne spotkania z pracownikami,
- robienie zamówień,
- sprzątanie gabinetu,
- przeglądy sprzętu itd.
Warto również zanotować, kiedy Twoi pracownicy mają urodziny – zrób im jakąś miłą niespodziankę!
Planowanie roku w gabinecie kosmetycznym – podsumowanie
Twój kalendarz lub PLANERY SEZONOWE w tym momencie powinny być już wypełnione po brzegi! Ok, wiem, że pewnie większość z Was nie uzupełniała ze mną kalendarza na bieżąco, ale naprawdę zachęcam Was serdecznie, żeby przysiąść do sprawy na poważnie! To naprawdę nie jest trudne, a będziecie dokładnie wiedziały co macie do zrobienia w każdym miesiącu – to ogromne ułatwienie i świetna mobilizacja. Nie bez znaczenia jest również ogromne poczucie spokoju – wiesz co masz zrobić, żeby było lepiej!
Nie PRZENIESIESZ GABINETU NA WYŻSZY POZIOM, jeśli będziesz działać z doskoku! Poświęć 2-3 godziny na zrobienie planu i krok po kroku go realizuj, a odczujesz naprawdę duże, pozytywne zmiany!
Twoje plany mogą ulec zmianie!
Po co w takim razie planować? Plan to pewien drogowskaz, który pokazuje Ci w jakim kierunku powinnaś podążać. To zupełnie normalne, że plany się zmieniają. Między innymi właśnie dlatego wszystkie moje PLANERY otrzymujesz w pliku do wydruku. Jeśli coś się zmieni, możesz sobie po prostu ponownie wydrukować wybraną stronę i nanieść poprawki. Zmiany są nieodłączną częścią naszej pracy, życia w ogóle. Warto jednak mieć koncepcję tego jak chcemy kształtować naszą przyszłość, bo inaczej ciężko jest zrobić cokolwiek od początku do końca i uzyskać zakładany rezultat.
Praktycznie wszyscy ludzie, którzy odnieśli sukces w biznesie mówią, że kluczem do tego sukcesu było wytyczenie sobie celu i konsekwentne dążenie do niego. Planowanie jest nieodłącznym elementem tego procesu! No bo jak masz osiągnąć coś, czego nawet nie nazwałaś, nie określiłaś…
O co chodzi z tymi sezonowymi PLANERAMI?
Jeśli jesteś zainteresowana zakupem sezonowych planerów, o których wspominałam w artykule lub po prostu chcesz sprawdzić, jak one dokładnie wyglądają, to koniecznie wejdź na tę stronę – klik.
Nie przekładaj tego na kiedy indziej, bo teraz możesz kupić PAKIET PLANERÓW na cały rok z bardzo dużą zniżką! Warto choćby zerknąć i sprawdzić, czy jest to rozwiązanie, które sprawdzi się również u Ciebie. Dlaczego polecam zakup całego pakietu? Po pierwsze, dlatego, że jest sporo taniej. Po drugie, dlatego, że w tym roku planery wzbogaciłam o dodatkowe części merytoryczne.
W każdym z nich omawiam jeden ważny dla gabinetu temat:
- WIOSNA: tworzenie i prowadzenie gabinetowego bloga (+ instrukcja krok po kroku jak założyć bloga i wymyślać tematy),
- LATO: przeprowadzanie ankiet wśród klientek (+17 gotowych pytań do wykorzystania),
- JESIEŃ: tworzenie procedur i standardów dla gabinetu (+ lista procedur i przykładowe procedury),
- ZIMA: tworzenie skutecznych reklam (+ sporo przykładów skutecznych i nieskutecznych reklam).
Po więcej informacji na temat nowych edycji planerów z zupełnie nowymi przykładami kampanii reklamowych i dodatkowymi częściami merytorycznymi zapraszam Cię TUTAJ.