Wczoraj w nocy nadeszła wiadomość o uchwaleniu tzw. tarczy branżowej, czyli kolejnej ustawy pomocowej. Salony beauty (poza nielicznymi wyjątkami) zostały z tej pomocy wykluczone. Nie to, że ktoś o nas zapomniał. Do ustawy zostały złożone poprawki, które obejmowały rozszerzenie wsparcia m.in. na nasz salonowy kod PKD. Obejmowały również objęcie pomocą młodszych stażem firm. Poprawki te zostały odrzucone. Poniżej wyniki mojego małego “śledztwa”.

Na temat samej Ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (klik) nie będę się tutaj rozpisywać. Dla nielicznych zainteresowanych (m.in. solaria, salony masażu, salony odchudzające) napisałam dziś osobny artykuł. Jeśli jesteś w tej grupie lub po prostu chcesz się zapoznać z opcjami wsparcia dla innych, przejdź TUTAJ.

Wróćmy do zasadniczego tematu, czyli wykluczenia ze wsparcia salonów kosmetycznych i fryzjerskich.

Wszystko zaczęło się na sejmowej komisji…

Przedwczoraj (18.11.2020) odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny na którym były głosowane poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

W poprawkach zgłoszonych przez Koalicję Obywatelską znalazło się nasze kosmetyczne PKD 96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. W skrócie: Koalicja Obywatelska wnioskowała, żeby rozszerzyć wsparcie “tarczy branżowej” m.in. na salony kosmetyczne i fryzjerskie.

W Dodatkowym Sprawozdaniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (druk nr 704) (klik) możemy zapoznać się z pełną treścią zgłoszonych poprawek. Wklejam poniżej te najważniejsze.

Nie będę ich omawiać, bo i tak poszły do kosza. Wydaje mi się jednak, że warto tę sprawę odnotować, bo to nie jest tak, że ktoś o nas zapomniał. Brak wsparcia dla branży beauty jest świadomą decyzją większości sejmowej.

Poprawka nr 10 – świadczenie postojowe na rzecz ochrony miejsc pracy

Podkreśliłam kluczowe informacje. Warto zwrócić uwagę na fakt, że gdyby ta poprawka została przyjęta, to nie dość, że ze wsparcia mogłyby skorzystać salony kosmetyczne i fryzjerskie, to jeszcze obejmowałoby ono firmy otwarte po 30 listopada 2019.
Tutaj ciąg dalszy tej poprawki.
Wyjaśnienie: “KP KO” oznacza, że poprawka została zgłoszona przez Koalicję Obywatelską. “Odrzucić” oznacza, że komisja w głosowaniu ustaliła, że będzie rekomendować sejmowi odrzucenie tej poprawki. Przy kolejnych poprawkach analogicznie.

Poprawka nr 15 – świadczenie postojowe

Poprawka nr 46 – Dofinansowania do wynagrodzeń

Poprawka nr 63 – Zwolnienie z ZUS

Poprawka nr 89 – Przedłużenie terminu, w którym salony mają obowiązek korzystać z kas fiskalnych online

Zgłoszono również poprawkę wydłużającą o rok termin wejścia w życie obowiązku posiadania kas fiskalnych online z obecnego 1 lipca 2021 na 1 lipca 2022.

Tak skomentowała sprawę jedna z posłanek Koalicji Obywatelskiej, choć wspomniała akurat o innej branży:

Uczciwie należy wspomnieć, że inne partie opozycyjne również wnioskowały o rozszerzenie wsparcia z “tarczy branżowej”. Z informacji, które udało mi się przejrzeć wynika, że były to głównie postulaty zmiany kryteriów przyznawania wsparcia – nie wg. kodów PKD i spadków, ale tylko wg. samych spadków.

W praktyce: mniej realne, bo bardziej obciążające budżet, choć niewątpliwie bardziej sprawiedliwe. Jeśli chcesz wiedzieć kto dokładnie o co wnioskował, przejrzyj sobie poprawki z linkowanego wyżej sprawozdania. Ja nie wertowałam wszystkiego dokładnie od deski do deski. Skupiłam się głównie na naszym kodzie PKD (96.02.Z), który znalazł się jedynie w poprawkach KO.

Poniżej kilka postów innych partii opozycyjnych – ich propozycje związane z tą ustawą.

Dla dociekliwych: w internecie jest dostępne nagranie z tego posiedzenia komisji (klik) – osadziłam je poniżej. Mam nadzieję, że będzie działać. 

Co było dalej?

Większość posłów z komisji zarekomendowała sejmowi odrzucenie “naszych kosmetycznych poprawek”. W wersji Ustawy, która opuściła sejm i trafiła do senatu ich nie ma – zgodnie z rekomendacją komisji zostały one odrzucone przez większość sejmową.

Teraz ustawa trafi do senatu. Czy są jeszcze szanse na zmiany? Trudno powiedzieć. Teoretycznie tak – ustawa nie została przecież jeszcze opublikowana. Senat może wprowadzić korzystne dla branży beauty poprawki (np. pod wpływem Waszych licznych wiadomości do senatorów z prośbą o wsparcie). Ostateczną decyzję podejmuje jednak sejm, który może ewentualne poprawki senatu po prostu odrzucić (co już raz zrobił, jak wspominałam wyżej).

Ku pokrzepieniu serc należy odnotować, że na drodze rozporządzenia (czyli szybko, bez tej całej procedury uchwalania ustaw) wsparcie może zostać przedłużone i/lub rozszerzone na kolejne kody PKD. Można więc mieć cichą nadzieję, że gdyby (tfu, tfu) doszło do zamknięcia salonów, mogłybyśmy liczyć na “dopisanie” nas do tarczy.

Tuż przed publikacją tego artykułu pojawił się taki post, który daje nieco nadziei. Niemniej jednak nie ma w nim mowy o branży kosmetycznej (+ wymowne “prawdopodobnie”):

Są również zapowiadane kolejne programy pomocowe, ale na razie nie wiadomo dla kogo:

Chcesz wiedzieć, co dokładnie znalazło się w “tarczy branżowej”? Przeczytaj drugi artykuł

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi :