Odwoływanie wizyt, regulamin salonu, zadatek, zwrot kosztów szkoleń, konkurencyjna działalność, rozliczanie bonów upominkowych, zakres obowiązków pracownika, kradzież bazy klientek… Jeśli prowadzisz salon beauty, musisz rozgryźć te tematy!
Wspólnie z radcą prawnym Iloną Przetacznik, przygotowałyśmy dla Ciebie komplet niezbędnych dokumentów, mnóstwo wskazówek i odpowiedzi na najpopularniejsze pytania. Konkretnie mamy dla Ciebie:
- Regulamin dla klientów salonu beauty – żeby rozwiązać problem nieprzychodzenia na zabiegi, spóźnień, odwoływania wizyt “za pięć dwunasta” itd.,
- Umowę o zakazie konkurencji dla pracownika salonu beauty – żeby rozwiązać problem “dorabiania” w domu i ograniczyć ryzyko, że pracownica odejdzie do konkurencji lub “na swoje” z Twoją bazą klientek,
- Umowę z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – żeby uregulować kwestie płatności i wolnego na szkolenia, a także zwrotu kosztów szkolenia, jeśli pracownica zwolni się przed ustalonym czasem,
- Regulamin dla pracowników salonu beauty – aby usprawnić pracę salonu, podnieść jakość wykonywanych usług, zabezpieczyć się przed utratą bazy klientek itd.,
- Umowę o pracę dla salonu beauty – żeby jasno określić zasady współpracy, obowiązki pracownika, a także zabezpieczyć się przed utratą klientów, ujawnianiem informacji stanowiących tajemnicę firmy i stratami finansowymi <- ten dokument już znasz,
- Regulamin bonów podarunkowych – żeby rozwiązać problem zwracania bonów, chęci realizowania ich po upływie terminu, łączenia bonów z promocjami oraz wątpliwości związanych z rozliczaniem sprzedaży bonów (PIT, VAT, kiedy księgować) itd.
Poniżej znajdziesz dokładne opisy wszystkich materiałów. Każdy z nich zawiera:
- wstęp teoretyczny, w którym omawiamy kluczowe zagadnienia i odpowiadamy na najpopularniejsze pytania związane z poszczególnymi zapisami, często występującymi problemami,
- wzory dokumentów w 3 wersjach – ze wskazówkami dotyczącymi uzupełniania, do samodzielnej edycji i do druku.
1) Regulamin dla klientów salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem
Klientki nie przychodzą na wizyty, spóźniają się? Odpowiednie zapisy regulaminu pomogą je zdyscyplinować 😉 Chcesz wprowadzić zadatek? Nie ma problemu! Do wzoru regulaminu został dołączony również wzór potwierdzenia wpłaty zadatku!
Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:
- dlaczego warto mieć regulamin wizyt i które zapisy w takim regulaminie są szczególnie istotne,
- jak legalnie ograniczać nieobecności i spóźnienia klientek,
- czy można zobowiązać klientkę, która mocno się spóźniła do zapłacenia 100% ceny zabiegu, który w związku ze spóźnieniem nie został wykonany,
- wszystkiego na temat zaliczki, zadatku i kar umownych,
- podstawowych zasad dotyczących sprzedaży pakietów zabiegów,
- czy można zabronić komuś wstępu do salonu (np. dzieciom lub partnerom klientek) i co zrobić, żeby uniknąć niezręcznych sytuacji,
- co z zakazem wprowadzania zwierząt do salonu i psami przewodnikami osób niepełnosprawnych,
- dlaczego nie powinnaś robić “czarnej listy” klientek i co zamiast?
W części z dokumentami znajdziesz:
- wzór regulaminu dla klientów, który czasami bywa nazywany również regulaminem salonu lub regulaminem wizyt,
- wzór potwierdzenia wpłaty zadatku.
W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:
- formalne informacje na temat salonu (właściciel, lokalizacja, godziny pracy itd.),
- kto może korzystać z usług salonu i na jakich zasadach,
- czego nie wolno robić w salonie (np. palić tytoniu),
- jakie są ograniczenia związane z korzystaniem z usług salonu,
- informacje o sposobie rezerwacji, cenniku, dostępnych metodach płatności,
- zasady mające na celu zwiększyć bezpieczeństwo wykonywanych zabiegów, w tym obowiązki klienta (np. zgłaszania problemów zdrowotnych),
- zasady przyjmowania i rozliczania zadatków,
- zabezpieczenia ograniczające problem odwoływanych wizyt, spóźnień lub nieprzychodzenia klientek na zabiegi bez uprzedzenia,
- zasady korzystania z zabiegów przez osoby niepełnoletnie,
- zasady, których powinny przestrzegać osoby wykonujące zabiegi, co z kolei zabezpiecza interesy klienta,
- zasady składania i rozpatrywania ewentualnych reklamacji,
- odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia mienia salonu,
- informacje o formie publikacji, terminach obowiązywania, dostępie do regulaminu i inne.
Chcę więcej informacji o tym produkcie:
Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:
2) Umowa o zakazie konkurencji dla pracownika salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem
- Ktoś pracuje u Ciebie i dorabia sobie w domu, być może nawet na Twoich klientkach?
- Pracownica zwalnia się z pracy i zabiera do konkurencji całą Twoją bazę?
- A może “idzie na swoje” (tzn. otwiera na tej samej ulicy) i już od miesiąca wręcza klientkom “pod biurkiem” swoje prywatne wizytówki?
Zabezpiecz się przed takim scenariuszem! Nie ryzykuj utraty tego, co budowałaś latami z tak wielkim wysiłkiem!
Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:
- jaką ochronę zapewnia Ci podpisanie z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji,
- jakiej działalności konkurencyjnej można zakazać pracownikowi – czego konkretnie,
- co możesz zrobić zgodnie z prawem w sytuacji, w której pracownik lub kandydat do pracy odmawia podpisania takiej umowy,
- czy i na jakich zasadach można zakazać konkurencji również po odejściu pracownika?
W samym wzorze umowy znajdziesz zapisy:
- szczegółowy opis działań, które będą uznane za działalność konkurencyjną (m.in.: przejście do konkurencji, otwarcie własnego salonu, działalność formalna, nieformalna, odpłatna i nieodpłatna),
- zapis precyzujący, w jakiej odległości od Twojego salonu obowiązuje zakaz konkurencji,
- zobowiązanie do zachowania tajemnicy, zarówno w zakresie postanowień umowy, jak również danych klientek,
- informacje o wysokości kary umownej związanej ze złamaniem zakazu konkurencji,
- zobowiązanie do informowania pracodawcy o podejmowaniu jakiejkolwiek dodatkowej działalności i inne.
Umowę o zakazie konkurencji otrzymujesz w trzech wariantach:
- wzór na okres po ustaniu zatrudnienia – jeśli zależy Ci wyłącznie na zabezpieczeniu się na wypadek, gdyby pracownik po odejściu z pracy chciał przejść do konkurencji lub otworzyć własny salon – wiąże się z koniecznością wypłacania odszkodowania,
- wzór na okres w trakcie zatrudnienia – jeśli zależy Ci wyłącznie na zabezpieczeniu się na wypadek prowadzenia konkurencyjnej działalności (na własny rachunek lub u kogoś) w trakcie pracy u Ciebie – w związku z zawarciem takiej umowy, nie trzeba nic dodatkowo płacić pracownikowi,
- wzór na okres w trakcie i po ustaniu zatrudnienia – połączenie obu powyższych opcji, czyli jesteś zabezpieczona kompleksowo i jednocześnie zobowiązana do wypłacania odszkodowania, ale dopiero w momencie, w którym pracownik odejdzie.
Chcę więcej informacji o tym produkcie:
Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:
3) Umowa z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – WZÓR z komentarzem
Kto powinien płacić za szkolenia: pracodawca, czy pracownik? Czy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub wolne za czas szkolenia? I wreszcie co, w sytuacji, w której przeszkoliłaś pracownicę, a ona po kilku tygodniach zwalnia się z pracy? Jak zabezpieczyć się przed takim scenariuszem?
Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:
- co powinno się znaleźć w umowie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych i dlaczego,
- czy masz obowiązek wysyłać pracownika na szkolenie i czy musisz się zgodzić, jeśli pracownik sam chce wziąć udział w szkoleniu,
- kiedy i w jakim zakresie masz obowiązek dać pracownikowi wolne na szkolenie, a kiedy zależy to wyłącznie od Twojej decyzji,
- kto pokrywa koszty szkoleń, w jakiej części i na jakich zasadach,
- w jakiej sytuacji możesz zażądać od pracownika zwrotu kosztu szkolenia,
- w jakiej sytuacji prawo obliguje Cię do podpisania z pracownikiem umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych?
W samym wzorze umowy znajdziesz następujące zapisy:
- informacje na temat szkolenia, którego dotyczy umowa,
- zobowiązania pracownika wynikające z umowy (np. do uczestnictwa w zajęciach, przystąpienia do egzaminu kończącego szkolenie itd.),
- zobowiązania pracodawcy,
- informacje na temat wolnego na szkolenie, które ewentualnie będzie przysługiwało pracownikowi,
- informacje na temat podziału kosztów szkolenia z uwzględnieniem również dodatkowych wydatków, takich jak dojazdy czy materiały edukacyjne,
- zobowiązanie pracownika do przepracowania u Ciebie określonego czasu po zakończeniu szkolenia,
- informacje na temat tego, w jakich sytuacjach i w jakiej wysokości pracownik będzie zobowiązany zwrócić Ci koszty szkolenia (np. niepodjęcie nauki przez pracownika, zwolnienie się z pracy itd.).
Chcę więcej informacji o tym produkcie:
Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:
4) Regulamin dla pracowników salonu BEAUTY – WZÓR z komentarzem
Lepiej zapobiegać, niż leczyć, prawda? Właśnie od tego masz regulamin salonu! Jeśli masz w nim szczegółowo opisane wszystkie sytuacje, które mogą prowadzić do konfliktów na linii pracodawca – pracownik lub zagrażać bezpieczeństwu Twojego biznesu, znaczne łatwiej nie tylko je eliminować, ale wręcz zapobiegać ich powstawaniu!
Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:
- kiedy regulamin dla pracowników jest obowiązkowy, a kiedy zależy wyłącznie od Twojego uznania,
- co trzeba i co warto umieścić w regulaminie dla pracowników,
- czy pracownik odpowiada za ewentualne uszkodzenia sprzętu w salonie,
- czy możesz wymagać od pracownika określonego stroju, makijażu lub zdejmowania biżuterii,
- jakie zapisy regulaminu ograniczą problem “wynoszenia” przez pracowników danych klientek,
- czy w regulaminie można umieścić zapisy związane z zakazem konkurencji i ewentualnie w jakim zakresie,
- jak zdyscyplinować pracownika, który nie przestrzega regulaminu – jakie konsekwencje można wyciągnąć,
- w jakiej formie najlepiej udostępnić regulamin dla pracowników?
W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:
- zasady funkcjonowania salonu, rozdzielania pracy pomiędzy pracowników,
- obowiązki pracownika (np. dbanie o porządek, zdejmowanie biżuterii itd.),
- obowiązki pracodawcy,
- zapisy zabezpieczające salon w zakresie ochrony danych klientek, poufności, bezpieczeństwa bazy klientek,
- informacje o odpowiedzialności pracownika za powierzony mu sprzęt, pieniądze itd.,
- zapisy zabezpieczające salon w zakresie ewentualnego prowadzenia przez pracowników konkurencyjnej działalności,
- informacje na temat tego, czego pracownikom robić nie wolno (np. spożywania posiłków poza miejscem do tego wyznaczonym, korzystania z wyposażenia, materiałów i sprzętów salonu do własnych celów itd.),
- zapisy związane z organizacją pracy w salonie, np. godzinami pracy, ustalaniem przerw,
- informacje dotyczące konsekwencji nieprzestrzegania regulaminu salonu przez pracowników i inne.
Chcę więcej informacji o tym produkcie:
Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:
5) Wzór umowy o pracę dla salonu BEAUTY z komentarzem
Otrzymujesz obszerny, wielowariantowy wzór umowy o pracę w 100% dostosowany do specyfiki pracy w salonie beauty!
Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:
- o czym musisz pamiętać, zatrudniając pracownika,
- jakie czynniki wziąć pod uwagę, ustalając zakres obowiązków pracownika (oczekiwania, kwalifikacje, wynagrodzenie itd.),
- w jakim zakresie możesz wymagać od pracownika utrzymywania czystości w salonie,
- czy i ewentualnie w jakich sytuacjach możesz odmówić pracownikowi udzielenia urlopu w konkretnym terminie lub odwołać go z urlopu.
Dodatkowo otrzymujesz listę aż 30 gotowych obowiązków, które możesz wpisać do umowy o pracę – we wzorze umowy jest zostawione puste miejsce, w które wpisujesz wybrane przez siebie obowiązki z listy. Przykłady dotyczą tak naprawdę wszystkich obszarów pracy w salonie: wykonywania zabiegów, utrzymywania porządku, obsługi klienta, zadań marketingowych itd.
W samym wzorze umowy znajdziesz następujące zapisy:
- podstawowe dane pracodawcy i pracownika,
- nazwa stanowiska, wymiar czasu pracy,
- czas obowiązywania umowy, termin rozpoczęcia pracy,
- miejsce na wpisanie obowiązków pracownika (do wyboru z listy 30 gotowych obowiązków),
- informacja o możliwości zmiany wyznaczonych obowiązków,
- zakaz przyjmowania korzyści, przywłaszczania mienia i danych pracodawcy,
- informacja o odpowiedzialności pracownika za mienie pracodawcy,
- zobowiązanie do uzgadniania z pracodawcą terminów urlopów,
- informacja o sposobie ewidencjonowania czasu pracy i o zasadach pracy w godzinach nadliczbowych,
- zastrzeżenie o możliwości skierowania pracownika w inne miejsce, np. w celu świadczenia usług mobilnych,
- informacje o wysokości, sposobie i terminie wypłacania wynagrodzenia + opcjonalny zapis o wynagrodzeniu prowizyjnym,
- zobowiązanie pracownika do zachowania tajemnicy w obszarze funkcjonowania gabinetu również po ustaniu zatrudnienia,
- informacja o tym, że zdjęcia z zabiegów wykonane przez pracownika stanowią własność salonu,
- zobowiązanie do korzystania z dokumentów salonu tylko w przypadku wyraźnej zgody pracodawcy,
- zobowiązanie pracownika do otrzymania pisemnej zgody pracodawcy przed podjęciem jakiejkolwiek dodatkowej działalności zarobkowej, mającej związek z pracą w salonie,
- zobowiązanie pracownika do podnoszenia kwalifikacji i pracodawcy do umożliwienia mu tego,
- opcjonalne zapisy przydatne, jeśli umowa będzie podpisywana na zastępstwo lub do pracy w charakterze dorywczym,
- informacje o możliwościach rozwiązania umowy.
Do wzoru umowy o pracę są dołączone uzupełniające dokumenty:
- Wzór informacji o warunkach zatrudnienia,
- Oświadczenie o przekazywaniu wynagrodzenia na rachunek bankowy.
Chcę więcej informacji o tym produkcie:
Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem:
6) Regulamin bonów podarunkowych – WZÓR z komentarzem
Czy klientka może wykorzystać bon podarunkowy po terminie? Czy może zażądać zwrotu pieniędzy za niewykorzystany lub nie w pełni wykorzystany bon? Żeby sprawa była jasna, warto uregulować te zagadnienia w formie regulaminu bonów podarunkowych!
Z części teoretycznej i wskazówek dowiesz się:
- jakie argumenty przemawiają za wprowadzeniem do sprzedaży bonów upominkowych,
- jakie bony i komu sprzedawać,
- jak formułować komunikaty, żeby przekonać osobę, która chce kupić bon – dwie grupy docelowe,
- bon na usługę i bon na kwotę – wady, zalety, różnice i co dla kogo,
- jak legalnie sprzedawać bony upominkowe,
- co musi znaleźć się na bonie upominkowym – wskazówki prawne,
- jak rozliczać sprzedaż bonów podarunkowych – VAT, PIT, kiedy księgować itd.
W samym wzorze regulaminu znajdziesz następujące zapisy:
- informacje o sprzedawcy bonów, czyli o salonie,
- rodzaje bonów dostępne w sprzedaży,
- informacja, że bonu nie można zwrócić, ani wymienić na pieniądze,
- terminy ważności bonów,
- informacja o tym, że niewykorzystany bon “przepada”,
- informacja o tym, że kwota, która pozostaje po skorzystaniu z usługi w ramach bonu, nie podlega zwrotowi,
- dopłacanie, wykorzystywanie pozostałej części bonu na kolejnej wizycie,
- informacja o tym, że promocje nie łączą się z bonem,
- zapisy związane z rezerwacją, okazywaniem bonów i konsekwencjami uszkodzenia bonu,
- klientka nie odwołuje zabiegu na czas, nie przychodzi na zabieg – bon przepada,
- opcjonalne informacje o zakazie odsprzedaży lub przekazywania bonów innym osobom,
- oświadczenie o zapoznaniu się z treścią regulaminu.
Chcę więcej informacji o tym produkcie:
Chcę zobaczyć pakiety z tym produktem: