Najwyższa pora na zaplanowanie roku w Twoim salonie beauty! Jeśli spodziewasz się ogólników, to na pewno Cię zaskoczę! W tym artykule otrzymasz bardzo KONKRETNĄ INSTRUKCJĘ: jak zaplanować kolejny rok tak, żeby to właśnie ten rok okazał się przełomowy dla Twojego gabinetu! KROK PO KROKU zaplanujemy wspólnie, co musisz zrobić, aby zarabiać więcej niż dotychczas!

Co ważne, pisze w oparciu o własne doświadczenia, które zdobywałam latami podczas pracy z gabinetami i firmami kosmetycznymi, a także rozwijając i promując swojego bloga Gabinet od zaplecza.


KROK 1 – Od czego zacząć planowanie roku w gabinecie kosmetycznym?

Warto zacząć od wypisania co masz zamiar osiągnąć w tym roku. Możesz to zrobić na kilka sposobów.

1.1. Oczekiwane zyski

Zanotuj, ile więcej chciałabyś zarabiać, np. w skali miesiąca. Jeśli będzie to np. 1000 zł, w dalszej kolejności powinnaś zastanowić się, ile dodatkowych klientek potrzebujesz pozyskać lub ile zabiegów więcej sprzedać, aby uzyskać taką kwotę. Oczywiście należy tutaj uwzględnić ceny zabiegów, ich koszty, a także ogólne koszty całej działalności. Nie wszystko, co Trafia do Twojej kasy, jest Twoim zyskiem. Załóżmy, że potrzebujesz 10 nowych klientek lub 10 sprzedanych zabiegów. To będzie Twój comiesięczny CEL.


1.2. Rozwój, modyfikacja oferty

Chcesz odświeżyć ofertę, zaktualizować ceny, wprowadzić nowe zabiegi, a może wybrać się na szkolenie? Zanotuj sobie wszystkie dodatkowe plany, które chciałabyś zrealizować w tym roku. Wszystkie większe rzeczy, które nie są bezpośrednio związane z marketingiem.


1.3. Co chcę zmienić, poprawić?

Czytałaś mój artykuł na temat podsumowania roku w gabinecie kosmetycznym (klik)? Jeśli zastosowałaś się do wszystkich wskazówek, które tam zawarłam, powinnaś mieć już gotową listę zmian do wprowadzenia w nowym roku. Jeśli nie, wróć koniecznie do tego materiału. To bardzo ważne, żeby wyciągać wnioski z dotychczasowej pracy: zarówno z sukcesów, jak i ze swoich porażek.

Masz już listę swoich celów i planów na kolejny rok. Jak to wszystko rozplanować w czasie?


KROK 2 – Planowanie roku w gabinecie kosmetycznym

2.1. Przygotowania

Weź zwykły kalendarz lub PLANER dla managera salonu beauty na 2024 rok, jeśli to właśnie z niego korzystasz, planując swoje biznesowe działania.


2.2. Planowanie wolnego

Wpisz sobie urlopy (swoje i pracowników) oraz wszystkie dni, w których będziesz zamykać gabinet. Jeśli jeszcze ich nie zaplanowałaś, przeczytaj artykuł, w którym opisuję kalendarz i długie weekendy w 2024 roku (klik).


2.3. Wybór sposobu planowania akcji reklamowych

Podziel rok na okresy. Mogą być to miesiące lub kwartały. Ja większe akcje planuję kwartalnie – dzięki temu mam 3 miesiące – jeden na przygotowanie materiałów (np. nowego e-booka), drugi na przygotowanie akcji promocyjnej (np. artykułów takich jak ten) i trzeci na realizację kampanii, czyli krótko mówiąc: sprzedaż. Oczywiście w praktyce zawsze zdarzają się jakieś opóźnienia, ale trzymając się takiego sposobu planowania, mamy wystarczająco dużo czasu, żeby te drobne opóźnienia nie posypały nam całego planu. Jak to przełożyć na planowanie kampanii reklamowej gabinetu?

Załóżmy, że wprowadzasz nowy zabieg:

  • pierwszy miesiąc to wybór i zakup sprzętu, szkolenia, testy itd.,
  • drugi miesiąc to przygotowanie kampanii reklamowej – ulotki, teksty na stronę internetową, posty, relacje, rolki, artykuły promujące nowy zabieg itd.
  • trzeci miesiąc to sprzedaż zabiegu, czyli najprościej mówiąc realizacja tego, co przygotowałaś w poprzednim miesiącu.

Owszem można drugi i trzeci miesiąc połączyć w jeden, ale mało który właściciel gabinetu może sobie pozwolić na poświęcenie kilku godzin dziennie na działania reklamowe. Jeśli jednocześnie (jak większość właścicielek) wykonujesz zabiegi, to 3 miesiące są idealnym czasem, w którym na spokojnie się ze wszystkim wyrobisz.

Mniejsze promocje planuje miesięcznie i Ciebie również do tego zachęcam. Czyli np. oprócz intensywnej promocji nowego zabiegu (rozplanowanej kwartalnie) robisz mniejsze akcje, np. sprzedaż voucherów na Dzień Chłopaka. Takie akcje można już spokojnie przygotować w konkretnym miesiącu.

Właśnie taki system planowania wykorzystałam w moim planerze na 2024 rok DOCHODOWY ROK w Twoim salonie beauty – znajdziesz go tutaj.

Ok, jedziemy dalej.


2.4. Planowanie akcji reklamowych

Pora na wypisanie pomysłów na duże kampanie promocyjne. Jeśli chcesz wprowadzić nowy zabieg, sprawa jest oczywista. Jeśli nie, możesz pójść tropem sezonowym i na każdy kwartał zaplanować jedną akcję (np. jesień – peelingi chemiczne). Zapisz je sobie w kalendarzu lub w swoim PLANERZE.

Teraz przyda nam się to, co wpisałaś w punkcie 1.1. Jeśli zyski z Twojego gabinetu mają wzrosnąć o 1000 zł miesięcznie, to taka realizowana przez 3 miesiące kampania powinna przynieść ok. 3000 zł dodatkowego dochodu. Oczywiście Twoja aktywność z pewnością będzie większa niż tylko promocja nowego zabiegu, ale zakładając właśnie w ten sposób, robisz sobie bufor bezpieczeństwa. Poniżej rozpisałam, o co dokładnie chodzi:

Planowanie roku w gabinecie kosmetycznym

W każdej z tych wersji osiągnęłaś zakładany rezultat. Właśnie dlatego lepiej czasami nie wliczać drobniejszych dochodów do swoich prognoz. Dzięki temu mamy większe szanse na zrealizowanie naszego celu. To takie małe “oszustwo”, ale czasami pomaga dopiąć budżet, jeśli sprawy pójdą gorzej, niż zakładałyśmy.

Już wiesz, ile musisz zarobić. Wiesz również, wokół jakiego tematu będzie się koncentrowała główna akcja promocyjna na dany kwartał. Na tym na razie się zatrzymamy, bo dziś planujemy zbiorczo cały rok – siłą rzeczy będą to ramowe plany. Mam dla Ciebie jednak pewną wskazówkę dotyczącą szczegółowego planowania kolejnych dni i tygodni w kolejnych miesiącach.

Planując konkretne tygodnie, większe zadania dziel na mniejsze, możliwe do realizacji w kilkanaście lub kilkadziesiąt minut. Wpisuj plany na konkretny dzień do kalendarza tak, żeby mieć bufor bezpieczeństwa na ewentualne nieprzewidziane sytuacje.

Jeśli masz 5 rzeczy do zrobienia po 15 minut każda, wpisz po jednym zadaniu na poszczególne dni tygodnia. Dlaczego tak, a nie np. po 5 zadań na jeden dzień? Przecież wtedy można by było zrobić więcej… Niekoniecznie.

Jeśli w poniedziałek zabraknie Ci czasu, bo pojawi się nieplanowana klientka, we wtorek zrobisz dwa 15-minutowe zadania. Takie opóźnienie można łatwo nadrobić.

Jeśli jednak na poniedziałek zaplanujesz 5 zadań na 15 minut i nie zdążysz ich wykonać, to we wtorek będziesz miała do zrobienia już 10 rzeczy (w sumie aż 150 minut!): 5 z poniedziałku i kolejne 5 z wtorku. To prosta droga do porzucenia planów przy pierwszych drobnych komplikacjach, a tego chcemy uniknąć. Lepiej zaplanować mniej i zrealizować, niż zaplanować dużo i nie zrobić nic.

Ok wróćmy do planowania całego roku.


2.5. Planowanie pozostałych, większych zadań

Jeszcze raz przyjrzyj się liście 1.2. i dodatkowo 1.3 – pora zaplanować mniejsze działania, pomiędzy dużymi kampaniami reklamowymi. Masz mało punktów na tych listach? Skorzystaj z poniższych podpowiedzi.

Co warto zaplanować już na początku roku? Na przykład:

  • drobny remont (bo większy zupełnie zdezorganizuje Twoją pracę – to wymaga większych rewolucji w planowaniu),
  • zmianę wystroju lokalu,
  • szkolenia Twoje i pracowników,
  • wyjazdy na konferencję,
  • zakupy nowego sprzętu, nowych linii kosmetycznych, jeśli wymaga to więcej pracy (spotkania z różnymi przedstawicielami, przeglądanie wielu ofert),
  • gruntowne porządki w gabinecie,
  • rekrutację itd.

Nie zapomnij o poprawkach z punktu 1.3., czyli tych, które wynotowałaś sobie po podsumowaniu ubiegłego roku!

Nie planuj nigdy dwóch mocno absorbujących projektów na jeden miesiąc. Jeśli masz zamiar normalnie pracować i dodatkowo reklamować się zgodnie z wcześniejszymi wskazówkami, to realizacja więcej niż jednego, większego projektu może być kłopotliwa.

Nie planuj absolutnie każdego dnia. Musisz mieć bufor czasowy na wypadek, gdyby wystąpiły jakieś opóźnienia. Rozsądnie jest planować np. 60% czasu, a pozostałe 40% zostawiać na nieprzewidziane okoliczności i drobne, bieżące sprawy. Oczywiście mówimy tu o czasie, który zostaje Ci po wykonaniu zabiegów (przed i między również). Dla każdego ten czas będzie inny. Są gabinety z większym i mniejszym obłożeniem grafików. Są gabinety mające managera na pełny etat i takie, w których wszystkim zajmuje się właściciel. Właściciele tez pracują różnie – jedni wykonują wszystkie zabiegi, inni pracują tylko kilka godzin dziennie…

Jeśli pracujesz sama lub masz jednego pracownika i na nic nie masz czasu, warto ustalić sobie kilka priorytetów.

Zastanów się, na czym zależy Ci najbardziej. Chcesz:

  • pracować jak dotychczas, ale zarabiać więcej,
  • zarabiać jak dotychczas, ale pracować mniej,
  • rozwinąć salon, zatrudnić nowe osoby,
  • otworzyć kolejny salon, a może nawet całą sieć?

Pamiętaj, że nie ma mowy o rozwoju, jeśli nie masz na niego czasu. Warto poszukać rzeczy, które możesz zlecić, zmniejszyć koszty, zweryfikować ceny zabiegów… O tym piszę w wielu innych artykułach i e-bookach. Tutaj chciałam tylko zasygnalizować, że planowanie jest dla każdego, na miarę potrzeb i możliwości.


2.6. Planowanie drobnych, ale ważnych spraw

Uzupełnij swój kalendarz drobnymi, ale ważnymi terminami, np. terminem opłacenia ZUS, podatków, innych rachunków itd.


2.7. Planowanie ważnych, ale mniej pilnych, technicznych spraw

Nie zapomnij o ważnych sprawach, które może nie “walą się na głowę”, nie są super skomplikowane, nie mają konkretnego terminu, ale warto je uwzględnić w swoim grafiku, np.:

  • regularne spotkania z pracownikami,
  • robienie zamówień,
  • sprzątanie gabinetu,
  • przeglądy sprzętu itd.

Warto również zanotować, kiedy Twoi pracownicy mają urodziny – zrób im jakąś miłą niespodziankę!


Planowanie roku w gabinecie kosmetycznym – podsumowanie

Twój kalendarz lub PLANER w tej chwili jest już wstępnie uzupełniony. Ok, wiem, że pewnie nie uzupełniałaś ze mną na bieżąco, ale zachęcam Cię gorąco, żebyś wróciła do tego artykułu i potraktowała go właśnie jako gotową instrukcję krok po kroku, którą wykonasz w wolniejszej chwili.

To naprawdę proste, o ile wygospodarujemy sobie wolną godzinę lub dwie i wtedy w 100% skoncentrujemy się na zrobieniu planów na 2024 rok – to ogromne ułatwienie i świetna mobilizacja. Nie bez znaczenia jest również poczucie spokoju i kontroli nad sytuacją, które zyskasz, posiadając konkretne plany na 2024 rok – wiesz, co dokładnie i kiedy powinnaś zrobić, żeby osiągnąć zakładane cele!


KROK 3 – Działamy!

Co zrobić, jeśli coś pójdzie niezgodnie z planem?

Pamiętaj, że Twoje plany mogą ulec zmianie – to nic złego. Być może zastanawiasz się teraz:

czy w takim razie jest sens planować?

Oczywiście, że jest!

Plan to drogowskaz, który pokazuje Ci, w jakim kierunku powinnaś podążać. Może się zdarzyć, że na Twojej drodze stanie coś, czego nie dało się przewidzieć. Co w takiej sytuacji? Trzeba zmodyfikować swoje plany tak, żeby nadal zmierzać do wyznaczonego wcześniej lub delikatnie zmodyfikowanego celu. Droga może się odrobinę zmienić, ale droga to tylko środek do osiągnięcia tego, co sobie zaplanowałaś. Kluczowa jest właśnie realizacja wyznaczonych celów.

To zupełnie normalne, że plany się zmieniają. Między innymi właśnie dlatego mój PLANER otrzymujesz w pliku do wydruku. Jeśli coś się zmieni, możesz sobie po prostu ponownie wydrukować wybraną stronę i nanieść poprawki. Zmiany są nieodłączną częścią naszej pracy, życia w ogóle. Warto jednak mieć koncepcję tego, jak chcemy kształtować naszą przyszłość, bo inaczej ciężko jest zrobić cokolwiek od początku do końca i uzyskać zakładany rezultat.

Praktycznie wszyscy ludzie, którzy odnieśli sukces w biznesie, mówią, że kluczem do tego sukcesu było wytyczenie sobie celu i konsekwentne dążenie do niego. Planowanie jest nieodłącznym elementem tego procesu! No bo jak masz osiągnąć coś, czego nawet nie nazwałaś, nie określiłaś…


DOCHODOWY ROK w Twoim salonie beauty – PLANER na 2024

Chcesz zaplanować dochodowy 2024 rok w Twoim salonie, korzystając z mojego PLANERA? Zobacz film, w którym pokazuję, jak PLANER wygląda w środku i jak przebiega cały proces planowania: 

UWAGA! Promocyjna premierowa cena PLANERA 147 zł zamiast 227 zł obowiązuje tylko do 7.01.2024 (niedziela) do północy! Oszczędzasz aż 80 złklik.

Więcej informacji na temat PLANERA znajdziesz TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym