Gabinet od zaplecza

Odwoływanie wizyt, regulamin salonu, zadatek, zwrot kosztów szkoleń, konkurencyjna działalność, rozliczanie bonów upominkowych, zakres obowiązków pracownika, kradzież bazy klientek… Jeśli prowadzisz salon beauty, musisz rozgryźć te tematy!

Wspólnie z radcą prawnym Iloną Przetacznik, przygotowałyśmy dla Ciebie komplet niezbędnych dokumentów, mnóstwo wskazówek i odpowiedzi na najpopularniejsze pytania. Konkretnie mamy dla Ciebie:

Poniżej znajdziesz dokładne opisy wszystkich materiałów. Każdy z nich zawiera:

  • wstęp teoretyczny, w którym omawiamy kluczowe zagadnienia i odpowiadamy na najpopularniejsze pytania związane z poszczególnymi zapisami, często występującymi problemami,
  • wzory dokumentów w 3 wersjach – ze wskazówkami dotyczącymi uzupełniania, do samodzielnej edycji i do druku.

1) Regulamin dla klientów salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem

Klientki nie przychodzą na wizyty, spóźniają się? Odpowiednie zapisy regulaminu pomogą je zdyscyplinować 😉 Chcesz wprowadzić zadatek? Nie ma problemu! Do wzoru regulaminu został dołączony również wzór potwierdzenia wpłaty zadatku! 

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • dlaczego warto mieć regulamin wizyt i które zapisy w takim regulaminie są szczególnie istotne,
  • jak legalnie ograniczać nieobecności i spóźnienia klientek,
  • czy można zobowiązać klientkę, która mocno się spóźniła do zapłacenia 100% ceny zabiegu, który w związku ze spóźnieniem nie został wykonany,
  • wszystkiego na temat zaliczki, zadatku i kar umownych,
  • podstawowych zasad dotyczących sprzedaży pakietów zabiegów,
  • czy można zabronić komuś wstępu do salonu (np. dzieciom lub partnerom klientek) i co zrobić, żeby uniknąć niezręcznych sytuacji,
  • co z zakazem wprowadzania zwierząt do salonu i psami przewodnikami osób niepełnosprawnych,
  • dlaczego nie powinnaś robić „czarnej listy” klientek i co zamiast?

W części z dokumentami znajdziesz:

  • wzór regulaminu dla klientów, który czasami bywa nazywany również regulaminem salonu lub regulaminem wizyt,
  • wzór potwierdzenia wpłaty zadatku.

W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:

  • formalne informacje na temat salonu (właściciel, lokalizacja, godziny pracy itd.),
  • kto może korzystać z usług salonu i na jakich zasadach,
  • czego nie wolno robić w salonie (np. palić tytoniu),
  • jakie są ograniczenia związane z korzystaniem z usług salonu,
  • informacje o sposobie rezerwacji, cenniku, dostępnych metodach płatności,
  • zasady mające na celu zwiększyć bezpieczeństwo wykonywanych zabiegów, w tym obowiązki klienta (np. zgłaszania problemów zdrowotnych),
  • zasady przyjmowania i rozliczania zadatków,
  • zabezpieczenia ograniczające problem odwoływanych wizyt, spóźnień lub nieprzychodzenia klientek na zabiegi bez uprzedzenia,
  • zasady korzystania z zabiegów przez osoby niepełnoletnie,
  • zasady, których powinny przestrzegać osoby wykonujące zabiegi, co z kolei zabezpiecza interesy klienta,
  • zasady składania i rozpatrywania ewentualnych reklamacji,
  • odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia mienia salonu,
  • informacje o formie publikacji, terminach obowiązywania, dostępie do regulaminu i inne.
Regulamin dla klientów salonu beauty – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

2) Umowa o zakazie konkurencji dla pracownika salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem

  • Ktoś pracuje u Ciebie i dorabia sobie w domu, być może nawet na Twoich klientkach?
  • Pracownica zwalnia się z pracy i zabiera do konkurencji całą Twoją bazę?
  • A może „idzie na swoje” (tzn. otwiera na tej samej ulicy) i już od miesiąca wręcza klientkom „pod biurkiem” swoje prywatne wizytówki?

Zabezpiecz się przed takim scenariuszem! Nie ryzykuj utraty tego, co budowałaś latami z tak wielkim wysiłkiem!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • jaką ochronę zapewnia Ci podpisanie z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji,
  • jakiej działalności konkurencyjnej można zakazać pracownikowi – czego konkretnie,
  • co możesz zrobić zgodnie z prawem w sytuacji, w której pracownik lub kandydat do pracy odmawia podpisania takiej umowy,
  • czy i na jakich zasadach można zakazać konkurencji również po odejściu pracownika?

W samym wzorze umowy znajdziesz zapisy:

  • szczegółowy opis działań, które będą uznane za działalność konkurencyjną (m.in.: przejście do konkurencji, otwarcie własnego salonu, działalność formalna, nieformalna, odpłatna i nieodpłatna),
  • zapis precyzujący, w jakiej odległości od Twojego salonu obowiązuje zakaz konkurencji,
  • zobowiązanie do zachowania tajemnicy, zarówno w zakresie postanowień umowy, jak również danych klientek,
  • informacje o wysokości kary umownej związanej ze złamaniem zakazu konkurencji,
  • zobowiązanie do informowania pracodawcy o podejmowaniu jakiejkolwiek dodatkowej działalności i inne.

Umowę o zakazie konkurencji otrzymujesz w trzech wariantach:

  • wzór na okres po ustaniu zatrudnienia – jeśli zależy Ci wyłącznie na zabezpieczeniu się na wypadek, gdyby pracownik po odejściu z pracy chciał przejść do konkurencji lub otworzyć własny salon – wiąże się z koniecznością wypłacania odszkodowania,
  • wzór na okres w trakcie zatrudnienia – jeśli zależy Ci wyłącznie na zabezpieczeniu się na wypadek prowadzenia konkurencyjnej działalności (na własny rachunek lub u kogoś) w trakcie pracy u Ciebie – w związku z zawarciem takiej umowy, nie trzeba nic dodatkowo płacić pracownikowi,
  • wzór na okres w trakcie i po ustaniu zatrudnienia – połączenie obu powyższych opcji, czyli jesteś zabezpieczona kompleksowo i jednocześnie zobowiązana do wypłacania odszkodowania, ale dopiero w momencie, w którym pracownik odejdzie.
Umowa o zakazie konkurencji dla pracownika salonu beauty – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

3) Umowa z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – WZÓR z komentarzem

Kto powinien płacić za szkolenia: pracodawca, czy pracownik? Czy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub wolne za czas szkolenia? I wreszcie co, w sytuacji, w której przeszkoliłaś pracownicę, a ona po kilku tygodniach zwalnia się z pracy? Jak zabezpieczyć się przed takim scenariuszem?

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • co powinno się znaleźć w umowie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych i dlaczego,
  • czy masz obowiązek wysyłać pracownika na szkolenie i czy musisz się zgodzić, jeśli pracownik sam chce wziąć udział w szkoleniu,
  • kiedy i w jakim zakresie masz obowiązek dać pracownikowi wolne na szkolenie, a kiedy zależy to wyłącznie od Twojej decyzji,
  • kto pokrywa koszty szkoleń, w jakiej części i na jakich zasadach,
  • w jakiej sytuacji możesz zażądać od pracownika zwrotu kosztu szkolenia,
  • w jakiej sytuacji prawo obliguje Cię do podpisania z pracownikiem umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych?

W samym wzorze umowy znajdziesz następujące zapisy:

  • informacje na temat szkolenia, którego dotyczy umowa,
  • zobowiązania pracownika wynikające z umowy (np. do uczestnictwa w zajęciach, przystąpienia do egzaminu kończącego szkolenie itd.),
  • zobowiązania pracodawcy,
  • informacje na temat wolnego na szkolenie, które ewentualnie będzie przysługiwało pracownikowi,
  • informacje na temat podziału kosztów szkolenia z uwzględnieniem również dodatkowych wydatków, takich jak dojazdy czy materiały edukacyjne,
  • zobowiązanie pracownika do przepracowania u Ciebie określonego czasu po zakończeniu szkolenia,
  • informacje na temat tego, w jakich sytuacjach i w jakiej wysokości pracownik będzie zobowiązany zwrócić Ci koszty szkolenia (np. niepodjęcie nauki przez pracownika, zwolnienie się z pracy itd.).
Umowa z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

4) Regulamin dla pracowników salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem

Lepiej zapobiegać, niż leczyć, prawda? Właśnie od tego masz regulamin salonu! Jeśli masz w nim szczegółowo opisane wszystkie sytuacje, które mogą prowadzić do konfliktów na linii pracodawca – pracownik lub zagrażać bezpieczeństwu Twojego biznesu, znaczne łatwiej nie tylko je eliminować, ale wręcz zapobiegać ich powstawaniu!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • kiedy regulamin dla pracowników jest obowiązkowy, a kiedy zależy wyłącznie od Twojego uznania,
  • co trzeba i co warto umieścić w regulaminie dla pracowników,
  • czy pracownik odpowiada za ewentualne uszkodzenia sprzętu w salonie,
  • czy możesz wymagać od pracownika określonego stroju, makijażu lub zdejmowania biżuterii,
  • jakie zapisy regulaminu ograniczą problem „wynoszenia” przez pracowników danych klientek,
  • czy w regulaminie można umieścić zapisy związane z zakazem konkurencji i ewentualnie w jakim zakresie,
  • jak zdyscyplinować pracownika, który nie przestrzega regulaminu – jakie konsekwencje można wyciągnąć,
  • w jakiej formie najlepiej udostępnić regulamin dla pracowników?

W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:

  • zasady funkcjonowania salonu, rozdzielania pracy pomiędzy pracowników,
  • obowiązki pracownika (np. dbanie o porządek, zdejmowanie biżuterii itd.),
  • obowiązki pracodawcy,
  • zapisy zabezpieczające salon w zakresie ochrony danych klientek, poufności, bezpieczeństwa bazy klientek,
  • informacje o odpowiedzialności pracownika za powierzony mu sprzęt, pieniądze itd.,
  • zapisy zabezpieczające salon w zakresie ewentualnego prowadzenia przez pracowników konkurencyjnej działalności,
  • informacje na temat tego, czego pracownikom robić nie wolno (np. spożywania posiłków poza miejscem do tego wyznaczonym, korzystania z wyposażenia, materiałów i sprzętów salonu do własnych celów itd.),
  • zapisy związane z organizacją pracy w salonie, np. godzinami pracy, ustalaniem przerw,
  • informacje dotyczące konsekwencji nieprzestrzegania regulaminu salonu przez pracowników i inne.
Regulamin dla pracowników salonu beauty – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

5) Wzór umowy o pracę dla salonu BEAUTY z komentarzem

Otrzymujesz obszerny, wielowariantowy wzór umowy o pracę w 100% dostosowany do specyfiki pracy w salonie beauty!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • o czym musisz pamiętać, zatrudniając pracownika,
  • jakie czynniki wziąć pod uwagę, ustalając zakres obowiązków pracownika (oczekiwania, kwalifikacje, wynagrodzenie itd.),
  • w jakim zakresie możesz wymagać od pracownika utrzymywania czystości w salonie,
  • czy i ewentualnie w jakich sytuacjach możesz odmówić pracownikowi udzielenia urlopu w konkretnym terminie lub odwołać go z urlopu.

Dodatkowo otrzymujesz listę aż 30 gotowych obowiązków, które możesz wpisać do umowy o pracę – we wzorze umowy jest zostawione puste miejsce, w które wpisujesz wybrane przez siebie obowiązki z listy. Przykłady dotyczą tak naprawdę wszystkich obszarów pracy w salonie: wykonywania zabiegów, utrzymywania porządku, obsługi klienta, zadań marketingowych itd.

W samym wzorze umowy znajdziesz następujące zapisy:

  • podstawowe dane pracodawcy i pracownika,
  • nazwa stanowiska, wymiar czasu pracy,
  • czas obowiązywania umowy, termin rozpoczęcia pracy,
  • miejsce na wpisanie obowiązków pracownika (do wyboru z listy 30 gotowych obowiązków),
  • informacja o możliwości zmiany wyznaczonych obowiązków,
  • zakaz przyjmowania korzyści, przywłaszczania mienia i danych pracodawcy,
  • informacja o odpowiedzialności pracownika za mienie pracodawcy,
  • zobowiązanie do uzgadniania z pracodawcą terminów urlopów,
  • informacja o sposobie ewidencjonowania czasu pracy i o zasadach pracy w godzinach nadliczbowych,
  • zastrzeżenie o możliwości skierowania pracownika w inne miejsce, np. w celu świadczenia usług mobilnych,
  • informacje o wysokości, sposobie i terminie wypłacania wynagrodzenia + opcjonalny zapis o wynagrodzeniu prowizyjnym,
  • zobowiązanie pracownika do zachowania tajemnicy w obszarze funkcjonowania gabinetu również po ustaniu zatrudnienia,
  • informacja o tym, że zdjęcia z zabiegów wykonane przez pracownika stanowią własność salonu,
  • zobowiązanie do korzystania z dokumentów salonu tylko w przypadku wyraźnej zgody pracodawcy,
  • zobowiązanie pracownika do otrzymania pisemnej zgody pracodawcy przed podjęciem jakiejkolwiek dodatkowej działalności zarobkowej, mającej związek z pracą w salonie,
  • zobowiązanie pracownika do podnoszenia kwalifikacji i pracodawcy do umożliwienia mu tego,
  • opcjonalne zapisy przydatne, jeśli umowa będzie podpisywana na zastępstwo lub do pracy w charakterze dorywczym,
  • informacje o możliwościach rozwiązania umowy.

Do wzoru umowy o pracę są dołączone uzupełniające dokumenty:

  • Wzór informacji o warunkach zatrudnienia,
  • Oświadczenie o przekazywaniu wynagrodzenia na rachunek bankowy.
Wzór umowy o pracę dla salonu beauty z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

6) Regulamin bonów podarunkowych – WZÓR z komentarzem

Czy klientka może wykorzystać bon podarunkowy po terminie? Czy może zażądać zwrotu pieniędzy za niewykorzystany lub nie w pełni wykorzystany bon? Żeby sprawa była jasna, warto uregulować te zagadnienia w formie regulaminu bonów podarunkowych!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • jakie argumenty przemawiają za wprowadzeniem do sprzedaży bonów upominkowych,
  • jakie bony i komu sprzedawać,
  • jak formułować komunikaty, żeby przekonać osobę, która chce kupić bon – dwie grupy docelowe,
  • bon na usługę i bon na kwotę – wady, zalety, różnice i co dla kogo,
  • jak legalnie sprzedawać bony upominkowe,
  • co musi znaleźć się na bonie upominkowym – wskazówki prawne,
  • jak rozliczać sprzedaż bonów podarunkowych – VAT, PIT, kiedy księgować itd.

W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:

  • informacje o sprzedawcy bonów, czyli o salonie,
  • rodzaje bonów dostępne w sprzedaży,
  • informacja, że bonu nie można zwrócić, ani wymienić na pieniądze,
  • terminy ważności bonów,
  • informacja o tym, że niewykorzystany bon „przepada”,
  • informacja o tym, że kwota, która pozostaje po skorzystaniu z usługi w ramach bonu, nie podlega zwrotowi,
  • dopłacanie, wykorzystywanie pozostałej części bonu na kolejnej wizycie,
  • informacja o tym, że promocje nie łączą się z bonem,
  • zapisy związane z rezerwacją, okazywaniem bonów i konsekwencjami uszkodzenia bonu,
  • klientka nie odwołuje zabiegu na czas, nie przychodzi na zabieg – bon przepada,
  • opcjonalne informacje o zakazie odsprzedaży lub przekazywania bonów innym osobom,
  • oświadczenie o zapoznaniu się z treścią regulaminu.
Regulamin bonów podarunkowych – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

Pakiety z nowymi materiałami

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza
mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu i zarządzania w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej oraz bloga Gabinet od zaplecza. Autorka kilku tysięcy artykułów publikowanych w najlepszych mediach branżowych, a także kilkudziesięciu e-booków na temat marketingu i zarządzania salonem beauty. Prywatnie żona i mama.

Dodaj komentarz

avatar