Na stronie BDO pojawiło się oficjalne stanowisko w sprawie zgłaszania się do bazy salonów kosmetycznych i fryzjerskich. Stanowisko rozwiewa największą z wątpliwości, czyli czy wszyscy właściciele salonów powinni się rejestrować.

Nie będę już tutaj szczegółowo omawiać tematu, bo na blogu są na ten temat 3 artykułyklik, klik i klik.

Skupię się właśnie na głównej wątpliwości, a mianowicie, czy sam fakt prowadzenia salonu oznacza konieczność rejestracji w BDO?

Oficjalne stanowisko Ministerstwa Klimatu – wreszcie!

Na stronie BDO pojawiły się oficjalne Objaśnienia prawne Ministra Klimatu wydane na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Czytamy w nich, że:

Odpady powstające w ramach działalności biurowej lub innej drobnej działalności gospodarczej, o charakterze i składzie podobnym do powstających w gospodarstwach domowych, niezawierające odpadów niebezpiecznych, mogą być potraktowane jako odpady komunalne (np. makulatura, opakowania, meble i inne odpady wielkogabarytowe).

W związku z tym podmioty prowadzące drobną działalność usługową np. księgową, doradczą, prawną lub inną biurową, fryzjerską, krawiecką, kosmetyczną (o ile nie wytwarzają odpadów medycznych, w wyniku przeprowadzanych zabiegów z zakresu medycyny estetycznej np. strzykawki, skalpele) są zwolnione z wpisu do rejestru-BDO jako wytwórcy odpadów komunalnych.

Jako odpady komunalne można potraktować również zużyty sprzęt elektryczny lub elektroniczny niezawierający składników niebezpiecznych np. czajniki oraz zużyte tonery niezawierające składników niebezpiecznych.

Jako wytwórca odpadów komunalnych taki podmiot nie wpisuje się w zakresie wytwarzania tych odpadów do Rejestru-BDO.

Czyli mamy rozstrzygniętą główną wątpliwość, o której mówiłam tutaj i która była rozmaicie interpretowana przez urzędy w całym kraju:

Czy salon kosmetyczny/ fryzjerski musi się rejestrować do BDO w związku z posiadaniem odpadów typu opakowania po kosmetykach, folie, kartony itd.?

Pora otwierać szampana, bo z tego stanowiska wynika, że nie musi! Dobrze, że rozsądek zwyciężył!

Kto musi się rejestrować w BDO?

Kto zatem musi się rejestrować? Salon, który wytwarza odpady niebezpieczne.

A odpadami niebezpiecznymi mogą być:

  • odpady medyczne,
  • niektóre opakowania po kosmetykach, środkach do dezynfekcji itd.

To, że posiadając umowę na odbiór odpadów medycznych trzeba się rejestrować było jasne od początku.

Co w sytuacji, w której nie masz umowy na odbiór odpadów medycznych, ale masz jednocześnie również wątpliwość, czy je wytwarzasz? W tej kwestii nadal pozostaje się kierować lokalnymi wymaganiami urzędów.

Wprawdzie w powyższym stanowisku czytamy:

kosmetyczną (o ile nie wytwarzają odpadów medycznych, w wyniku przeprowadzanych zabiegów z zakresu medycyny estetycznej np. strzykawki, skalpele)

ale tu chyba ktoś za bardzo „zaszalał”, bo dobrze wiemy, że spora część sanepidów wymaga, aby oddawać jako odpady medyczne nawet np. niezabrudzone krwią waciki powstające w związku z zabiegami, które mogą wiązać się z przerwaniem ciągłości tkanek.

Myślę, że obecne zamieszanie to dobra okazja, żeby doprecyzować i tę kwestię – napiszę do Ministerstwa Klimatu w tej sprawie.

Tak przy okazji, w kontekście ostatniego artykułu o zakazach, fajnie, że możemy wykonywać zabiegi medycyny estetycznej oraz używać strzykawki i skalpela, prawda? 😉

Ok, bez żartów.

Co z opakowaniami?

Jeśli na opakowaniu jest informacja, że produkt należy sklasyfikować jako niebezpieczny (lub kod z gwiazdką), to teoretycznie rejestracja byłaby w tym przypadku wymagana, ale jeśli znajdziecie u siebie takie produkty, najlepiej dopytajcie w urzędzie. Może nie będzie trzeba się rejestrować z powodu np. jednej pustej butelki miesięcznie.

Cytując dalej wspomniane stanowisko Ministerstwa Klimatu:

Odpady posiadające właściwości niebezpieczne, pochodzące z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, nie mogą być uznane za odpady komunalne.

Wytwórcy tych odpadów nie są objęci zwolnieniami w zakresie prowadzenia ewidencji odpadów, chyba że takie zwolnienie będzie określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. z 2015 r. poz. 1431).

A w tym rozporządzeniu jest (przypominam) taka tabelka:

Jeśli na opakowaniu masz kod z gwiazdką, którego tutaj nie ma (lub zapytałaś producenta i dostałaś właśnie taką informację), to masz obowiązek się rejestrować, ale najlepiej jeszcze dopytać w urzędzie.

Co z „foliówkami” dla klientów?

Jest również sporo informacji na ten temat. Wklejam poniżej w całości:

Obowiązek uzyskania wpisu do Rejestru-BDO dotyczy podmiotów prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 542, z późn. zm.). Takie jednostki nie prowadzą ewidencji odpadów w BDO, a jedynie sprawozdawczość.

Obowiązek rejestracji w BDO nie dotyczy tych prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, którzy nie oferują klientom toreb na zakupy wykonanych z tworzywa sztucznego.

Bardzo lekkie torby na zakupy z tworzyw sztucznych tzw. zrywki nie podlegają opłacie recyklingowej, a więc sklepy, które oferują wyłącznie takie torby również nie podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru BDO.

Obowiązek uzyskania wpisu do Rejestru-BDO dla tej kategorii podmiotów został wprowadzony z dniem 1 września 2019 r., z tym, że podmioty funkcjonujące są obowiązane złożyć wniosek o taki wpis do 31 grudnia 2019 r.

Masz pytania? Zerknij do tego posta na Facebooku – odpowiedziałam w komentarzach na mnóstwo Waszych pytań. Jest duża szansa, że znajdziesz tam wyjaśnienie swoich wątpliwości 🙂

Odpady w salonie beauty – wiedza w PIGUŁCE!

Chcesz mieć komplet informacji, w zwięzłej, uporządkowanej formie, wraz z odniesieniami do konkretnych aktów prawnych, instrukcjami postępowania krok po kroku, wypełnionymi wzorami dokumentów i mnóstwem życiowych przykładów? Polecam Ci e-booka Postępowanie z odpadami w gabinecie kosmetycznym!

Znajdziesz w nim odpowiedzi na m.in. takie pytania:

  • zmiany w postępowaniu z odpadami komunalnymi – segregacja,
  • informacje o nowym systemie BDO – czy musisz się wpisać do rejestru,
  • wniosek o wpis do rejestru BDO krok po kroku wraz z wypełnionym, przykładowym formularzem i oświadczeniem,
  • nowy wzór karty przekazania odpadów z 2019,
  • odpowiedzi na pytania czytelników, np. w sprawie postępowania z odpadami w salonach mobilnych, fryzjerskich, dwóch działalności prowadzonych w jednym miejscu, 
  • zmiany w sposobie przekazywania odpadów do firm, które je odbierają,
  • zmiany w sposobie ewidencjonowania odpadów od 2020 roku,
  • zmiany w rocznych sprawozdaniach do marszałka województwa od 2020 roku,
  • plus aktualizacja cytatów z przepisów oraz linków do obowiązujących w tej chwili ustaw i rozporządzeń.

Premiera e-booka miała miejsce na początku 2017 roku. Pod koniec 2019 roku zaktualizowałam e-booka – został wzbogacony o następujące informacje wynikające ze zmian w przepisach:

  • zmiany w postępowaniu z odpadami komunalnymi – segregacja,
  • informacje o nowym systemie BDO – czy musisz się wpisać do rejestru,
  • wniosek o wpis do rejestru BDO krok po kroku wraz z wypełnionym, przykładowym formularzem i oświadczeniem,
  • nowy wzór karty przekazania odpadów z 2019,
  • odpowiedzi na pytania czytelników, np. w sprawie postępowania z odpadami w salonach mobilnych, fryzjerskich, dwóch działalności prowadzonych w jednym miejscu, 
  • zmiany w sposobie przekazywania odpadów do firm, które je odbierają,
  • zmiany w sposobie ewidencjonowania odpadów od 2020 roku,
  • zmiany w rocznych sprawozdaniach do marszałka województwa od 2020 roku,
  • plus aktualizacja cytatów z przepisów oraz linków do obowiązujących w tej chwili ustaw i rozporządzeń.

E-book po aktualizacji zawiera w sumie aż 53 strony cennych informacji. Kupując e-booka w tej chwili, kupujesz oczywiście nową, zaktualizowaną wersję!

To jeszcze nie wszystko!

W związku z tym, że w temacie odpadów nieustannie coś się zmienia i jest jeszcze kilka niejasnych kwestii, stworzyłam specjalną stronę tylko dla czytelników e-booka, na której będę umieszczać wszystkie nowe informacje. Po zakupie otrzymasz do niej dostęp i będziesz mogła na bieżąco monitorować kluczowe sprawy.

W przypadku większych zmian w prawie lub nowych wytycznych dla salonów otrzymasz również bezpłatnie kolejne aktualizacje całego e-booka!

Więcej informacji o e-booku znajdziesz tutaj.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym