aktualnościnowe wpisyprzepisy

Jest nowy projekt „Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych” – jakie zmiany wprowadza?

rozporzadzenie sanitarno higieniczne salonow kosmetycznych

To chyba kosmetyczny news roku! Mamy nowy projekt rozporządzenia regulującego wymagania sanitarne dla salonów kosmetycznych! Sprawdź, co się zmieni i ile będzie Cię kosztować dostosowanie gabinetu do nowych przepisów!

Po wieluuu latach w końcu się doczekaliśmy! Jest nowy projekt Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej!

Jak go otwierałam, czułam się jak dziecko pod choinką w Boże Narodzenie 😉 Pamiętam, jak chyba w 2014 roku co miesiąc dzwoniłam do Ministerstwa pytać, kiedy będzie nowe rozporządzenie, bo miało być „za chwilę”… Po kilku miesiącach wymiękłam…

Ok, ale do rzeczy. Projekt wraz z załącznikami i uzasadnieniem możesz pobrać z rządowych stron TUTAJ.

Domyślam się, że wolałabyś przeczytać jakieś zwięzłe opracowanie? 😉

Oczywiście zrobiłam je dla Ciebie!

Poniżej znajdziesz listę najważniejszych zmian, które wprowadza projekt.

Jeśli miałabym jednym zdaniem określić te zmiany, powiedziałabym:

HIGIENA, DEZYNFEKCJA, STERYLIZACJA i wentylacja 😉

Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej – jakie zmiany wprowadza?

Najważniejsze zmiany w stosunku do starego rozporządzenia:

  • bardzo szczegółowe wytyczne dotyczące sterylizacji i dezynfekcji – zarówno wykonywanej w salonie, jak również w przypadku zlecania sterylizacji zewnętrznej firmie,
  • trochę zmian w zakresie wymogów dotyczących dostosowania pomieszczeń – np. znika „magiczne” 1,6 m ściany, w to miejsce pojawiają się 2 metry, ale tylko w kontekście łazienek i podobnych pomieszczeń, łatwiej będzie również „przepchnąć” toaletę poza lokalem,
  • obowiązkowa wentylacja i ogrzewanie – to chyba największa i potencjalnie najbardziej problematyczna (kosztowna) zmiana,
  • szczegółowe wytyczne dotyczące parametrów wentylacji,
  • pojawiła się formalnie jak dotąd zupełnie pomijana gałąź usług kosmetycznych, mianowicie usługi mobilne, które w dokumencie są określane jako „usługi w miejscu wezwania” – o tym będzie chyba osobny artykuł, bo sporo się zmieni w kosmetyce mobilnej (przynajmniej teoretycznie),
  • niezależnie od tego, gdzie wykonujesz zabiegi kosmetyczne, musisz mieć „bezkolizyjny dostęp” do umywalki z ciepłą i zimną wodą podłączonej do kanalizacji,
  • konieczność posiadania niezależnego wejścia,
  • niewielkie zmiany w zakresie wymaganych pomieszczeń/miejsc – bez rewolucji,
  • zakaz noszenia biżuterii na rękach,
  • drobne, acz miłe zmiany dotyczące prania w gabinecie,
  • sterylizację można wykonywać samodzielnie lub zlecać wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym (kluczowe jest tutaj słowo „wyspecjalizowanym”),
  • znikają bezpośrednie wytyczne dotyczące stanowiska do pedicure,
  • osoba przeprowadzająca sterylizację w gabinecie musi mieć „tytuł zawodowy technika sterylizacji medycznej albo co najmniej średnie wykształcenie oraz ukończony kurs kwalifikacyjny z zakresu technologii sterylizacji i dezynfekcji według programu zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia” – to druga zmiana mogąca generować poważniejsze koszty,
  • dodatkowe wyposażenie w gabinetach zajmujących się odnową biologiczną.

To najważniejsze zmiany. W najbliższych dniach na pewno powstanie jeszcze kilka artykułów związanych z projektem nowego rozporządzenia, także zaglądaj tutaj regularnie – dostaniesz więcej szczegółów i smaczków, bo w dokumencie znalazłam kilka naprawdę niepokojących, ale jednocześnie niejednoznacznych punktów…

Kiedy wejdzie w życie nowe Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej?

Projekt rozporządzenia jest obecne na etapie opiniowania, więc jeszcze trochę przed nim. Niemniej jednak biorąc pod uwagę tempo prac aktualnych władz, zbliżający się koniec kadencji i fakt, że stare przepisy nie obowiązują już od 7 lat (!), myślę, że nie będziemy specjalnie długo czekać. Rozporządzenie wejdzie w życie po 3 miesiącach od momentu publikacji – od tego dnia trzeba będzie go przestrzegać.

Jest jednak kilka wyjątków, m.in. wspomniana wentylacja – tutaj mamy np. okres przejściowy 6 miesięcy, czyli dokładnie tyle czasu, żeby dostosować gabinet do nowych wymogów.

Chcesz listę wszystkich zmian „w pigułce”?

Jest ich w sumie kilkadziesiąt. Postanowiłam zrobić naprawdę rzetelną analizę. Wzięłam stare i nowe rozporządzenie, pocięłam je na kawałki i przyporządkowałam w tabeli fragmenty odnoszące się do tych samych tematów. To dwie kolumny. W trzeciej wylistowałam dla Ciebie najważniejsze zmiany i wypisałam ich praktyczne konsekwencje.

W ten sposób powstał e-book, w którym znajdziesz:

  • obszerne porównanie obu dokumentów,
  • obszerną listę zmian i ich praktycznych konsekwencji,
  • analizę najważniejszych fragmentów uzasadnienia do rozporządzenia,
  • szczegółową listę zmian, które mają okres przejściowy, czyli wchodzą w życie po upływie 6 lub 24 miesięcy od momentu wejścia w życie rozporządzenia,
  • listę najważniejszych zmian zawartych w załącznikach do rozporządzenia.

W toku prac nad rozporządzeniem, mogą pojawić się zmiany. Jeśli tak się stanie, otrzymasz ode mnie bezpłatnie aktualizację dokumentu. Pamiętaj jednak, że aby otrzymać aktualizację, musisz być zapisana na newsletter (jeśli nie jesteś lub nie wiesz, czy jesteś – zaznacz przy zakupie, że chcesz się zapisać).

Będę Cię również informować mailowo o wszystkich kluczowych zmianach oraz przede wszystkim o tym, że rozporządzenie ma już datę wejścia w życie.

W sumie 44 strony rzetelnej analizy!

W momencie, w którym nowe rozporządzenie zostanie oficjalnie opublikowane, będziesz miała tylko 3 miesiące na wdrożenie większości zaleceń – warto przygotować się na zmiany już teraz!

E-booka możesz kupić TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tags : slider
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza
mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu i zarządzania w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej oraz bloga Gabinet od zaplecza. Autorka kilku tysięcy artykułów publikowanych w najlepszych mediach branżowych, a także kilkudziesięciu e-booków na temat marketingu i zarządzania salonem beauty. Prywatnie żona i mama.

Dodaj komentarz

avatar