Masz pytania w sprawie wytycznych sanitarnych i nowych zasad pracy? To oczywiście pytanie retoryczne, bo wiadomo, że czytałaś wywiad z radcą prawnym i już wszystko wiesz… 😉

Jeśli nie czytałaś, to koniecznie zajrzyj, bo znajdziesz w nim aż 11 stron odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!

Dzisiejszy news jest taki, że nie tylko my podjęliśmy się odpowiadania na Wasze pytania. 

Poniżej publikuję Q&A ze stron rządowych, na które natknęłam się przypadkowo dziś podczas kolejnej analizy wytycznych sanitarnych.


Odpowiedzi na pytania ze stron rządowych

Jak się umówić do fryzjera czy kosmetyczki na zabieg?

Na wizytę powinniśmy umawiać się telefonicznie lub online. Niewskazane są osobiste wizyty w salonie w celu umówienia się na wizytę.

Ile wynosić powinna odległość między poszczególnymi stanowiskami pracy w salonie kosmetycznym?

Co najmniej 2 metry. Jeśli nie ma takiej możliwości, należy postawić przepierzenie, ściankę lub inne ekrany ochronne pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia można zastosować na stanowiskach manicure, aby oddzielić personel od klienta. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

Ilu klientów może przebywać w salonie kosmetycznym równocześnie?

W gabinecie kosmetycznym w tym samym czasie może przebywać tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi. Jeżeli mamy 3 stanowiska do manicure i kolejne 3 do pedicure, wówczas w salonie może przebywać maksymalnie 6 klientów w tym samym czasie. Dbajmy o to, aby klienci nie przychodzili do salonu z osobami towarzyszącymi.

W jakich przypadkach można odmówić klientowi wizyty w salonie fryzjerskim i kosmetycznym?

Zalecamy, aby dzień przed umówioną wizytą skontaktować się z klientem i poinformować go o tym, że nie może przyjść na wizytę, jeśli:

  • występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,
  • jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,
  • zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,
  • w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.

Klientka chce skorzystać z oczyszczania twarzy w moim salonie kosmetycznym. W jaki sposób podczas tego zabiegu ma zasłaniać usta i nos?

Klient powinien zasłaniać usta i nos, o ile jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu. Jeśli nie da się tego zrobić – tak jak w opisywanym przypadku, wówczas – wtedy klient nie musi zakładać maseczki.

Gdzie powinny znaleźć się płyny do dezynfekcji?

W pomieszczeniach dla personelu, a dla klientów w różnych miejscach – przy recepcji, kasie lub przy wejściu/wyjściu.

Czy mierzenie temperatury ciała pracowników jest obowiązkowe?

Nie. Jest zalecane. Pracownik musi wyrazić zgodę na pomiar. Zachęcamy jednak do stosowania się do tego zalecenia.

W moim salonie kosmetycznym serwowaliśmy klientom kawę lub herbatę. Czy w nowym reżimie sanitarnym nadal mogę to robić?

Zaleca się rezygnację z serwowania napojów.

Jakie są rekomendacje co do sprzętów i przyborów używanych w salonach kosmetycznych?

Zalecane jest, aby zastąpić przybory, narzędzia czy akcesoria wielokrotnego zastosowania przyborami jednorazowymi. Z wyłączeniem narzędzi, które można poddać sterylizacji.

Jak często powinnam w salonie kosmetycznym dezynfekować powierzchnie i sprzęty?

  • Urządzenie wykorzystywane podczas zabiegu należy dezynfekować każdorazowo po użyciu. Jeśli to niemożliwe (bo urządzenie na to nie pozwala) można zastosować foliowanie panelu urządzenia, jeśli nie zakłóca to jego pracy.
  • Dotykane powierzchnie w pomieszczeniu dla personelu należy dezynfekować 2-3 razy w ciągu dnia pracy i na koniec każdej zmiany.
  • Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.

W moim salonie fryzjerskim nigdy nie prowadziłam zapisów. Co mam zrobić?

Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, zalecamy przejście do systemu pracy planowanej i wcześniejszego umawiania wizyt. Zapobiegnie to tworzeniu się kolejek w poczekalni.

Co mam zrobić, jeśli klient przyjdzie do mojego salonu fryzjerskiego bez maseczki lub rękawiczek jednorazowych?

Personel salonu musi mu je zapewnić (odpłatnie lub nieodpłatnie).

Czy podczas cięcia klient ma mieć zasłonięte usta i nos?

W salonie fryzjerskim klient powinien być w maseczce. Może ją zdjąć tylko na czas zabiegu, jeśli dotyczy on zasłoniętego obszaru twarzy.

Czy klient powinien dezynfekować ręce przy wejściu do salonu?

Tak. Klient powinien umyć ręce lub je zdezynfekować.

Jakiego typu zabezpieczenia powinien mieć fryzjer podczas świadczenia usługi?

Fryzjer powinien nosić rękawiczki (jeśli rodzaj wykonywanej usługi na to pozwala), zasłaniać usta i nos np. poprzez maseczki). Dla zwiększenia bezpieczeństwa pracownicy mogą dodatkowo zastosować gogle ochronne lub przyłbice.

Jak często należy zmieniać peleryny, którymi przykrywa się klientów u fryzjera?

Rekomendujemy używanie jednorazowych okryć, ręczników, podkładów i peleryn. Jeśli nie ma takiej możliwości należy je zmieniać po każdym kliencie i uprać w temperaturze 60 stopni C z użyciem detergentu.

W jaki sposób fryzjer powinien używać narzędzi? Jak często je wymieniać i dezynfekować?

Obowiązkowa zasada to 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.). Po każdym użyciu narzędzie należy zdezynfekować.

Skończyłem obsługiwać klienta. Co powinienem zrobić po skończonym zabiegu fryzjerskim?

1. Po skończeniu usługi, należy zdjąć rękawiczki lub w razie potrzeby (uszkodzenia w trakcie wykonywania usługi) wyrzucić je do kosza. Umyć, osuszyć i zdezynfekować ręce.

2. Sprzątnąć i zdezynfekować powierzchnię dotykową na stanowisku, na którym przebywał klient, a także narzędzia, urządzenia i inne powierzchnie, których mógł dotykać (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty, oparcie krzeseł itp.).

3. Przewietrzyć pomieszczenie.

4. Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno minąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji, zgodnie z jego instrukcją użycia, zanim następny klient zostanie obsłużony na tym samym stanowisku.

Na czym polega dezynfekcja używanych produktów?

W przypadku produktów dawkowanych (np. żel do włosów, szampon) po każdym otwarciu opakowania zewnętrznego należy je czyścić i dezynfekować (należy zwrócić uwagę na łatwe w obsłudze elementy, takie jak aplikator). Przed użyciem szamponu, odżywki, maseczki, pasty do stylizacji, żeli itp., należy umyć ręce lub używać jak najwięcej narzędzi jednorazowego użytku takich jak szpatułki do pobierania produktu z miski, z tubki.


Czujesz niedosyt? Jeśli jeszcze nie czytałaś wywiadu z radcą prawnym Markiem Koennerem, koniecznie tam zajrzyj!

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym