aktualnościnowe wpisyprzepisy

To koniec „paznokciowych wysp” w galeriach handlowych?

koniec paznokciowych wysp w galeriach handlowych

Czy „paznokciowe wyspy” w galeriach handlowych będą musiały zostać zlikwidowane po wejściu w życie nowego rozporządzenia w sprawie wymagań sanitarnych dla gabinetów kosmetycznych?

Kilka dni temu pojawił się projekt nowego Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej.

Najważniejsze zmiany wynikające z tego dokumentu przedstawiłam w TYM artykule. Dziś chciałabym się skupić na jednym z zapisów, który może spowodować naprawdę poważne skutki dla pewnej grupy właścicieli kosmetycznych biznesów.

Kosmetyczne wyspy w galeriach handlowych – przestaną istnieć?

Wyspa w galerii handlowej. Kiedyś – miejsce, w którym można było kupić słuchawki do telefonu, biżuterię lub torebkę. Dziś coraz częściej miejsce wykonywania drobnych usług kosmetycznych. Ciężko podejrzewać, że jakikolwiek klient miałby ochotę rozbierać się na środku galerii, więc siłą rzeczy w ofercie takich miejsc świadczone są głównie usługi manicure.

Teraz są, a za chwilę? No właśnie. W projekcie Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej czytamy:

§ 7. Niedopuszczalne jest świadczenie usług na wolnostojących stanowiskach zorganizowanych w komunikacji ogólnej budynków, w tym w holach i w ciągach dróg wewnętrznych budynków.

W rozporządzeniu znajdziemy również nową definicję, która dostarcza nam informacji na temat tego, czym jest usługa:

Usługi (bez bliższego określenia) – usługi fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu lub odnowy biologicznej świadczone w obiekcie lub w miejscu wezwania.

Manicure bez wątpienia jest usługą w rozumieniu rozporządzenia. Czy wyspa w galerii handlowej jest „wolnostojącym stanowiskiem zorganizowanym w komunikacji ogólnej budynków, w tym w holach i w ciągach dróg wewnętrznych budynków”?

O pomoc w rozstrzygnięciu tej kwestii poprosiłam eksperta – Marka Koennera, który jest radcą prawnym, byłym sędzią, dr nauk prawnych, specjalistą w zakresie prawa medycznego i kosmetycznego oraz autorem bloga legalnygabinet.pl.

– Marku, czy jeśli rozporządzenie wejdzie w życie w takim kształcie, to będzie oznaczało koniec „paznokciowych wysp” w galeriach handlowych?

Pamiętajmy, że to ciągle projekt. Zatem jest jeszcze szansa na zmianę. Ale jeżeli rozporządzenie w § 7 pozostanie w tej treści, to będzie wielki problem dla wszelkich wysp z usługami kosmetycznymi w centrach handlowych. Tym bardziej, że akurat w tym zakresie nie przewidziano okresu dostosowawczego. A wydaje się, że jeżeli już Minister chciałby ostatecznie tak zdecydować, to okres przejściowy jest tym minimum, o które należałoby walczyć. Jednak może warto byłoby przedyskutować sam sens tej zmiany. Chodzi przecież o spełnienie określonych wymogów higienicznych – to zasadniczy sens wprowadzenia rozporządzenia. Zatem tam, gdzie jest możliwe ich spełnienie, nie powinno być tak stanowczego zakazu. Zobaczymy jednak, co przyniosą konsultacje projektu. Podkreślmy – przy tym zapisie to koniec wysp kosmetycznych w centrach handlowych.

Jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Wyspy powinny zostać, jeśli spełnią określone wymogi, czy powinny na zawsze zniknąć z galerii handlowych?


Chcesz listę wszystkich zmian „w pigułce”?

Jest ich w sumie kilkadziesiąt. Postanowiłam zrobić naprawdę rzetelną analizę. Wzięłam stare i nowe rozporządzenie, pocięłam je na kawałki i przyporządkowałam w tabeli fragmenty odnoszące się do tych samych tematów. To dwie kolumny. W trzeciej wylistowałam dla Ciebie najważniejsze zmiany i wypisałam ich praktyczne konsekwencje.

W ten sposób powstał e-book, w którym znajdziesz:

  • obszerne porównanie obu dokumentów,
  • obszerną listę zmian i ich praktycznych konsekwencji,
  • analizę najważniejszych fragmentów uzasadnienia do rozporządzenia,
  • szczegółową listę zmian, które mają okres przejściowy, czyli wchodzą w życie po upływie 6 lub 24 miesięcy od momentu wejścia w życie rozporządzenia,
  • listę najważniejszych zmian zawartych w załącznikach do rozporządzenia.

W toku prac nad rozporządzeniem, mogą pojawić się zmiany. Jeśli tak się stanie, otrzymasz ode mnie bezpłatnie aktualizację dokumentu. Pamiętaj jednak, że aby otrzymać aktualizację, musisz być zapisana na newsletter (jeśli nie jesteś lub nie wiesz, czy jesteś – zaznacz przy zakupie, że chcesz się zapisać).

Będę Cię również informować mailowo o wszystkich kluczowych zmianach oraz przede wszystkim o tym, że rozporządzenie ma już datę wejścia w życie.

W sumie 44 strony rzetelnej analizy!

W momencie, w którym nowe rozporządzenie zostanie oficjalnie opublikowane, będziesz miała tylko 3 miesiące na wdrożenie większości zaleceń – warto przygotować się na zmiany już teraz!

E-booka możesz kupić TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tags : slider
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza
mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu i zarządzania w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej oraz bloga Gabinet od zaplecza. Autorka kilku tysięcy artykułów publikowanych w najlepszych mediach branżowych, a także kilkudziesięciu e-booków na temat marketingu i zarządzania salonem beauty. Prywatnie żona i mama.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Monika
Gość
Monika

Dla mnie osoby , które od lat robią sterylizację i teraz mają minimum 130 h odbyć z tego zakresu to brak sensu. Tym bardziej że co roku mamy w gabinecie kontrole sanepidu , który sprawdza poprawność wykonywania sterylizacji. Ale jeszcze bardziej niepokoi mnie fak t wytycznych dotyczących metrów na stanowisku do sterylizacji. Mam gabinet 10 lat, mam od kilku lat sterylizator , blat czysty, roboczy- ciąg ale nie są to 4 m i 1,5m od stanowiska pracy. Gabinetu nie rozciągnę i nie mam takiej fizycznej możliwości jak większość małych gabinetów. Moim zdaniem wystarczyłby zapis aby nie wykonywać tych usług przy… Czytaj więcej »