Przed chwilą opublikowano nowe rozporządzenie, które oficjalnie znosi zakaz pracy dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich. Są jednak pewne “niespodzianki”…

W Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (pełna treść) czytamy:

2. Do dnia 17 maja 2020 r. ustanawia się czasowe ograniczenie polegające na zaprzestaniu prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności:

4) związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.02.Z).

i

§ 21. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 792 i 820).

Czyli poprzedni zakaz “do odwołania” już nie obowiązuje. Zmieniono go na zakaz “do 17 maja” – 18 maja możemy w związku z tym już oficjalnie, zgodnie z prawem wracać do pracy!

“Możemy”, czyli działalności z PKD 96.02.Z.

ALE…

Można wracać, ale jest jedna kłopotliwa zasada

Zanim “ale” to jeszcze jeden ważny zapis:

6. Od dnia 18 maja 2020 r. do odwołania prowadzenie przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.02.Z) jest dopuszczalne, pod warunkiem zapewnienia, aby w lokalu, w którym jest prowadzona ta działalność, przebywali wyłącznie obsługiwani klienci oraz obsługa.

Wszystko wskazuje na to, że zalecenie braku osób towarzyszących od dziś nie jest już zaleceniem, a konkretnym przepisem prawa.

Pytanie jednak, co w takiej sytuacji:

  • do salonu fryzjerskiego przychodzi mama z 7-latkiem na strzyżenie,
  • do salonu kosmetycznego przychodzi mama z 10-latką, która ma problem ze skórą,
  • do salonu przychodzi starsza pani lub osoba niepełnosprawna, która potrzebuje pomocy w poruszaniu,
  • do salonu przychodzi “pan Kazik” naprawić sprzęt, wymienić lampy itd.

– przecież to nie są ani osoby obsługiwane, ani obsługa… Radca prawny Marek Koenner obiecał, że wyjaśni nam, jak do tego podejść. Jak tylko otrzymam od niego odpowiedź, opublikuję ją na blogu.

Wróćmy do “ale”.

Które salony nie mogą wrócić do pracy?

Jest jedna grupa salonów, które nadal nie mogą pracować. W rozporządzeniu czytamy:

7. W obiektach handlowych lub usługowych o powierzchni sprzedaży lub świadczenia usług powyżej 2000 m2 ustanawia się, do odwołania, czasowe ograniczenie prowadzenia działalności:

3) związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.02.Z) prowadzonej na wyspach handlowych.

i

3. Ograniczenia, o których mowa w § 7 ust. 7:
1) pkt 1 i 3, polegają na całkowitym zakazie prowadzenia działalności;

Jeśli masz salon na wyspie – nie możesz wrócić do pracy.

Kto jeszcze musi zostać w domu?

§ 7. 1. Do odwołania ustanawia się czasowe ograniczenie:
1) prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności:

d) związanej z działalnością salonów tatuażu i piercingu (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.09.Z),

e) usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.04.Z),

f) związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale 93.0), w szczególności polegającej na prowadzeniu miejsc spotkań, klubów, w tym klubów tanecznych i klubów nocnych, oraz basenów, siłowni, klubów fitness, sal zabaw i parków rozrywki, z wyłączeniem działalności przewodników górskich;

i

§ 8. 1. Ograniczenia, o których mowa w § 7 ust. 1:
1) pkt 1 lit. a–e, polegają na całkowitym zakazie prowadzenia działalności;

Co jeszcze zapisano w rozporządzeniu?

Zakłady pracy są obowiązane zapewnić:
a) osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk,
b) odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19.

To tyle istotnych dla nas zapisów. Jak będę wiedziała coś więcej, dam znać. Tymczasem zachęcam Cię do zapoznania się z nowymi materiałami, które w ostatnich dniach dodałam do pakietu Dokumentacja dla salonu w czasach KORONAWIRUSA – klik. Pakiet naprawdę solidnie się rozrósł – w tej chwili liczy już aż 19 dokumentów – w sumie 78 stron materiałów! Wszystkie nowe materiały wrzucam na stronę z aktualizacjami. Link i hasło do tej strony znajdziesz w pierwszym pliku pdf z pakietu.

Przypominam również, że jutro (niedziela) jak zawsze 17-go jest #promobezokazji, czyli duża zniżka na jeden wybrany produkt. Ze względu na wyjątkową sytuację, już drugi miesiąc z rzędu (i ostatni!) nie będzie to jeden, a kilka produktów – wszystko, co ułatwi Wam start i szybkie odrobienie strat! Listę wszystkich materiałów, które jutro będą w promocji znajdziesz TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi :