W piątek, 15 marca upływa termin składania sprawozdań o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami za 2023 rok.

Kto i gdzie musi złożyć sprawozdanie?

Sprawozdanie składamy przez internetowy rejestr BDO (klik) – o ile jesteśmy do tego rejestru wpisane. O tym, kto powinien się wpisać i dlaczego, jest już na blogu sporo artykułów. Wszystkie znajdziesz w specjalnej BAZIE WIEDZYklik, a także w pigułce w moim e-booku Postępowanie z odpadami w gabinecie kosmetycznym. W e-booku cały temat postępowania z odpadami w salonie kosmetycznym i fryzjerskim jest odpisany od A do Z, z uwzględnieniem wszystkich istotnych zagadnień (m.in. odpady komunalne, medyczne, niebezpieczne, opakowania, przechowywanie odpadów w salonie, BDO, ewidencja odpadów, roczne sprawozdania). Więcej informacji o e-booku znajdziesz TUTAJ.

W skrócie: sprawozdanie musi złożyć każdy, kto wytwarza odpady medyczne i przekazuje je specjalnej firmie zajmującej się odbiorem odpadów medycznych i w związku z tym jest zgłoszony do BDO. 


Jak złożyć sprawozdanie?

Na stronie BDO znajdziesz szczegółowe instrukcje video – jak złożyć sprawozdanie krok po kroku.

Nas interesują konkretnie:

  • informacje ogólnetutaj,
  • DZIAŁ I – instrukcja dla tego działu tutaj.
  • DZIAŁ XI – instrukcja dla tego działu tutaj.

A co, jeśli… 


Jestem zgłoszona do BDO, ale nie oddawałam w ubiegłym roku odpadów – czy muszę składać sprawozdanie?

Na tej stronie BDO znajduje się następująca informacja:

Informujemy, że przepisy ustawy o z dnia 14 grudnia 2012 r. odpadach nie przewidują konieczności składania sprawozdania w zakresie wytwarzanych odpadów przez podmiot, który ich nie wytworzył w danym roku sprawozdawczym, czyli tzw. sprawozdania zerowego.


Nie wiem, o co chodzi, nie jestem nigdzie zapisana, czy muszę coś robić?

Ponownie odeślę Cię do BAZY WIEDZY (klik) o odpadach na blogu, w której te pytania były już wielokrotnie omawiane.

Polecam również gorąco e-booka Postępowanie z odpadami w gabinecie kosmetycznym, w którym jest sporo informacji o rocznych sprawozdaniach, ale są także omówione inne, niezwykle istotne zagadnienia związane z postępowaniem z odpadami w salonie, m.in.:

W zakresie ODPADÓW KOMUNALNYCH:

  • Które odpady możemy zaliczyć do odpadów komunalnych, a które nie?
  • W jaki sposób salon kosmetyczny powinien pozbywać się odpadów komunalnych? Z kim należy podpisać umowę?
  • Co z segregacją odpadów – czy właściciel salonu ma obowiązek segregować odpady?
  • Własny lokal a lokal wynajmowany – jakie są różnice?
  • Co w sytuacji, w której w jednym lokalu działają dwie firmy, np. kosmetyczka i fryzjerka?

W zakresie ODPADÓW MEDYCZNYCH:

  • Jak sprawdzić, czy w salonie wytwarzamy odpady medyczne?
  • Czy odpady zanieczyszczone krwią są odpadami medycznymi?
  • Co, jeśli nie mamy krwi, a jedynie zabieg, który może wiązać się z ryzykiem przerwania ciągłości skóry?
  • Co z ostrymi przedmiotami, np. igłami?
  • Odpady medyczne a odpady niebezpieczne – jaka jest praktyczna różnica?
  • Jakie obowiązki ciążą na salonach, które wytwarzają odpady medyczne?
  • Jak należy zbierać i magazynować odpady medyczne? Czy potrzebna jest lodówka?
  • Jak długo można przechowywać odpady w salonie?
  • Komu i w jaki sposób należy przekazywać odpady medyczne?

W zakresie pozostałych odpadów, które mogą powstawać w gabinecie kosmetycznym:

  • Jak postępować z opakowaniami po kosmetykach i środkach do dezynfekcji?
  • Co z opakowaniami kartonowymi, szklanymi, czy foliowymi? Jaki jest limit ilości tych odpadów, który pozwala zaliczyć je do odpadów komunalnych?
  • Co zrobić ze zużytym sprzętem kosmetycznym lub jego częściami, co z tonerami, świetlówkami itd.? Czy takie odpady trzeba ewidencjonować?
  • Które torby foliowe podlegają opłacie recyklingowej? W co pakować klientkom kosmetyki, żeby uniknąć dodatkowych obowiązków i formalności?

W zakresie EWIDENCJI ODPADÓW:

  • Co to jest BDO i do czego służy?
  • Jak sprawdzić, czy musisz się wpisać do rejestru BDO?
  • Jak wpisać się do rejestru krok po kroku?
  • Czy salony kosmetyczne muszą ponosić opłaty w związku z BDO?
  • Czym jest numer rejestrowy i czy trzeba go umieszczać na dokumentach salonu?
  • Co to jest ewidencja odpadów i kto musi ją prowadzić?
  • W jaki sposób (po zmianach z 2020) roku należy prowadzić ewidencję odpadów?
  • Kto musi składać roczne sprawozdania o wytwarzanych odpadach?
  • W jaki sposób (po zmianach z 2020 roku) należy składać takie sprawozdania?
  • Jakie konsekwencje grożą za niedopełnienie obowiązków związanych z odpadami?

Więcej informacji o e-booku znajdziesz TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym