Strona www, media społecznościowe, materiały reklamowe – brak profesjonalnych zdjęć bardzo utrudnia skuteczną promocję gabinetu. Jak wybrać fotografa, jakie zdjęcia zrobić, żeby korzystać z nich przez wiele miesięcy i ile to wszystko kosztuje? Sprawdź, jak się przygotować do sesji zdjęciowej w Twoim salonie beauty!

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak wybrać odpowiedniego fotografa,
  • ile może kosztować taka sesja,
  • jakie zdjęcia zrobić, żeby zapewnić sobie materiał na wiele miesięcy,
  • jak się przygotować, żeby sprawnie i tanio zrobić mnóstwo fajnych zdjęć,
  • jakie zdjęcia zrobić w zależności od Twoich celów marketingowych,
  • jak przygotować gabinet, jakie gadżety zorganizować,
  • jak dobrze wypaść na zdjęciach,
  • na co zwrócić uwagę kompletując garderobę, biżuterię i tworząc makijaż.

1) Wybór fotografa do sesji zdjęciowej w salonie beauty

Jak znaleźć odpowiedniego fotografa?

Sesje zdjęciowe promujące firmę robią zwykle fotografowie zajmujący się fotografią biznesową, reklamową itd. Jeśli jednak masz sprawdzoną osobę, która np. robiła zdjęcia Twojej rodzinie w ważnym dla Was dniu, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zapytać o możliwość wykonania zdjęć w gabinecie. Plusem takiego rozwiązania jest często niższy koszt, ponieważ za wszystko, co firmowe, biznesowe itd. trzeba zwykle zapłacić trochę więcej.

Jeśli nie masz namiarów na sprawdzoną osobę, przejrzyj strony fotografów z Twojej okolicy (niższy koszt dojazdu). Najważniejsze w wyborze osoby, która będzie robiła Ci zdjęcia, jest to, czy podobają Ci się zdjęcia. Niby oczywiste, ale po przejrzeniu powiedzmy 10 takich stron zauważysz, że fotografowie mają różne style. Jedni robią bardzo wyraziste zdjęcia, inni takie jakby „za mgłą” (nie mam pojęcia, jak to się profesjonalnie nazywa). Zapisz namiary na osoby, których zdjęcia Ci się najbardziej podobają i poproś o wstępną wycenę.

Zwróć uwagę na to, czy fotograf dba o to, żeby zdjęcia eksponowały to, co mają eksponować, czy skupia się wyłącznie na ich artystycznych walorach. Do sesji w gabinecie potrzebujesz bardziej „fotografa-marketingowca” niż „fotografa-artysty”. Oczywiście idealnie będzie połączyć te dwie sprawy, ale jeśli musisz wybierać, zdecydowanie skup się na aspektach marketingowych. Nie chodzi przecież o zrobienie „widokówki”, tylko o zachęcenie klienta do wizyty w Twoim gabinecie. Różnica jest być może nieco trudna do wychwycenia, zalecam więc oprzeć się na własnej intuicji. Patrząc na inne prace tego fotografa, myślisz: jakie piękne zdjęcia – super fotograf, czy może: ale piękna młoda para albo cudowne wnętrze, chciałabym się tam znaleźć? Tematem zdjęcia powinien być Twój gabinet/zespół/oferta, a nie artystyczna wizja osoby wykonującej zdjęcia.

Stąd zresztą rozróżnienie na fotografię ślubną, reklamową, biznesową, portretową itd., o której pisałam na początku. Kluczowe jednak nie są etykietki na stronie fotografa, ale jego umiejętności, elastyczność i umiejętność zrozumienia tematu.


W treści znajdziesz kilka zdjęć z mojej firmowej sesji ilustrujących kwestie, które omawiam w artykule. Wielkie podziękowania dla Nałęcz Clinic w Katowicach za udostępnienie mi gabinetu na potrzeby zrobienia zdjęć, dla mojej przyjaciółki Ani Witkowskiej za towarzyszenie mi w charakterze modelki i dla Bartka Szczęsnego, który wykonał zdjęcia 🙂

Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza

Ile kosztuje wykonanie zdjęć salonu kosmetycznego?

Wszystko zależy tak naprawdę od ilości zrobionych zdjęć, czasu pracy fotografa, zakresu obróbki, ilości zdjęć, które ostatecznie wybierzesz itd. Otrzymasz wyceny od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Osoby z mniejszym doświadczeniem mają zwykle niższe stawki, niemniej jednak przynajmniej moim zdaniem (a trochę doświadczeń w tym zakresie już mam), doświadczenie nie jest tutaj kluczowe. Jeśli ktoś dzieli się swoimi pracami i rzeczywiście jest ich autorem, to w większości przypadków możesz spodziewać się podobnego efektu jak w oglądanym portfolio. Kluczowe jest więc to, czy zdjęcia danej osoby Ci się podobają i czy wycena jest w Twoim zasięgu finansowym.

Jeśli masz większy budżet, wybierz fotografa specjalizującego się w fotografii reklamowej i biznesowej.

Najlepiej napisać do kilku lub nawet kilkunastu wybranych osób i po prostu wybrać najlepszą ofertę. Nie używaj słów „profesjonalna sesja firmowa”, bo to może z automatu zwiększyć koszt 😉 Po prostu napisz, że chcesz zrobić kilka zdjęć gabinetu na stronę internetową.

2) Jak się przygotować do robienia zdjęć w gabinecie kosmetycznym?

Do czego potrzebujesz zdjęć gabinetu kosmetycznego?

Zanim dokonasz ostatecznego wyboru fotografa, zastanów się, czego konkretnie potrzebujesz. Możesz zrobić:

  • zdjęcia gabinetu (z zewnątrz i w środku),
  • Twoje zdjęcia,
  • zdjęcia pracowników,
  • zdjęcia całego zespołu,
  • zdjęcia w trakcie pracy,
  • zdjęcia z klientkami,
  • reportaż z ważnego wydarzenia, np. otwarcia gabinetu,
  • zdjęcia efektów zabiegów itd.

Wszystko zależy oczywiście od tego, do czego potrzebujesz zdjęć. Pierwsze zdjęcia na stronę internetową będą najpewniej bardziej ogólne – mają zaprezentować gabinet, zespół, zrobić dobre wrażenie i zachęcić do wizyty. Kolejne zdjęcia, np. związane z konkretnymi akcjami promocyjnymi, będą już miały za zadanie zwiększyć sprzedaż konkretnego zabiegu. Kluczowy jest więc tutaj CEL, funkcja zdjęć. Warto się nad nimi zastanowić, zanim zorganizujemy sesję w gabinecie.

Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza

Przeanalizuj marketingowy kalendarz swojego salonu beauty

Skoro wynajmujesz profesjonalistę, warto wykorzystać jego obecność i zrobić więcej zdjęć „na zapas”.

Zastanów się, jakie akcje reklamowe będziesz organizować w najbliższym czasie. Jeśli będziesz promować np. masaże, warto zaaranżować scenerię z przygaszonym światłem, świecami, kwiatami, gorącą czekoladą lub z modelką np. podczas masażu gorącymi kamieniami.

Zrób po dwa lub trzy różne ujęcia do każdej z większych promocji, które będziesz organizować w najbliższym roku. Jedna wizyta fotografa i masz już tak naprawdę gotowy materiał na 12 miesięcy! Nie wstawiaj na stronę czy do mediów społecznościowych wszystkich zdjęć, które otrzymasz. Dawkuj napięcie i zaskakuj swoje klientki nowymi materiałami!

Co musisz ustalić z fotografem przed sesją zdjęciową w gabinecie kosmetycznym?

Fotograf powinien jeszcze przed przyjazdem do Ciebie wiedzieć, jakie są Twoje oczekiwania.

Możesz zgromadzić w jednym pliku listę ujęć, np. wraz z przykładami zdjęć z innych gabinetów, które Ci się podobają. W poszukiwaniu inspiracji przejrzyj strony internetowe dużych klinik i SPA – takie obiekty zwykle korzystają z profesjonalnej pomocy na wysokim poziomie. Im lepiej się przygotujesz, tym sprawniej przebiegnie cała sesja (co może mieć wpływ na jej koszt) i co najważniejsze, tym lepszy efekt uzyskasz.

Porozmawiaj również z fotografem o technicznych kwestiach, które mogą mieć znaczenie w realizacji Twoich pomysłów. Musicie ustalić:

  • jaka pogoda i pora dnia będzie najlepsza do zrobienia zdjęć w gabinecie (zwykle będzie to pogodny dzień, ale jednak bez ostrego słońca – z lekkim zachmurzeniem),
  • czy potrzeba dodatkowego oświetlenia – napisz fotografowi, ile masz okien w fotografowanych pomieszczeniach, możesz zrobić kilka poglądowych zdjęć własnym aparatem,
  • czy zdjęcia będą robione w nietypowych warunkach – np. w ciemnym pomieszczeniu z zapalonymi świecami – powiedz osobie, która robi zdjęcia o wszystkich sprawach, które mogą wymagać od niego np. zabrania dodatkowego sprzętu.

Poruszanie tego typu kwestii zwykle będzie należało do fotografa, niemniej jednak warto trzymać rękę na pulsie również w takich technicznych sprawach. W Twoim interesie leży, żeby zdjęcia wykonać szybko, sprawnie i nie musieć sobie robić w związku z tym długiego przymusowego wolnego. Jeśli okaże się, że nie wspominałaś o czymś, co ma istotne znaczenie i sesję trzeba będzie powtórzyć/uzupełnić, poniesiesz dodatkowe koszty, np. kolejnego przyjazdu fotografa i po raz kolejny zamkniesz gabinet na kilka godzin.

Warto również wiedzieć „co w trawie piszczy” choćby po to, żeby sprawdzić, czy osoba, której chcesz powierzyć robienie zdjęć, poważnie podchodzi do tematu. Jeśli wszystkie Twoje uwagi i trudne pytania są zbywane, zmień fotografa!

Jeśli fotograf dysponuje czasem, najlepiej oczywiście zorganizować sesję zdjęciową w wolny od pracy dzień.

3) Co zrobić, żeby wyciągnąć z sesji zdjęciowej w salonie beauty jak najwięcej?

Zrób jak najwięcej zdjęć uniwersalnych!

Wiesz już, że musisz przeanalizować, jakich dokładnie zdjęć potrzebujesz. Warto również uwzględnić w swoim planie zdjęcia uniwersalne. Zależnie od potrzeb, np.:

  • zdjęcie Ciebie wskazującej na pustą przestrzeń – będziesz mogła wkleić tam kolorowy blok z dowolnym tekstem nawiązującym do akcji, którą aktualnie organizujesz,
  • zdjęcie Ciebie, która wpadła na genialny pomysł – np. do postów ze wskazówkami dotyczącymi pielęgnacji skóry,
  • zdjęcie Ciebie z zegarem – do informacji, że kończy się jakaś specjalna oferta na wybrany zabieg itd.
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza

Zainwestuj w przydatne gadżety!

Oprócz typowo gabinetowych gadżetów, których masz w pracy pod dostatkiem, pomyśl, co jeszcze możesz wykorzystać, żeby sprawić, że zamieszczone przez Ciebie zdjęcia będą ciekawsze. Kilka przykładów:

  • wspominany zegar,
  • kalendarz z zapisami klientek – np. do wpisów zachęcających do zapisów na wizyty, promocji ostatnich wolnych terminów itd.,
  • rekwizyty nawiązujące do zabiegów – np. pomarańcza do zabiegów antycellulitowych, kolorowy koktajl do postu z poradami odnośnie wpływu odżywiania na cerę itd.,
  • gadżety z logo firmowym itd.

Pamiętaj również o tym, żeby mieć w zasięgu ręki:

  • materiały reklamowe, vouchery, karty lojalnościowe itd. – możesz przy okazji zrobić im zdjęcia i wykorzystać je w akcjach reklamowych np. do promocji voucherów; możesz także wpleść materiały reklamowe w tło zdjęć w recepcji, czy w pokoju, w którym przeprowadzasz konsultacje,
  • świeczki i inne elementy dekoracyjne,
  • kwiaty, które sprawią, że zdjęcie będzie zwyczajnie milsze dla oka.
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza

Nie zapomnij o drobiazgach!

Jeśli nie masz tych przedmiotów w gabinecie, koniecznie zabierz je ze sobą do pracy w dniu sesji zdjęciowej – jest duża szansa, że “uratują Ci życie”:

  • żelazko,
  • puder matujący i ewentualnie inne kosmetyki do poprawek makijażu,
  • grzebień,
  • lakier do włosów,
  • wsówki,
  • agrafki/szpilki,
  • chusteczki higieniczne,
  • chusteczki nawilżane.

O czym jeszcze warto pomyśleć?

  • postaraj się, żeby podczas sesji ktoś zrobił Wam (Tobie i fotografowi) zdjęcie – możesz wrzucić do mediów społecznościowych taką „zakulisową fotkę”,
  • nie przesadzaj z retuszem zdjęć – fajnie by było wyglądać jak gwiazda filmowa, ale klientki powinny być w stanie Cię rozpoznać w wersji po obróbce ????
  • zrób sobie przynajmniej jedno zdjęcie typowo portretowe i jedno na luzie, z pazurem,
  • zmieniaj detale – filiżanka zamiast notesu, inne kolczyki, inne kwiaty – otoczenie powinno się zmieniać razem z Tobą,
  • zrób jedno zdjęcie z balonem czy torcikiem – będzie jak znalazł na urodziny Twoje, gabinetu lub podczas świętowania innego ważnego wydarzenia,
  • jeśli nie masz pracowników, to na sesję zorganizuj sobie kogoś do pomocy – jeśli będziesz się 8 razy przebierać, 5 razy zmieniać fryzurę i makijaż, to zdecydowanie przydadzą się dwie dodatkowe ręce, które np. odwieszą coś, żeby się nie pomięło przed kolejnym przebieraniem,
  • niby oczywiste, ale nie zapomnij “ogarnąć” gabinetu przed sesją, posprzątane masz – wiadomo, ale dobrze, żeby w kadrze nie było widać torebki, pustego kubka po kawie itd.,
  • podczas robienia zdjęć odhaczaj wykonane ujęcia na liście życzeń do fotografa, którą przygotowałaś przed sesją – dzięki temu o niczym nie zapomnisz 🙂

4) Twój wygląd na sesji gabinetu kosmetycznego

Nie wyglądaj tak samo na wszystkich zdjęciach!

Przygotuj sobie kilka kompletów ubrań (lub różne fartuszki – jeśli masz). Nawet jeśli pozujesz w fartuszku, być może coś spod niego delikatnie wystaje. Zaplanuj 2-3 proste fryzury, np. wyprostuj włosy i lekko podkręć końcówki. W pierwszym wariancie możesz je delikatnie upiąć, w drugim związać kucyk, a w trzecim zrobić jakiegoś koka. Koniecznie przetestuj wcześniej w domu te kombinacje! 😉

Wykonaj delikatny makijaż, który łatwo odmienisz, „wrzucając” na powiekę kolor, czy malując intensywniej usta.

Z takim zestawem pomysłów, stworzysz kilka wariantów samej siebie, zdjęcia będą różnorodne i będzie można pomyśleć, że w rzeczywistości miałaś nie jedną sesję, ale kilka spotkań z fotografem! ????

Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza

Co jeszcze możesz zrobić, żeby dobrze wypaść na sesji zdjęciowej w salonie beauty?

  • poćwicz mimikę przed lustrem, sprawdź, który profil masz lepszy i w jakim ustawieniu najlepiej wyglądasz,
  • dzień przed sesją zrób sobie jakiś zabieg bankietowy i wyśpij się porządnie,
  • sprawdź, czy ubrania które wybrałaś dobrze na Tobie leżą – powinny być dopasowane, ale nie obcisłe – zrób sobie próbne zdjęcia w domu i zobacz, czy to, co wygląda ok w lustrze, tak samo wygląda na zdjęciach,
  • porządnie je wyprasuj i zabierz ze sobą na wieszaku – nawet chwilę noszone mogą się nieestetycznie wymiąć,
  • unikaj mocnych wzorów, bufek i innych ozdobników – na zdjęciach najlepiej prezentuje się stonowana klasyka, zrezygnuj również z mocno błyszczących tkanin,
  • uważaj na błyszczące kosmetyki do makijażu, które mogą w niekontrolowany sposób odbijać światło z lampy błyskowej,
  • unikaj ciężkiej, bogato zdobionej biżuterii – to nie zawsze wygląda profesjonalnie.

Przeglądając strony lokalnych fotografów, zwróć uwagę, na ile dana osoba potrafi ukryć mankamenty kobiecej urody. Ja np. do tej pory nie mogę patrzeć na moje zdjęcia ze ślubu, bo prawie na wszystkich mam (również na tych z pleneru) drugi podbródek. Oczywiście nikt mi tego podbródka nie dokleił, sama sobie na niego zapracowałam, ale wystarczy zrobić zdjęcie odrobinę z góry i problem znika. Ważne, żeby fotograf zwracał uwagę na takie rzeczy. Staraj się na bieżąco podglądać efekty jego pracy i weryfikować, czy wyglądasz dobrze. Jeśli sama nie będziesz się sobie podobać na zdjęciach, to pewnie nigdy ich nie wykorzystasz. 

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym