Prowadzisz solarium, salon masażu, SPA? Sprawdź, jakie ograniczenia będą Cię obowiązywać, gdyby Twoje miasto trafiło do żółtej lub czerwonej strefy!

W tym artykule omawiałam zapisy nowego Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (klik) w kontekście pracy salonów kosmetycznych i fryzjerskich. Po jego opublikowaniu jedna z czytelniczek zadała mi pytanie:

A jak wygląda sprawa w SPA? Tak samo, jak w gabinetach kosmetycznych? Sauny, baseny, jacuzzi itp.?

Szukając odpowiedzi na to pytanie, trafiłam na zapis, który oznacza, że w tzw. strefach czerwonych od soboty obowiązuje zakaz pracy solariów, salonów odchudzających i salonów masażu!

W rozporządzeniu mamy taki zapis:

§ 26. 1. Do odwołania na obszarze czerwonym:
1) ustanawia się zakaz prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności:

a) związanej z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 82.30.Z),

b) związanej z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale 90.0), z wyłączeniem obsługi przyjęć ślubnych, konsolacji lub przyjęć komunijnych, a także innych przyjęć okolicznościowych, o których mowa w § 25 ust. 10,

c) usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.04.Z).

Zobaczmy, co konkretnie obejmuje PKD 96.04.Z:

Podklasa 96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

Podklasa ta obejmuje:
– działalność usługowa łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, salonów masażu itp. mająca na celu poprawę samopoczucia.

Podklasa ta nie obejmuje:
– masaży i terapii leczniczych, sklasyfikowanych w 86.90.A,
– działalności klubów i obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (centra fitness) i kulturystyce, sklasyfikowanej w 93.13.Z.

Oznacza to, że w „czerwonych powiatach” nie można prowadzić opisanej wyżej działalności. Zaczęłam szukać informacji na ten temat i trafiłam na post Polskiego Związku Solaryjnego:

Źródło: Fanpage Polskiego Związku Solaryjnego (klik).

Kluczowy jest ten fragment:

…nie ma obowiązku zamykania salonów, natomiast maksymalne obłożenie może wynosić 50% (czyli w salonie, w którym jest 10 łóżek, w jednym momencie może być w użyciu maksymalnie 5) a klienci muszą wchodzić do salonów w maseczkach. Tak samo wygląda to i w żółtej, i w czerwonej strefie.

Związek powołuje się na § 24 ust. 1 rozporządzenia (rozdział 3), ale mamy w nim taki zapis:

A zapis o zakazie w strefie czerwonej jest właśnie w rozdziale 5, czyli jest „ważniejszy” niż ten z rozdziału 3.

W strefie żółtej ograniczenia faktycznie są mniejsze. W rozdziale 5 czytamy:

§ 27. 1. Do odwołania na obszarze żółtym:
(…)
3) prowadzenie przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.04.Z) jest dopuszczalne, pod warunkiem realizowania przez widzów lub klientów obowiązku zakrywania ust i nosa, o którym mowa w § 24 ust. 1, a w przypadku innych niż organizowane na otwartym powietrzu: przedstawień, spektakli, projekcji filmów lub nagrań wideo – także pod warunkiem udostępnienia widzom lub klientom nie więcej niż 25% liczby miejsc.

W tej sytuacji nasuwa się pytanie, czy zapis o zakazie dla stref czerwonych to niedopatrzenie Ministerstwa, czy jednak świadomie utrzymano decyzję o zakazie? Postaram się zdobyć dla Was takie informacje (dziś napisałam w tej sprawie do Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Zdrowia).

Faktem jest, że prace nad rozporządzeniem przebiegały w wielkim pośpiechu. Negocjacje trwały niemal do ostatniej chwili. Pierwotnie w „czerwonych strefach” miał obowiązywać również zakaz pracy dla siłowni i klubów fitness. Ostatecznie tej branży udało się wywalczyć możliwość pracy z pewnymi ograniczeniami:

Źródło: strony rządowe (klik).

i:

Źródło: Polska Federacja Fitness (klik).

Na problem zamknięcia solariów i salonów masażu zwrócił uwagę Rzecznik MSP, który na etapie prac nad projektem rozporządzenia apelował do rządu o pomoc finansową dla obligatoryjnie zamykanych działalności:

Źródło: Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców (klik).

Ciężko doszukać się sensu w zamknięciu solarium, czy salonu masażu, biorąc pod uwagę znacznie lżejsze restrykcje w miejscach, w których przebywa znacznie więcej osób…

W materiałach rządowych jednak również znajdziemy potwierdzenie zakazu:

Źródło: rządowa tabelka zamieszczona na tej stronie.
Źródło: strony rządowe (klik).

Co z basenami, SPA?

Wracając do pytania czytelniczki: baseny w strefach żółtych i czerwonych funkcjonują bez zmian.

Źródło: strony rządowe (klik).

Co z funkcjonowaniem SPA? Obawiam się, że udzielenie odpowiedzi na to pytanie przekracza moje możliwości, bo jednocześnie mamy:

  • zgodę na wykonywanie zabiegów kosmetycznych,
  • zgodę na działanie basenu,
  • zakaz dla łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających i salonów masażu w strefie czerwonej.

Może więc działalność z wyłączeniem „zakazanych” elementów?

Postaram się uzyskać jakąś opinie prawnika w tej sprawie. Jak mi się uda, uzupełnię artykuł i dam znać w mediach społecznościowych.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi :