Gabinet od zaplecza

Od kilku dni dostaję od Was mnóstwo pytań na temat odpadów, a konkretnie nowych obowiązków dla właścicieli salonów, o których ostatnio głośno w mediach. Sprawa jest poważna, bo wspomniane media donoszą, że ok. 60-70% firm nie ma bladego pojęcia, o co chodzi. Kiedy dołożymy do tego informację, że za niespełnienie nowych obowiązków grożą kary nawet do miliona złotych, wielu właścicieli salonów oblewa zimny pot… Czy jest się czym martwić? O co chodzi z tymi nowymi obowiązkami i co konkretnie powinnaś zrobić?

W ramach wstępu…

Nie będę tutaj dokładnie omawiać, czym są odpady medyczne, jak sprawdzić, czy wytwarzasz je w salonie itd. Na ten temat jest na blogu obszerny artykuł (klik). Jeśli więc temat jest Ci obcy lub coś tam wiesz, ale tak nie do końca, to zerknij proszę do tego artykułu. Bez podstawowej wiedzy będzie Ci po prostu ciężko zrozumieć zmiany w przepisach, o których za chwilę opowiem.

Druga informacja w ramach wstępu jest taka, że w sklepie jest dostępny e-book POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI W GABINECIE KOSMETYCZNYM, w którym naprawdę szczegółowo omówiłam wszystkie obowiązki związane z odpadami – nie tylko medycznymi, ale również komunalnymi. Znajdziesz w nim odpowiedzi na większość najpopularniejszych pytań. E-book został przeze mnie niedawno zaktualizowany i w tym momencie zawiera również informacje o wszystkich nowych obowiązkach.

Jeśli nie masz e-booka, a chcesz mieć wszystkie informacje na temat odpadów w jednym miejscu, napisane prostym językiem, to zachęcam Cię gorąco do zakupu.

Ok, przejdźmy do aktualnych zmian w prawie.

Na czym polegają zmiany w prawie? Czy salon kosmetyczny trzeba zarejestrować w BDO?

W skrócie, mamy coś takiego jak Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Pewnie nie raz widziałaś gdzieś w lesie śmieci, których nie powinno tam być… Aby zadbać o środowisko, trzeba jakoś monitorować kwestie związane z tym, kto wytwarza odpady, co z nimi robi itd.

Częścią Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) jest Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Właśnie ten rejestr, a konkretnie ewentualna konieczność dokonania wpisu do tego rejestru jest przedmiotem całego zamieszania.

Część salonów wpisała się do rejestru już ponad rok temu, bo wtedy mijał termin (konkretnie 24 lipca 2018 roku). Od kilku dni słyszymy jednak, że termin mija wraz z końcem 2019 roku. O co chodzi?!

Skąd ta nagła panika z wpisywaniem salonów kosmetycznych do rejestru BDO?

Powiem Ci szczerze, że mimo kilku godzin spędzonych na poszukiwaniach, nie jestem w stanie tego wyjaśnić ze 100% pewnością. Mam jednak kilka hipotez:

  • Przepisy dotyczące odpadów cały czas się zmieniają, niedawno wprowadzono obowiązek rejestrowania się w BDO przedsiębiorców, którzy udostępniają klientom foliowe torby – tu rzeczywiście pojawiała się informacja o terminie do końca 2019 roku. A że tych firm jest multum, to zrobił się szum w mediach – o BDO przypomnieli sobie również właściciele firm, którzy powinni wpisać się wcześniej, ale o tym nie wiedzieli.
  • Wielu właścicieli salonów i innych firm, którzy już dawno powinni być w rejestrze, nadal tam nie ma. Nie było ich również przez ostatni rok, ale od stycznia konsekwencje braku takiego wpisu mogą być znacznie bardziej poważne – szansa, że komuś się „upiecze”, spada. Jako że konsekwencje poważniejsze, to i informacji więcej. Jakie konsekwencje?
  • Od stycznia 2020 roku firma odbierająca odpady, po prostu ich od Ciebie nie odbierze, jeśli nie podasz im swojego indywidualnego numeru. Numer ten otrzymujesz po rejestracji w BDO. Możesz więc zostać ze swoimi odpadami wybitnie osamotniona, a za przechowywanie odpadów medycznych, dłużej niż pozwalają przepisy, możesz dostać solidną karę.
  • I wreszcie, zgodnie z zapowiedziami od 2020 roku dokumentacja gospodarki odpadami ma być prowadzona w formie elektronicznej (od 1 stycznia uruchomione zostaną kolejne moduły systemu tj. moduł ewidencji i moduł sprawozdawczości). Jeśli więc w tym systemie elektronicznym Cię nie będzie, to znów, nie będziesz mogła legalnie pozbywać się odpadów i np. złożyć corocznego sprawozdania – tu ryzyko kolejnych kar.

Podsumowując, obowiązek był już dawno, ale obecnie konsekwencje braku spełnienia tego obowiązku będą znacznie bardziej poważne, choć jednocześnie należy zaznaczyć, że wprowadzanie tych zmian idzie opornie, panuje duże zamieszanie i możliwe, że to wszystko się jeszcze przeciągnie. Pewności jednak nie ma.

W jakiej sytuacji trzeba wpisać salon kosmetyczny do rejestru BDO, a w jakiej nie?

W uproszczeniu: wszystko zależy od tego, czy wytwarzasz pewne kategorie odpadów, które wymagają takiego wpisu. Jeśli wytwarzasz odpady medyczne (przypominam, że jest na ten temat osobny artykuł), to powinnaś zrobić taki wpis, a konkretnie złożyć wniosek o wpis.

Na potwierdzenie cytat ze strony BDO i jednocześnie z Ustawy o odpadach:

Obowiązkowi rejestracji na wniosek podlegają podmioty, do których ma zastosowanie:
(…)
6. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Do takich podmiotów zalicza się m.in. wytwórców odpadów zobowiązanych do prowadzenia ewidencji odpadów.

Jeśli wytwarzasz tylko odpady komunalne, generalnie nie musisz, choć są pewne wyjątki od tej reguły.

Na stronie BDO znajdziemy przykład dotyczący sklepu spożywczego, ale możemy go zastosować również do salonów kosmetycznych, które np. dodatkowo prowadzą sprzedaż kosmetyków. Zgodnie z przykładem do rejestru musi wpisać się:

  • jednostka handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową,
    i/lub wytwórca odpadów:
  • przeterminowane produkty
  • drukarka na terenie sklepu: Tusze/tonery (jeżeli ich przekazanie dokumentowane jest Kartą przekazania odpadów)
  • żarówki/świetlówki.

Czy jeśli Twoim jedynym grzechem jest wymiana świetlówki raz na 100 lat, musisz się wpisywać do rejestru? Niekoniecznie. Poniżej kolejny cytat ze strony BDO:

Przykładowo, jeśli w Twojej firmie ulegną zużyciu / uszkodzeniu świetlówki (tj. odpad niebezpieczny o kodzie 16 02 13*), a nie chcesz się wpisywać do rejestru w BDO jako wytwórca odpadów, możesz zlecić wykonanie usługi konserwacji i naprawy oświetlenia firmie prowadzącej taką działalność. Wtedy zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, to firma świadcząca usługę konserwacji i naprawy oświetlenia będzie wytwórcą odpadów i to ona będzie zobowiązana do wpisu do rejestru w BDO.

Podobnie jest np. z tonerami do drukarki – jeśli zużywasz standardowe (a nie przemysłowe) ilości, nie musisz się wpisywać.

Podsumowując – dla większości salonów będzie obowiązywała zasada:

  • odpady komunalne i inne „biurowe” – w większości przypadków nie będzie trzeba,
  • odpady komunalne + medyczne – trzeba dokonać wpisu, ale tylko w zakresie odpadów medycznych,
  • odpady medyczne (bo komunalnymi zajmuje się np. właściciel lokalu) – trzeba dokonać wpisu (w sumie to samo, co wyżej, ale rozpisałam dla jasności).

Widzisz, że jest to wszystko dość skomplikowane, nie chcę więc omawiać tutaj każdej możliwej sytuacji i wprowadzać dodatkowego zamieszania. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie, po prostu zadzwoń do swojego urzędu marszałkowskiego, przedstaw swoją konkretną sytuację i dopytaj.

Jeśli uzyskasz informacje, które będą w Tobie wzbudzać wątpliwości (słyszałam już o różnych „kwiatkach”), możesz również skorzystać z bezpośredniego kontaktu na stronie BDO.

UWAGA! Wiem, że w tej sytuacji korci, żeby „nie wytwarzać” odpadów medycznych i mieć „z głowy”, jednak w znacznej większości salonów kosmetycznych takie odpady są wytwarzane! Zaniedbując obowiązki związane z odpadami medycznymi, możesz sobie narobić sporych kłopotów! Tu ponownie odsyłam Cię do artykułu o odpadach medycznych.

Jak uzyskać wpis salonu kosmetycznego do rejestru BDO?

Wpisu do Rejestru dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu.

Musisz złożyć wniosek o wpis. Możesz go złożyć:

  • osobiście w urzędzie marszałkowskim właściwym dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania,
  • wysyłając pocztą na adres urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania,
  • za pomocą e-maila, jeśli jest opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • przez platformę ePUAP.

Wniosek możesz pobrać ze strony BDO, konkretnie w tym miejscu.

Co wpisać we wniosku o wpisanie gabinetu kosmetycznego do rejestru BDO?

Wypełniamy tylko dział 1 i 12. Przyda się również kod odpadów – w większości przypadków będzie to 18 01 03*. Tu ponownie odsyłam do artykułu o odpadach medycznych.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisania do rejestru. Wzory takich oświadczeń można znaleźć na stronach urzędów marszałkowskich, najlepiej wpisać w wyszukiwarkę na stronie swojego urzędu hasło „BDO”.

Czas (w tym wydłużonym terminie) masz do końca 2019 roku. Dla salonów kosmetycznych wpis do rejestru jest (na szczęście) bezpłatny.

Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku? Potężne kary finansowe, a nawet areszt! Wiem, ręce opadają, ale co zrobić… 🙁

WAŻNE! Wpisu (jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś) należy dokonać jak najszybciej – jeśli wniosków będzie dużo (a pewnie będzie, bo o sprawie głośno), urzędnicy mogą mieć problem, żeby „przemielić” wszystko na czas. Jeśli się nie wyrobisz, to tak jak wspominałam – po 1 stycznia 2020 roku możesz mieć problem z przekazaniem odpadów firmie, która je od Ciebie odbiera, a zapewne wiesz, że odpady medyczne możesz u siebie przechowywać przez ograniczony czas!

Już się wpisałam… Dopiero otwieram działalność… Co wtedy?

Jeśli wpisałaś się do rejestru w ostatnim roku – nie musisz nic robić. Po prostu wypatruj kolejnych informacji na temat ewidencjonowania odpadów i składania sprawozdań w formie elektronicznej.

Jeśli dopiero startujesz z własnym salonem, wniosek o wpis musisz złożyć przed rozpoczęciem działalności. Spotkałam się co prawda z terminem do dwóch tygodni (w kilku poważnych artykułach), ale na stronie BDO jest jasna informacja, że ma być od razu.

Szczegółowe informacje znajdziesz w zaktualizowanym e-booku o odpadach w salonie kosmetycznym

Po więcej informacji odsyłam Cię do wspomnianego na początku e-booka POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI W GABINECIE KOSMETYCZNYM, w którym naprawdę szczegółowo omówiłam wszystkie obowiązki związane z odpadami – nie tylko medycznymi, ale również komunalnymi.

Znajdziesz w nim odpowiedzi na m.in. takie pytania:

  • Z jakimi rodzajami odpadów mamy do czynienia w gabinecie kosmetycznym?
  • Jak postępować z odpadami komunalnymi? Jakie obowiązki nakładają na Ciebie przepisy?
  • Co w sytuacji, w której wynajmujesz lokal – kto odpowiada za wywóz odpadów?
  • Czym są odpady medyczne, a czym odpady niebezpieczne?
  • Czy w gabinecie kosmetycznym mamy do czynienia z odpadami medycznymi?
  • Jak postępować z odpadami niebezpiecznymi? Jak i gdzie je przechowywać? Po jakim czasie powinny być odbierane z gabinetu?
  • Czy potrzebujesz osobną lodówkę do przechowywania odpadów?
  • Jakie obowiązki nakładają na Ciebie przepisy?
  • Jak ewidencjonować wytwarzane odpady?
  • Co powinno się znaleźć w karcie przekazania odpadów?
  • Jak wypełnić roczne sprawozdanie do Marszałka Województwa – termin mija 15 marca każdego roku!

Premiera e-booka miała miejsce na początku 2017 roku. Pod koniec 2019 roku zaktualizowałam e-booka – został wzbogacony o następujące informacje wynikające ze zmian w przepisach:

  • zmiany w postępowaniu z odpadami komunalnymi – segregacja,
  • informacje o nowym systemie BDO – czy musisz się wpisać do rejestru,
  • wniosek o wpis do rejestru BDO krok po kroku wraz z wypełnionym, przykładowym formularzem i oświadczeniem,
  • nowy wzór karty przekazania odpadów z 2019,
  • odpowiedzi na pytania czytelników, np. w sprawie postępowania z odpadami w salonach mobilnych, fryzjerskich, dwóch działalności prowadzonych w jednym miejscu, 
  • zmiany w sposobie przekazywania odpadów do firm, które je odbierają,
  • zmiany w sposobie ewidencjonowania odpadów od 2020 roku,
  • zmiany w rocznych sprawozdaniach do marszałka województwa od 2020 roku,
  • plus aktualizacja cytatów z przepisów oraz linków do obowiązujących w tej chwili ustaw i rozporządzeń.

E-book po aktualizacji zawiera w sumie aż 53 strony cennych informacji. Kupując e-booka w tej chwili, kupujesz oczywiście nową, zaktualizowaną wersję!

To jeszcze nie wszystko!

W związku z tym, że w temacie odpadów nieustannie coś się zmienia i jest jeszcze kilka niejasnych kwestii, stworzyłam specjalną stronę tylko dla czytelników e-booka, na której będę umieszczać wszystkie nowe informacje. Po zakupie otrzymasz do niej dostęp i będziesz mogła na bieżąco monitorować kluczowe sprawy.

W przypadku większych zmian w prawie lub nowych wytycznych dla salonów otrzymasz również bezpłatnie kolejne aktualizacje całego e-booka!

Więcej informacji o e-booku znajdziesz tutaj.

Dwa słowa na koniec…

P.S. Na stronie internetowej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami można wypełnić test, który pomoże sprawdzić, czy jesteśmy zobowiązani do uzyskania wpisu w Rejestrze BDO. Nie polecam Ci go jednak specjalnie, bo bez lektury przepisów i ich interpretacji, naprawdę ciężko odpowiedzieć na zamieszczone tam pytania i właściwie zinterpretować wynik…

P.S. 2 Wpis do rejestru to co innego niż roczne sprawozdanie składane do 15 marca. Tzn. jedno z drugim ma związek, ale to, że składasz sprawozdania, nie zwalnia Cię z konieczności zrobienia wpisu. Wspominam, bo takie wątpliwości pojawiały się w wielu dyskusjach na grupach.

AKTUALIZACJA – 29.11.2019: Nowe wieści w sprawie odpadów i BDO…

Czy to prawda, że coś się zmieniło i nawet jeśli nie masz odpadów medycznych, to i tak musisz się zarejestrować w BDO? W związku z licznymi pytaniami i niepokojącymi doniesieniami postanowiłam napisać kontynuację artykułu o odpadach w salonie i wpisie do rejestru BDO.

W artykule znajdziesz także informacje o opakowaniach kosmetyków, działalności mobilnej, fryzjerach, dwóch działalnościach w jednym miejscu, zapowiedziach zmian dla mikroprzedsiębiorców… Zmierzymy się również z pojawiającymi się w ilościach hurtowych plotkami i mitami!

Nowy artykuł znajdziesz TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi : slider
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza
mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu i zarządzania w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej oraz bloga Gabinet od zaplecza. Autorka kilku tysięcy artykułów publikowanych w najlepszych mediach branżowych, a także kilkudziesięciu e-booków na temat marketingu i zarządzania salonem beauty. Prywatnie żona i mama.

Dodaj komentarz

avatar