Koniec roku to czas podsumowań i planów na kolejny rok. Brzmi interesująco? Rzeczywistość jest brutalna – podsumowania nie zdążysz zrobić, a plany, nawet jeśli się pojawią i tak nie zostaną zrealizowane. Brzmi znajomo? Co zrobić, żeby w tym roku było inaczej?

Najlepszy czas na podsumowanie roku właśnie mija – to już ostatni dzwonek!!!

Dlaczego? Podsumowania najlepiej robić przed końcem roku. Tylko wtedy mamy szansę na spokojnie zastanowić się nad tym co było i zaplanować zmiany na kolejny rok. Jeśli weźmiesz się za analizy dopiero w nowym roku, istnieje duża szansa, że nic z nich nie wyniknie. Podsumowania przeciągną Ci się do połowy stycznia, a robienie planów do początku lutego – jesteś tak naprawdę miesiąc „w plecy”, a mobilizacja związana z magiczną datą końca roku spadła niemal do zera.

W styczniu powinnaś już małymi krokami realizować swoje nowe cele i wdrażać nową strategię. Wykorzystaj więc ostatni moment, odłóż w czasie mniej istotne obowiązki, weź kartkę i do dzieła!

Podsumowanie roku w gabinecie kosmetycznym – jak to ugryźć?

Przeanalizuj szczegółowo (tak wiem, że to słowo zniechęca, ale inaczej się nie da) poniższe obszary i UWAGA! zapisuj dokładnie wszystko! Liczby, refleksje, luźne myśli i wnioski, które na szybko przyjdą Ci do głowy. Opieraj się na twardych danych, a nie wyłącznie na swoich przypuszczeniach. To, że coś Ci się wydaje wcale nie oznacza, że tak jest w rzeczywistości, np. fakt małej ilości pieniędzy, które zostają w kieszeni nie musi być spowodowany niskim zyskiem, ale np. nadmiarem kosztów. Jak zobaczysz to wszystko na papierze, łatwiej będzie Ci wyciągnąć odpowiednie wnioski.

1) Obroty i zyski w gabinecie kosmetycznym 

Podlicz wpływy, koszty i zyski z całego roku i z każdego miesiąca osobno. Wyniki porównaj z danymi z zeszłego roku. Są wyższe? Wspaniale! Sprawdź które miesiące były najlepsze i co miało na to wpływ? Może zrealizowałaś wyjątkowo skuteczną kampanię reklamową? Warto ją w przyszłym roku powtórzyć. Wynik jest gorszy niż się spodziewałaś? To wina mniejszej ilości klientek, tańszych zabiegów, a może wyższych kosztów? Czy wszystkie koszty były uzasadnione? Jak wygląda kwestia sprzedaży pielęgnacji domowej? Zarabiasz na niej? Jeśli nie, to może czas zrezygnować lub zrobić coś co wreszcie rozrusza sprzedaż?

2) Klientki salonu kosmetycznego

Jak wygląda ilość klientek? Jest ich więcej czy mniej niż w ubiegłym roku? Więcej? Czyja to zasługa? Mniej? Kiedy klientek było najmniej – czy w tym czasie zdarzyło się coś ważnego? Może ta sytuacja miała związek ze zmianami kadrowymi? Może pojawiła się nowa konkurencja? Które zabiegi cieszą się największa popularnością, które najmniejszą? Z czego to wynika? Z kiepskiej skuteczności, wysokiej ceny, czy może braku odpowiedniej reklamy?

3) Zabiegi kosmetyczne – analiza zyskowności

Na które zabiegi masz najwięcej klientek? Czy są to zabiegi na których dużo zarabiasz? Które zabiegi cieszą się najmniejszym powodzeniem? Czy są to zabiegi warte promowania? Może pora na odświeżenie oferty? Czy masz w gabinecie sprzęty, które zamiast zarabiać, po prostu się kurzą? Ile na tym tracisz w skali miesiąca i roku? Co możesz zrobić, żeby w 100% wykorzystać potencjał, którym dysponujesz? Jak możesz lepiej wykorzystać swój czas pracy, żeby zarabiać więcej?

Masz już pierwsze wnioski. Wiesz które zabiegi warto promować, a których być może należy pozbyć się z oferty, co spowodowało wzrost liczby klientek, a jakie czynniki przyczyniły się do zmniejszenia zainteresowania Twoimi usługami itd.

4) Pracownicy gabinetu kosmetycznego

Którzy pracownicy zarobili dla salonu najwięcej? Czy zostali odpowiednio wynagrodzeni? Kto przynosi Ci najmniej zysku? Czy wiesz dlaczego tak się dzieje? Czy odpowiednio motywujesz pracowników? Czy zasady wynagradzania są jasne, sprawiedliwe i motywujące? Jaki jest godzinowy koszt Waszej pracy? Ile jesteście w stanie zarobić w godzinę? Co możecie zrobić, żeby poprawić te wyniki?

4) Reklama salonu kosmetycznego

Które działania reklamowe były najskuteczniejsze, które okazały się niewypałem? Która forma reklamy okazała się najtańsza, a która najdroższa? Czy koszt ma przełożenie na efektywność? Jaka forma reklamy zajmuje najwięcej czasu? Czy nakłady pracy są uzasadnione biorąc pod uwagę efekty?

5) Rozwój gabinetu kosmetycznego

Co w tym roku zrobiłaś, aby rozwinąć się zawodowo? Wprowadziłaś do oferty nowe zabiegi? Czy to była dobra decyzja? Uczestniczyłaś w specjalistycznych szkoleniach? Czy wykorzystujesz w pracy zdobytą na nich wiedzę i umiejętności? Jak rozwinął się Twój zespół? Czy ustaliłaś sobie jasne cele na 2016 rok? Które z nich udało Ci się zrealizować? Które pomysły wprowadzone w życie okazały się niewypałem? Jakie były tego przyczyny?

Podsumowanie roku w gabinecie kosmetycznym – jak wyciągnąć wnioski?

Teraz najważniejsze: co zrobić, żeby ta cała analiza miała sens i przyniosła Ci realne korzyści w postaci dodatkowych dochodów w 2017 roku?

Liczby są ważne, ale nie najważniejsze – tabelka nie powie Ci co masz robić. Wiele programów księgowych czy do zarządzania salonem oferuje obecnie możliwość wygenerowania szczegółowych zestawień. Żaden program nie umożliwi Ci jednak wyciągnięcia indywidualnych wniosków, które uwzględniają dziesiątki łatwiejszych lub trudniejszych do uchwycenia czynników. W tej dziedzinie jako właścicielka lub managerka gabinetu kosmetycznego jesteś niezastąpiona!

Załóżmy, że sumiennie potraktowałaś moje sugestie i dysponujesz kilkoma stronami danych – liczb, analiz i pierwszych wniosków. Pora to wszystko podsumować i wyciągnąć kompletne już wnioski, które pomogą Ci opracować plan działania na 2017 rok.

Weź notatki, które do tej pory zrobiłaś i każdą z nich potraktuj pytaniem: co mogę zrobić, żeby w przyszłym roku sytuacja się poprawiła?

PRZYKŁAD 1: W kwietniu i maju Twoje wyniki były znacznie gorsze niż rok temu. W tym samym czasie zdecydowałaś się wprowadzić do oferty nowy zabieg. Byłaś na drogim szkoleniu i kupiłaś drogi sprzęt, co spowodowało kilka dni nieobecności i brak funduszy na reklamę salonu. Twoje pracownice nie mogły Cię zastąpić, bo w tym czasie miały prywatne zobowiązania. Nowego zabiegu nie reklamowałaś tak, jak chciałaś, bo mniejsza ilość klientek przełożyła się na mniejsze dochody i dalsze uszczuplenie budżetu. Nowy sprzęt nie zwrócił się do tej pory, ale po wakacjach udało Ci się wyjść na prostą.

WNIOSEK: Nie byłaś przygotowana do tej inwestycji. Nie miałaś odłożonych funduszy, które pozwolą Ci zainwestować w promocję nowego zabiegu. Nie rozplanowałaś całej operacji i nie zapewniłaś sobie zastępstwa na nieobecność. Nie dość, że nie zarobiłaś dodatkowo, to zaniedbałaś klientki, które w tej chwili przynoszą Ci dochody.

Co mogę zrobić, żeby w przyszłym roku sytuacja się poprawiła?

Wprowadzanie zabiegu powinno być dobrze przygotowane i dokładnie rozplanowane – pozwoli Ci to przewidzieć możliwe problemy i przygotować się na nie. Inwestycja powinna poprawić Twoją sytuację, a nie ją pogorszyć. Jeśli planujesz inwestycje na przyszły rok, przygotuj się do nich. Już dziś rozpisz wstępny plan działania i zacznij odkładać dodatkowe fundusze. Uzgodni z pracownikami zastępstwa na mniej lub bardziej przewidziane sytuacje.

PRZYKŁAD 2: W tym roku wydałaś sporo na reklamę. Ulotki, 6 reklam w lokalnej prasie i reklama internetowa w ramach współpracy z siłownią. Reklama prasowa nie przyniosła praktycznie żadnych efektów. Ulotki owszem, ale mniejsze niż oczekiwałaś. Prawdziwym hitem okazała się współpraca z siłownią. Zapłaciłaś jedynie za druk voucherów i grafikę na stronę internetową. Pojawiło się wiele nowych klientek, które zostały na stałe.

WNIOSEK: W Twoim przypadku najskuteczniejsza i najtańsza okazała się reklama związana z nawiązaną współpracą.

Co mogę zrobić, żeby w przyszłym roku sytuacja się poprawiła?

Odpuść na razie formy reklamy, które nie zdały egzaminu. Zapisz swoje refleksje dotyczące możliwych przyczyn niepowodzenia i zachowaj je na przyszłość. Teraz jednak skup się na tym co przyniosło najlepsze rezultaty. Kontynuuj istniejącą współpracę z siłownią. Nawiąż nowe współprace i testuj nowe kanały reklamy. Być może odkryjesz, że istnieje wiele alternatywnych, bardzo skutecznych metod promocji.

Robienie dużych analiz jest co prawda odrobinę czasochłonne, niemniej jednak nie taki diabeł straszny… Bardzo szybko przekonasz się, że planowanie, analizowanie i wyciąganie wniosków to świetny sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy bez większych nakładów pracy i pieniędzy. Weźmy choćby sytuację, w której zainspirowana wynikami rocznego podsumowania wykreślasz z oferty czasochłonne, nieopłacalne zabiegi i skupiasz się wyłącznie na tych najszybszych i najbardziej dochodowych. Zarabiasz 2 razy więcej w 2 razy krótszym czasie – brzmi jak reklama jakiegoś wypasionego szkolenia marketingowego, prawda? A wystarczy wziąć notes i długopis… Weźmiesz?

Artykuł na temat planowania przyszłego roku w gabinecie kosmetycznym znajdziesz TUTAJ.

Zrobiłaś już roczne podsumowanie? Podzielisz się wnioskami? A może nigdy nie robiłaś takich analiz? Przekonałam Cię moim artykułem?

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym