W Twoim gabinecie zaczyna ubywać klientów? Zastanawiasz się czy wprowadzić do oferty nowe zabiegi? A może lepszym wyjściem byłaby specjalizacja, tylko czy będziesz w stanie utrzymać się z wykonywania wyłącznie jednego rodzaju usług? Czy rozszerzenie usług salonu kosmetycznego o prowadzenie kawiarni lub gabinetu dietetycznego jest dobrym kierunkiem rozwoju?

Chcesz się wyróżnić? Powalczyć z konkurencją, która coraz bardziej depcze Ci po piętach? Przyjrzyj się swojej ofercie i zastanów się nad wprowadzeniem zmian do swojego menu zabiegowego. W sytuacji, w której na jednej ulicy znajdują się 4 gabinety oferujące dokładnie te same zabiegi trudno o spektakularny sukces. Dużo łatwiej pozyskasz nowe klientki jeśli zaoferujesz coś, czego nie ma w Twojej okolicy.

Specjalizacja – recepta na sukces?

Pierwszym sposobem na zaistnienie w świadomości klientów jest specjalizacja. Obecnie pojawia się coraz więcej gabinetów wykonujących tylko jeden typ zabiegów lub nawet jeden zabieg. Dobrym przykładem są obiekty specjalizujące się w depilacji laserowej lub depilacji woskiem. Czy biznes w takiej formule ma szanse na powodzenie? Jakie zagrożenia wiążą się ze znaczącym okrojeniem menu zabiegowego?

Najważniejszą, niepodważalną zaletą wykonywania wyłącznie jednego rodzaju usług jest sposób postrzegania Twojego gabinetu przez potencjalnych klientów. Jeśli zajmujesz się wyłączne depilacją laserową, musisz być w tej dziedzinie absolutnym ekspertem. Gdyby zabiegi były nieskuteczne lub źle wykonywane, przecież bardzo szybko zamknęłabyś działalność. Specjalizacja jest więc Twoim atutem, który należy intensywnie wykorzystywać we wszystkich działaniach reklamowych akcentując przede wszystkim duże doświadczenie i najwyższą jakość świadczonych usług.

Właścicielowi gabinetu, mającego w swojej ofercie wyłącznie jeden rodzaj usług łatwiej zweryfikować kwalifikacje zatrudnianych pracowników. Pracownicy z kolei mają szansę szlifować swoje umiejętności i częściej uczestniczyć w kierunkowych szkoleniach, które wykorzystują w codziennej pracy. Przeszkolenie kosmetyczek z jednego zabiegu wiąże się ze znacznie mniejszymi kosztami niż porównywalne szkolenia z całej gamy zabiegów. Zaoszczędzone środki możesz inwestować w podnoszenie standardów obsługi klienta, szlifowanie umiejętności sprzedażowych itd. Szkolenia to dopiero początek oszczędności. Specjalizacja często pozwala znacznie ograniczyć wydatki na sprzęt i kosmetyki. Masz pewność, że wszystko co kupisz będzie w 100% wykorzystane. Mniejsze mogą okazać się również wydatki związane z dostosowaniem lokalu, łatwiejsza może być organizacja pracy. Wszystko tak naprawdę zależy od rodzaju zabiegów, liczby stanowisk i osób, które zatrudniasz w gabinecie.

Z prowadzeniem gabinetu specjalizującego się w określonych zabiegach wiążą się również niestety pewne problemy i zagrożenia. Oto niektóre z nich:

  • niewielkie zainteresowanie zabiegiem, który został przez Ciebie wybrany – musisz zadbać o stworzenie takiego zapotrzebowania,
  • problemy ze znalezieniem kandydatów do pracy, którzy będą naprawdę dobrzy w jednej określonej dziedzinie,
  • problemy z sezonowością – zależnie od rodzaju wykonywanych usług – tutaj nie zastąpisz jednego zabiegu innym,
  • zmiana mody, zmiana technologii – może się okazać, że za 5 lat zabieg, w którym się specjalizujesz stanie się przestarzały i niepotrzebny,
  • problemy związane z awariami sprzętu – jeśli działanie całego gabinetu opiera się na jednym urządzeniu, w przypadku awarii możesz zostać bez dochodów nawet na kilka tygodni (zadbaj o gwarancję i dobry serwis),
  • niezadowolenie klientek, które chcą skorzystać z kilku zabiegów w jednym miejscu.

Przed podjęciem decyzji o zmianie charakteru prowadzonej działalności należy dokładnie przeanalizować wszystkie za i przeciw. Jeśli ryzyko z tym związane przeraża Cię, możesz spróbować swoich sił działając pod szyldem kogoś, komu udało się już osiągnąć sukces. Istnieje kilka dużych sieci franczyzowych, które specjalizują się w jednym lub kilku typach zabiegów.

W czym możesz się specjalizować? Obecnie na rynku znajdziemy gabinety specjalizujące się w:

  • depilacji woskiem/laserowej/IPL,
  • różnych zabiegach laserowych,
  • mikropigmentacji,
  • kosmetyce twarzy lub ciała,
  • zabiegach z pogranicza kosmetologii i medycyny estetycznej,
  • manicure i stylizacji paznokci,
  • podologii,
  • wyszczuplaniu itd.

Specjalizować, ale jednocześnie rozszerzać usługi salonu kosmetycznego?

Dobrym pomysłem na „bezpieczną” specjalizacje jest skoncentrowanie się na jednym rodzaju usług, ale nie wyłącznie na jednym zabiegu. Dobrym przykładem takiego rozwiązania są gabinety, które zajmują się zabiegami wyszczuplającymi, antycellulitowymi i ujędrniającymi. Mamy tutaj jeden kierunek, coś co wyróżnia nas tłumu, ale mimo wszystko oferujemy kilka lub kilkanaście różnych zabiegów, które umożliwiają w miarę elastyczną pracę z klientami.

Dla odważnych istnieje możliwość pójścia o krok dalej, czyli stworzenia całego kompleksu usług z tej samej gałęzi, ale oferowanych przez specjalistów z różnych dziedzin. Twoją domeną są zabiegi odchudzające? Możesz nawiązać współpracę z dietetykiem, lekarzem medycyny estetycznej, masażystą itd. Jednocześnie zwiększasz zakres usług, oferując swoim klientom naprawdę profesjonalną i specjalistyczną opiekę, ale również pozostajesz przy jednej specjalizacji, dzięki czemu Twoja oferta jest unikalna i charakterystyczna.

Niestandardowe rozwiązania

Uważasz, że z zaproponowanych przeze mnie rozwiązań wieje nudą? Mam w zanadrzu pomysł, który spodoba się zwolennikom skoków na głęboką wodę. Jeśli z niego skorzystasz masz zagwarantowane zainteresowanie nie tylko klientek, ale również lokalnych i ogólnopolskich mediów. Rozbudziłam Twoją ciekawość?

Połącz swój gabinet kosmetyczny z dowolną inną działalnością niekoniecznie lub bardzo luźno związaną z branżą beauty. Brzmi dość enigmatycznie, najlepiej więc będzie posłużyć się konkretnymi przykładami.

Przykłady nietypowych połączeń w branży beauty
→ ENIGA Cafe & Beauty w Słupsku – gabinet reklamowany jest jako połączenie kawiarni i szerokiej oferty nieinwazyjnych zabiegów estetycznych. W rzeczywistości znajdziemy tu standardowe zabiegi kosmetyczne, jak również nowoczesne zabiegi odmładzające i odchudzające. Wszystko to w towarzystwie filiżanki pysznej kawy i wykwintnego deseru.
→ Dziewczyny w Warszawie – to miejsce, w którym zabiegi są częścią większej, kobiecej całości – warsztaty z makijażu, porady stylistki, kawa, przekąski, kobiece spotkania… Dobry przykład miejsca, któremu nadano unikalny charakter. Takiego, do którego ma się ochotę wstąpić nie tylko ze względu na wykonywane zabiegi.
→ Galeria Piękna w Krakowie – salon kosmetyczny zlokalizowany w klimatycznym krakowskim Kazimierzu. Oprócz tradycyjnych zabiegów można tutaj znaleźć kameralną galerię sztuki. Organizowane są również dni tematyczne i spotkania z inspirującymi osobami.
→ Klub Mama Tata i Ty w Warszawie – kosmetyczka, fryzjer, sala zabaw dla dzieci, kawiarnia, to tylko część działalności Warszawskiego klubu. Właściciele organizują wycieczki, wspólne zakupy naturalnych, lokalnych produktów, oferują zajęcia dla seniorów i animacje dla dzieci. Może warto poszukać wspólników i zacząć działać na większą skalę? To doskonały przykład miejsca, które zaspokaja różne potrzeby wszystkich członków rodziny.

Warto jeszcze wspomnieć o bardziej oczywistych połączeniach gabinetu kosmetycznego z fryzjerem, fitnessem, salonem masażu, tatuażu, piercingu, fizjoterapią, gabinetem lekarskim, solarium, drogerią itd.

Zaletą tego typu rozwiązań jest niewątpliwa rozpoznawalność i w wielu przypadkach (np. w powyższym) darmowa reklama dla Twojego biznesu. To naturalne, że o rzeczach dziwnych, innych, nietypowych i nowatorskich mówi się chętnie. W typowym gabinecie kosmetycznym nie ma nic niezwykłego. Kawiarnia połączona z gabinetem to coś co wzbudza ciekawość i zainteresowanie. Wiele nowych klientek trafi do Ciebie właśnie z ciekawości – tylko od Ciebie zależy czy zdołasz je do siebie przywiązać.

Wadą prowadzenia dwóch biznesów w jednym lokalu jest… prowadzenie dwóch biznesów w jednym lokalu. Po prostu. Dwie działalności to dwa razy więcej obowiązków, które mogą okazać się bardzo uciążliwe już na etapie planowania działalności. Słyszałaś o problemach koleżanek z sanepidem? Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie kawiarni, będziesz musiała zastosować się do dwukrotnie większej liczby przepisów…

Rozszerzanie usług salonu kosmetycznego czy może ich specjalizacja? Zanim przystąpisz do przeprowadzenia wielkiej rewolucji przeanalizuj rzetelnie swoje możliwości i stwórz solidny biznesplan. Nie zapomnij o badaniach lokalnego rynku, które powinny być Twoim drogowskazem w tworzeniu nowej oferty.

Tekst został opublikowany w czasopiśmie kosmetycznym BEAUTY INSPIRATIONS.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym