dokumenty w gabinecienowe wpisyprzepisyzarządzanie

Odpady medyczne w gabinecie kosmetycznym – jak z nimi postępować?

Czym są odpady medyczna, a czym niebezpieczne? Jak je ewidencjonować?

odpady medyczne w gabinecie kosmetycznym
Odpady medyczne w gabinecie kosmetycznym – jak sprawdzić czy je wytwarzasz? Czym są odpady medyczne, a czym odpady niebezpieczne? Jakie obowiązki nakłada na Ciebie ustawa o odpadach? Czy wiesz, że 15 marca mija termin sprawozdania, które większość gabinetów powinna złożyć do Marszałka Województwa?Szukając informacji na temat odpadów medycznych, musimy zajrzeć do USTAWY z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Jeśli chcesz przeczytać ujednolicony, czyli zaktualizowany tekst ustawy (ustawa była wielokrotnie zmieniana), możesz kliknąć TUTAJ. Ja postaram się prostym językiem streścić, co ustawa mówi o odpadach wytwarzanych w gabinecie kosmetycznym.Oprócz zwykłych odpadów, czyli np. butelki po soku, który wypiłaś dla ugaszenia głodu z braku czasu na przerwę śniadaniową, w gabinecie kosmetycznym mamy do czynienia z inną, specjalną grupą odpadów. To właśnie na tej specjalnej grupie skupimy się w dzisiejszym artykule.

Odpady medyczne w gabinecie kosmetycznym – o co chodzi?

Mowa o wszelkich odpadach, które niosą szczególne zagrożenie dla środowiska i dla innych ludzi, czyli np. takich, które zawierają pozostałości krwi osoby z chorobą zakaźną. W praktyce nie jesteś w stanie stwierdzić kto jest zdrowy, a kto chory, dlatego sterylizujesz narzędzia, których użycie może się wiązać z przerwaniem ciągłości skóry. W przypadku odpadów mamy do czynienia z analogiczną sytuacją.Na pierwszych stronach ustawy mamy rozpisane różne definicje związane z odpadami. Znajduje się tam również definicja odpadów medycznych:ODPADY MEDYCZNE – odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycynyPomyślisz pewnie – nie udzielam świadczeń zdrowotnych, więc nie mam się czym martwić! Sprawa jest niestety bardziej skomplikowana.Mamy jeszcze inny akt prawny, konkretnie Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (całość możesz przeczytać TUTAJ). Znajdziemy w nim długaśną tabelę, w której opisano wszystkie możliwe rodzaje odpadów. Każdemu z nich przypisano konkretny kod. Dla nas najważniejszy jest ten kod:
18 01 03* – Inne odpady, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, o których wiadomo lub co do których istnieją wiarygodne podstawy do sądzenia, że wywołują choroby u ludzi i zwierząt.
Gwiazdka przy kodzie oznacza, że kod obejmuje odpady niebezpieczne. I to jest właściwie istota całego problemu. Jako, że w gabinecie kosmetycznym wytwarzamy odpady, które mogą zawierać żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, o których wiadomo lub co do których istnieją wiarygodne podstawy do sądzenia, że wywołują choroby u ludzi i zwierząt – wytwarzamy odpady niebezpieczne. Co z tym fantem zrobić?Dla porządku dodam, że są jeszcze 2 kody opisujące odpady, które teoretycznie mogą być wytwarzane w gabinecie kosmetycznym, czyli:
  • 18 01 01Narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki (z wyłączeniem 18 01 03) – czyli po ludzku mówiąc, wszystko co potencjalnie zabrudzone krwią wypada z tej grupy i wskakuje do tej z gwiazdką (opisanej powyżej).
  • 18 01 04Inne odpady niż wymienione w 18 01 03 (np. opatrunki z materiału lub gipsu, pościel, ubrania jednorazowe, pieluchy).

Jak postępować z odpadami niebezpiecznymi w gabinecie kosmetycznym?

Dokumentem, który określa sposób postępowania z niebezpiecznymi odpadami wytwarzanymi w gabinecie kosmetycznym jest ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (całość znajdziesz TUTAJ). Pomyślisz pewnie, zaraz, zaraz, dlaczego medycznymi?Nie odpowiem Ci na to pytanie, bo nie jestem prawnikiem, niemniej jednak mam pewną hipotezę. Czyżby ktoś znowu o nas nie pomyślał? Ok nie będę w to brnąć…Tak czy inaczej we wspomnianym wyżej rozporządzeniu jest jak byk napisane:Rozporządzenie dotyczy odpadów medycznych:
  1. zakaźnych o kodach 18 01 02*, 18 01 03*, 18 01 80* i 18 01 82*;
  2. niebezpiecznych, innych niż zakaźne, o kodach 18 01 06*, 18 01 08* i 18 01 10*;
  3. innych niż niebezpieczne o kodach 18 01 01, 18 01 04, 18 01 07, 18 01 09 i 18 01 81.
Czyli nasze medyczne/niemedyczne odpady też się tutaj kwalifikują. Co z tego wynika? Jakie wymagania nakłada na nas rozporządzenie o odpadach medycznych?odpady medyczne w gabinecie kosmetycznym

Odpady medyczne w gabinecie kosmetycznym – jak należy z nimi postępować?

Warto zapoznać się z treścią wspomnianego wyżej rozporządzenia – znajdziesz w nim wszystkie niezbędne informacje:
  • w jakich pojemnikach/workach należy gromadzić odpady,
  • co powinno znaleźć się w opisie takich worków/pojemników,
  • jak długo można je przetrzymywać w lodówce i poza nią – w skrócie 30 dni w lodówce i 72 godziny poza nią, ale zależy to również od temperatury, kodu odpadów i innych czynników,
  • jak często należy usuwać odpady z gabinetu,
  • jakie wymagania musi spełnić pomieszczenie lub lodówka, w której przechowywane są odpady,
  • jakie procedury należy stworzyć,
  • jak ewidencjonować przekazywanie odpadów.
odpady medyczne w gabinecie kosmetycznymJeśli nie masz ochoty czytać tych wszystkich urzędniczych formułek i domyślać się co autor miał na myśli, możesz skorzystać z faktu, że zrobiłam to za Ciebie 😉 Wszystkie najważniejsze informacje opisałam prostym językiem, dołączyłam do tego wzory dokumentów oraz instrukcję wypełnienia rocznego sprawozdania (o tym jeszcze za chwilę). Powstał z tego wszystkiego e-book: POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI W GABINECIE KOSMETYCZNYM, w którym znajdziesz nie tylko informację na temat odpadów medycznych, ale również odpadów komunalnych, czyli mówiąc prościej: zwykłych śmieci. Taki niezbyt smaczny temat, no ale co zrobić…Więcej informacji o e-booku znajdziesz TUTAJ.

Roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami

Ostatnim z najważniejszych obowiązków związanych z wytwarzaniem odpadów w gabinecie kosmetycznym jest składanie sprawozdania do Marszałka Województwa.Do 15 marca każdego roku należy złożyć roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami. Wzór takiego sprawozdania znajdziesz na stronie internetowej swojego Urzędu Marszałkowskiego. Należy tam wpisać informacje na temat odpadów przekazanych do utylizacji w ubiegłym roku kalendarzowym, czyli w 2018 roku składamy sprawozdanie za rok 2017. Za brak takiego sprawozdania grozi kara grzywny, dlatego jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś, migiem nadrabiaj!Jeśli nie wiesz jak zabrać się do wypełnienia takiego sprawozdania, w nowym e-booku również pokazuję jak to zrobić.

Dowiedz się więcej o e-booku – kliknij TUTAJ!

odpady medyczne w gabinecie kosmetycznym
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza
mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu i zarządzania w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej oraz bloga Gabinet od zaplecza. Autorka kilku tysięcy artykułów publikowanych w najlepszych mediach branżowych, a także kilkudziesięciu e-booków na temat marketingu i zarządzania salonem beauty. Prywatnie żona i mama.

Dodaj komentarz

avatar