Odwoływanie wizyt, regulamin salonu, zadatek, zwrot kosztów szkoleń, konkurencyjna działalność, rozliczanie bonów upominkowych, zakres obowiązków pracownika, kradzież bazy klientek… Jeśli prowadzisz salon beauty, musisz rozgryźć te tematy!

Wspólnie z radcą prawnym Iloną Przetacznik, przygotowałyśmy dla Ciebie komplet niezbędnych dokumentów, mnóstwo wskazówek i odpowiedzi na najpopularniejsze pytania. Konkretnie mamy dla Ciebie:

Poniżej znajdziesz dokładne opisy wszystkich materiałów. Każdy z nich zawiera:

  • wstęp teoretyczny, w którym omawiamy kluczowe zagadnienia i odpowiadamy na najpopularniejsze pytania związane z poszczególnymi zapisami, często występującymi problemami,
  • wzory dokumentów w 3 wersjach – ze wskazówkami dotyczącymi uzupełniania, do samodzielnej edycji i do druku.

1) Regulamin dla klientów salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem

Klientki nie przychodzą na wizyty, spóźniają się? Odpowiednie zapisy regulaminu pomogą je zdyscyplinować 😉 Chcesz wprowadzić zadatek? Nie ma problemu! Do wzoru regulaminu został dołączony również wzór potwierdzenia wpłaty zadatku! 

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • dlaczego warto mieć regulamin wizyt i które zapisy w takim regulaminie są szczególnie istotne,
  • jak legalnie ograniczać nieobecności i spóźnienia klientek,
  • czy można zobowiązać klientkę, która mocno się spóźniła do zapłacenia 100% ceny zabiegu, który w związku ze spóźnieniem nie został wykonany,
  • wszystkiego na temat zaliczki, zadatku i kar umownych,
  • podstawowych zasad dotyczących sprzedaży pakietów zabiegów,
  • czy można zabronić komuś wstępu do salonu (np. dzieciom lub partnerom klientek) i co zrobić, żeby uniknąć niezręcznych sytuacji,
  • co z zakazem wprowadzania zwierząt do salonu i psami przewodnikami osób niepełnosprawnych,
  • dlaczego nie powinnaś robić “czarnej listy” klientek i co zamiast?

W części z dokumentami znajdziesz:

  • wzór regulaminu dla klientów, który czasami bywa nazywany również regulaminem salonu lub regulaminem wizyt,
  • wzór potwierdzenia wpłaty zadatku.

W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:

  • formalne informacje na temat salonu (właściciel, lokalizacja, godziny pracy itd.),
  • kto może korzystać z usług salonu i na jakich zasadach,
  • czego nie wolno robić w salonie (np. palić tytoniu),
  • jakie są ograniczenia związane z korzystaniem z usług salonu,
  • informacje o sposobie rezerwacji, cenniku, dostępnych metodach płatności,
  • zasady mające na celu zwiększyć bezpieczeństwo wykonywanych zabiegów, w tym obowiązki klienta (np. zgłaszania problemów zdrowotnych),
  • zasady przyjmowania i rozliczania zadatków,
  • zabezpieczenia ograniczające problem odwoływanych wizyt, spóźnień lub nieprzychodzenia klientek na zabiegi bez uprzedzenia,
  • zasady korzystania z zabiegów przez osoby niepełnoletnie,
  • zasady, których powinny przestrzegać osoby wykonujące zabiegi, co z kolei zabezpiecza interesy klienta,
  • zasady składania i rozpatrywania ewentualnych reklamacji,
  • odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia mienia salonu,
  • informacje o formie publikacji, terminach obowiązywania, dostępie do regulaminu i inne.
Regulamin dla klientów salonu beauty – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

2) Umowa o zakazie konkurencji dla pracownika salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem

  • Ktoś pracuje u Ciebie i dorabia sobie w domu, być może nawet na Twoich klientkach?
  • Pracownica zwalnia się z pracy i zabiera do konkurencji całą Twoją bazę?
  • A może “idzie na swoje” (tzn. otwiera na tej samej ulicy) i już od miesiąca wręcza klientkom “pod biurkiem” swoje prywatne wizytówki?

Zabezpiecz się przed takim scenariuszem! Nie ryzykuj utraty tego, co budowałaś latami z tak wielkim wysiłkiem!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • jaką ochronę zapewnia Ci podpisanie z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji,
  • jakiej działalności konkurencyjnej można zakazać pracownikowi – czego konkretnie,
  • co możesz zrobić zgodnie z prawem w sytuacji, w której pracownik lub kandydat do pracy odmawia podpisania takiej umowy,
  • czy i na jakich zasadach można zakazać konkurencji również po odejściu pracownika?

W samym wzorze umowy znajdziesz zapisy:

  • szczegółowy opis działań, które będą uznane za działalność konkurencyjną (m.in.: przejście do konkurencji, otwarcie własnego salonu, działalność formalna, nieformalna, odpłatna i nieodpłatna),
  • zapis precyzujący, w jakiej odległości od Twojego salonu obowiązuje zakaz konkurencji,
  • zobowiązanie do zachowania tajemnicy, zarówno w zakresie postanowień umowy, jak również danych klientek,
  • informacje o wysokości kary umownej związanej ze złamaniem zakazu konkurencji,
  • zobowiązanie do informowania pracodawcy o podejmowaniu jakiejkolwiek dodatkowej działalności i inne.

Umowę o zakazie konkurencji otrzymujesz w trzech wariantach:

  • wzór na okres po ustaniu zatrudnienia – jeśli zależy Ci wyłącznie na zabezpieczeniu się na wypadek, gdyby pracownik po odejściu z pracy chciał przejść do konkurencji lub otworzyć własny salon – wiąże się z koniecznością wypłacania odszkodowania,
  • wzór na okres w trakcie zatrudnienia – jeśli zależy Ci wyłącznie na zabezpieczeniu się na wypadek prowadzenia konkurencyjnej działalności (na własny rachunek lub u kogoś) w trakcie pracy u Ciebie – w związku z zawarciem takiej umowy, nie trzeba nic dodatkowo płacić pracownikowi,
  • wzór na okres w trakcie i po ustaniu zatrudnienia – połączenie obu powyższych opcji, czyli jesteś zabezpieczona kompleksowo i jednocześnie zobowiązana do wypłacania odszkodowania, ale dopiero w momencie, w którym pracownik odejdzie.
Umowa o zakazie konkurencji dla pracownika salonu beauty – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

3) Umowa z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – WZÓR z komentarzem

Kto powinien płacić za szkolenia: pracodawca, czy pracownik? Czy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub wolne za czas szkolenia? I wreszcie co, w sytuacji, w której przeszkoliłaś pracownicę, a ona po kilku tygodniach zwalnia się z pracy? Jak zabezpieczyć się przed takim scenariuszem?

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • co powinno się znaleźć w umowie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych i dlaczego,
  • czy masz obowiązek wysyłać pracownika na szkolenie i czy musisz się zgodzić, jeśli pracownik sam chce wziąć udział w szkoleniu,
  • kiedy i w jakim zakresie masz obowiązek dać pracownikowi wolne na szkolenie, a kiedy zależy to wyłącznie od Twojej decyzji,
  • kto pokrywa koszty szkoleń, w jakiej części i na jakich zasadach,
  • w jakiej sytuacji możesz zażądać od pracownika zwrotu kosztu szkolenia,
  • w jakiej sytuacji prawo obliguje Cię do podpisania z pracownikiem umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych?

W samym wzorze umowy znajdziesz następujące zapisy:

  • informacje na temat szkolenia, którego dotyczy umowa,
  • zobowiązania pracownika wynikające z umowy (np. do uczestnictwa w zajęciach, przystąpienia do egzaminu kończącego szkolenie itd.),
  • zobowiązania pracodawcy,
  • informacje na temat wolnego na szkolenie, które ewentualnie będzie przysługiwało pracownikowi,
  • informacje na temat podziału kosztów szkolenia z uwzględnieniem również dodatkowych wydatków, takich jak dojazdy czy materiały edukacyjne,
  • zobowiązanie pracownika do przepracowania u Ciebie określonego czasu po zakończeniu szkolenia,
  • informacje na temat tego, w jakich sytuacjach i w jakiej wysokości pracownik będzie zobowiązany zwrócić Ci koszty szkolenia (np. niepodjęcie nauki przez pracownika, zwolnienie się z pracy itd.).
Umowa z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

4) Regulamin dla pracowników salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem

Lepiej zapobiegać, niż leczyć, prawda? Właśnie od tego masz regulamin salonu! Jeśli masz w nim szczegółowo opisane wszystkie sytuacje, które mogą prowadzić do konfliktów na linii pracodawca – pracownik lub zagrażać bezpieczeństwu Twojego biznesu, znaczne łatwiej nie tylko je eliminować, ale wręcz zapobiegać ich powstawaniu!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • kiedy regulamin dla pracowników jest obowiązkowy, a kiedy zależy wyłącznie od Twojego uznania,
  • co trzeba i co warto umieścić w regulaminie dla pracowników,
  • czy pracownik odpowiada za ewentualne uszkodzenia sprzętu w salonie,
  • czy możesz wymagać od pracownika określonego stroju, makijażu lub zdejmowania biżuterii,
  • jakie zapisy regulaminu ograniczą problem “wynoszenia” przez pracowników danych klientek,
  • czy w regulaminie można umieścić zapisy związane z zakazem konkurencji i ewentualnie w jakim zakresie,
  • jak zdyscyplinować pracownika, który nie przestrzega regulaminu – jakie konsekwencje można wyciągnąć,
  • w jakiej formie najlepiej udostępnić regulamin dla pracowników?

W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:

  • zasady funkcjonowania salonu, rozdzielania pracy pomiędzy pracowników,
  • obowiązki pracownika (np. dbanie o porządek, zdejmowanie biżuterii itd.),
  • obowiązki pracodawcy,
  • zapisy zabezpieczające salon w zakresie ochrony danych klientek, poufności, bezpieczeństwa bazy klientek,
  • informacje o odpowiedzialności pracownika za powierzony mu sprzęt, pieniądze itd.,
  • zapisy zabezpieczające salon w zakresie ewentualnego prowadzenia przez pracowników konkurencyjnej działalności,
  • informacje na temat tego, czego pracownikom robić nie wolno (np. spożywania posiłków poza miejscem do tego wyznaczonym, korzystania z wyposażenia, materiałów i sprzętów salonu do własnych celów itd.),
  • zapisy związane z organizacją pracy w salonie, np. godzinami pracy, ustalaniem przerw,
  • informacje dotyczące konsekwencji nieprzestrzegania regulaminu salonu przez pracowników i inne.
Regulamin dla pracowników salonu beauty – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

5) Wzór umowy o pracę dla salonu BEAUTY z komentarzem

Otrzymujesz obszerny, wielowariantowy wzór umowy o pracę w 100% dostosowany do specyfiki pracy w salonie beauty!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • o czym musisz pamiętać, zatrudniając pracownika,
  • jakie czynniki wziąć pod uwagę, ustalając zakres obowiązków pracownika (oczekiwania, kwalifikacje, wynagrodzenie itd.),
  • w jakim zakresie możesz wymagać od pracownika utrzymywania czystości w salonie,
  • czy i ewentualnie w jakich sytuacjach możesz odmówić pracownikowi udzielenia urlopu w konkretnym terminie lub odwołać go z urlopu.

Dodatkowo otrzymujesz listę aż 30 gotowych obowiązków, które możesz wpisać do umowy o pracę – we wzorze umowy jest zostawione puste miejsce, w które wpisujesz wybrane przez siebie obowiązki z listy. Przykłady dotyczą tak naprawdę wszystkich obszarów pracy w salonie: wykonywania zabiegów, utrzymywania porządku, obsługi klienta, zadań marketingowych itd.

W samym wzorze umowy znajdziesz następujące zapisy:

  • podstawowe dane pracodawcy i pracownika,
  • nazwa stanowiska, wymiar czasu pracy,
  • czas obowiązywania umowy, termin rozpoczęcia pracy,
  • miejsce na wpisanie obowiązków pracownika (do wyboru z listy 30 gotowych obowiązków),
  • informacja o możliwości zmiany wyznaczonych obowiązków,
  • zakaz przyjmowania korzyści, przywłaszczania mienia i danych pracodawcy,
  • informacja o odpowiedzialności pracownika za mienie pracodawcy,
  • zobowiązanie do uzgadniania z pracodawcą terminów urlopów,
  • informacja o sposobie ewidencjonowania czasu pracy i o zasadach pracy w godzinach nadliczbowych,
  • zastrzeżenie o możliwości skierowania pracownika w inne miejsce, np. w celu świadczenia usług mobilnych,
  • informacje o wysokości, sposobie i terminie wypłacania wynagrodzenia + opcjonalny zapis o wynagrodzeniu prowizyjnym,
  • zobowiązanie pracownika do zachowania tajemnicy w obszarze funkcjonowania gabinetu również po ustaniu zatrudnienia,
  • informacja o tym, że zdjęcia z zabiegów wykonane przez pracownika stanowią własność salonu,
  • zobowiązanie do korzystania z dokumentów salonu tylko w przypadku wyraźnej zgody pracodawcy,
  • zobowiązanie pracownika do otrzymania pisemnej zgody pracodawcy przed podjęciem jakiejkolwiek dodatkowej działalności zarobkowej, mającej związek z pracą w salonie,
  • zobowiązanie pracownika do podnoszenia kwalifikacji i pracodawcy do umożliwienia mu tego,
  • opcjonalne zapisy przydatne, jeśli umowa będzie podpisywana na zastępstwo lub do pracy w charakterze dorywczym,
  • informacje o możliwościach rozwiązania umowy.

Do wzoru umowy o pracę są dołączone uzupełniające dokumenty:

  • Wzór informacji o warunkach zatrudnienia,
  • Oświadczenie o przekazywaniu wynagrodzenia na rachunek bankowy.
Wzór umowy o pracę dla salonu beauty z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

6) Regulamin bonów podarunkowych – WZÓR z komentarzem

Czy klientka może wykorzystać bon podarunkowy po terminie? Czy może zażądać zwrotu pieniędzy za niewykorzystany lub nie w pełni wykorzystany bon? Żeby sprawa była jasna, warto uregulować te zagadnienia w formie regulaminu bonów podarunkowych!

Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:

  • jakie argumenty przemawiają za wprowadzeniem do sprzedaży bonów upominkowych,
  • jakie bony i komu sprzedawać,
  • jak formułować komunikaty, żeby przekonać osobę, która chce kupić bon – dwie grupy docelowe,
  • bon na usługę i bon na kwotę – wady, zalety, różnice i co dla kogo,
  • jak legalnie sprzedawać bony upominkowe,
  • co musi znaleźć się na bonie upominkowym – wskazówki prawne,
  • jak rozliczać sprzedaż bonów podarunkowych – VAT, PIT, kiedy księgować itd.

W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:

  • informacje o sprzedawcy bonów, czyli o salonie,
  • rodzaje bonów dostępne w sprzedaży,
  • informacja, że bonu nie można zwrócić, ani wymienić na pieniądze,
  • terminy ważności bonów,
  • informacja o tym, że niewykorzystany bon “przepada”,
  • informacja o tym, że kwota, która pozostaje po skorzystaniu z usługi w ramach bonu, nie podlega zwrotowi,
  • dopłacanie, wykorzystywanie pozostałej części bonu na kolejnej wizycie,
  • informacja o tym, że promocje nie łączą się z bonem,
  • zapisy związane z rezerwacją, okazywaniem bonów i konsekwencjami uszkodzenia bonu,
  • klientka nie odwołuje zabiegu na czas, nie przychodzi na zabieg – bon przepada,
  • opcjonalne informacje o zakazie odsprzedaży lub przekazywania bonów innym osobom,
  • oświadczenie o zapoznaniu się z treścią regulaminu.
Regulamin bonów podarunkowych – WZÓR z komentarzem

Chcę więcej informacji o tym produkcie:

Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:

Pakiety z nowymi materiałami

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym