Na jakie szkolenia warto wysyłać pracowników? Kto za nie płaci? Jak się zabezpieczyć na wypadek sytuacji, w której przeszkolony pracownik odchodzi z salonu? Czy w aktualnej sytuacji szkolenia online są dobrym wyborem? Jak układać indywidualny plan szkoleń?

Na jakie szkolenia wysyłać pracowników?

Warto dbać o wszystkie obszary rozwoju pracownika, a więc nie tylko szkolenia zabiegowe, ale również sprzedażowe, z obsługi klienta, komunikacji, negocjacji… Możliwości jest obecnie mnóstwo. Ogranicza nas w zasadzie tylko budżet i czas, którym dysponujemy jako salon.

Jak często wysyłać pracowników na szkolenia?

Warto przeanalizować kompetencje pracowników, a następnie skonfrontować je z obserwowanymi problemami (np. niska sprzedaż pielęgnacji domowej) i planami rozwojowymi salonu (np. wprowadzanie nowych usług).

Są szkolenia, w których powinni uczestniczyć wszyscy, a są takie, które przydadzą się tylko recepcji lub jednej osobie wykonującej dany zabieg (choć rozsądniej, żeby były to przynajmniej dwie osoby – ewentualne zastępstwa, zwolnienie z pracy).

Warto ułożyć dla każdego pracownika indywidualny plan szkoleń, obejmujący właśnie zarówno kształcenie zawodowe, jak i inne, potrzebne w pracy kompetencje. Oczywiście taki plan warto ustalić wspólnie z pracownikiem, żeby uwzględnić również jego potrzeby i oczekiwania.

Częstotliwość szkoleń będzie uzależniona głównie od kondycji finansowej salonu. Warto zwrócić uwagę na to, żeby rozdzielając budżet szkoleniowy, nikogo nie pomijać, chyba że wcześniej jasno określiłaś zasady i np. zaoferowałaś dodatkowe, atrakcyjne szkolenie jako nagrodę za wysokie obroty, zaangażowanie w pracę itd.

Szkolenia mogą być przecież jednym ze sposobów motywowania pracowników. Oczywiście przy założeniu, że są naprawdę ciekawe. Szkolenie, na które pracownik wybiera się „jak na ścięcie”, to kiepska motywacja. Poza tym istnieje spore ryzyko, że pracownik niewiele wyniesie z takiego szkolenia i „wyrzucisz pieniądze w błoto”.

No właśnie, kto powinien płacić za szkolenia pracowników?

Dokładne informacje na ten temat znajdziesz w e-booku dołączonym do Umowy z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – WZÓR z komentarzem. Poniżej w skrócie:

  • koszt szkolenia może ponosić zarówno pracodawca, jak i pracownik – możecie również podzielić się kosztami,
  • w małym uproszczeniu: jeśli na szkolenie „wysyła” pracodawca, to on powinien pokryć koszty,
  • jeśli pracownik sam chce się szkolić, pracodawca może mu pójść na rękę, dać wolne na szkolenie, dopłacić część lub całość kosztów, ale nie musi (jeśli chodzi o wolne, to jest kilka wyjątków, w których urlop szkoleniowy się należy, niemniej jednak nie dotyczy to „zwykłych” szkoleń).

Być może zastanawiasz się teraz, co się stanie w sytuacji, w której zainwestujesz sporo pieniędzy w przeszkolenie pracownika, a on z dnia na dzień zrezygnuje z pracy? Na to również jest rozwiązanie!

Z przymrużeniem oka… 😉

Pracownik zwraca właścicielowi salonu część kosztów szkolenia – czy to legalne?

Zgodnie z prawem możesz zobowiązać pracownika do zwrotu kosztów szkolenia, jeśli nie przepracuje on w Twoim salonie umówionego wcześniej okresu np. 2 lat. Korzyścią dla pracownika są darmowe szkolenia wraz z płatnym wolnym na szkolenia. Korzyścią dla Ciebie jest pewność, że zainwestowane w szkolenia środki będą miały szansę się zwrócić lub (rozważając negatywny scenariusz) odzyskasz część poniesionych kosztów.

W takiej sytuacji MUSISZ podpisać z pracownikiem umowę, w której dokładnie opiszesz zasady uczestnictwa w szkoleniu i ewentualnego zwrotu kosztów, który będzie proporcjonalny do „brakującego” okresu pracy (jeśli np. pracownica miała przepracować u Ciebie 2 lata po szkoleniu, a przepracowała tylko rok).

Chcesz wzór takiej umowy? Więcej informacji na ten temat znajdziesz TUTAJ.

W firmie szkoleniowej, w salonie, a może online?

Jaka forma szkoleń będzie najlepsza? Zrobiłam dla Ciebie małe porównanie (muszę jednak podkreślić, że są to uogólnienia, które nie muszą się sprawdzić w absolutnie każdej sytuacji):

Wyjaśnienia do tabelki:

  • * W FIRMIE – czyli po prostu gdzieś na zewnątrz: w siedzibie firmy szkoleniowej, w sali konferencyjnej itd. Zakładamy, że jest to szkolenie przeznaczone dla większej ilości salonów – nie masz szkoleniowca na wyłączność. Oczywiście szkolenie na zewnątrz również może być na wyłączność, ale wyłączyłam ten wariant, żeby czytelnie pokazać wady i zalety różnych rozwiązań.
  • ** W SALONIE – szkolenie w 100% dedykowane Tobie, przeprowadzane u Ciebie, dla Twoich pracowników – szkoleniowiec jest w całości do Twojej dyspozycji.
  • *** ONLINE – gotowe szkolenie, do którego możesz wykupić dostęp – dla siebie i/lub dla swoich pracowników.

Szkolenia online – rozwiązanie na obecny kryzys?

Na szkolenia online warto zwrócić uwagę szczególnie w tej chwili, kiedy mamy trudną sytuację związaną z koronawirusem. Jeśli „przymusowe wolne” postanowisz wykorzystać na zwiększenie kwalifikacji pracowników, edukacja przez internet będzie najlepszym wyborem.

Warto jednak zabezpieczyć się, żeby w momencie, w którym salon zacznie funkcjonować normalnie, pracownik nie zostawił Cię samej z kosztami przeznaczonymi na podniesienie jego kwalifikacji. Zanim skierujesz pracownika na szkolenie, podpisz z nim umowę o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, w której dokładnie określisz zobowiązania obu stron.

We wzorze takiej umowy, którą stworzyłyśmy wspólnie z radcą prawnym Iloną Przetacznik, znajdziesz następujące zapisy:

  • informacje na temat szkolenia, którego dotyczy umowa,
  • zobowiązania pracownika wynikające z umowy (np. do uczestnictwa w zajęciach, przystąpienia do egzaminu kończącego szkolenie itd.),
  • zobowiązania pracodawcy,
  • informacje na temat wolnego na szkolenie, które ewentualnie będzie przysługiwało pracownikowi,
  • informacje na temat podziału kosztów szkolenia z uwzględnieniem również dodatkowych wydatków, takich jak dojazdy czy materiały edukacyjne,
  • zobowiązanie pracownika do przepracowania u Ciebie określonego czasu po zakończeniu szkolenia,
  • informacje na temat tego, w jakich sytuacjach i w jakiej wysokości pracownik będzie zobowiązany zwrócić Ci koszty szkolenia (np. niepodjęcie nauki przez pracownika, zwolnienie się z pracy itd.).

Więcej informacji na temat wzoru umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych w salonie beauty znajdziesz TUTAJ.

Umowa z pracownikiem o podnoszenie kwalifikacji zawodowych – WZÓR z komentarzem

Jeśli zależy Ci na kompleksowym zabezpieczeniu salonu, wybierz jeden z 3 pakietów, w których znajdziesz nie tylko umowę o zakazie konkurencji, ale również 5 innych przydatnych dokumentów wraz ze wskazówkami:

  • Regulamin dla klientów salonu beauty – żeby rozwiązać problem nieprzychodzenia na zabiegi, spóźnień, odwoływania wizyt “za pięć dwunasta” itd.
  • Umowa o zakazie konkurencji dla pracownika salonu beauty – żeby rozwiązać problem „dorabiania” w domu i ograniczyć ryzyko, że pracownica odejdzie do konkurencji lub „na swoje” z Twoją bazą klientek,
  • Regulamin dla pracowników salonu beauty – aby usprawnić pracę salonu, podnieść jakość wykonywanych usług, zabezpieczyć się przed utratą bazy klientek itd.,
  • Umowa o pracę dla salonu beauty – żeby jasno określić zasady współpracy, obowiązki pracownika, a także zabezpieczyć się przed utratą klientów, ujawnianiem informacji stanowiących tajemnicę firmy i stratami finansowymi.
  • Regulamin bonów podarunkowych – żeby rozwiązać problem zwracania bonów, chęci realizowania ich po upływie terminu, łączenia bonów z promocjami oraz wątpliwości związanych z rozliczaniem sprzedaży bonów (PIT, VAT, kiedy księgować) itd.

Kupując w pakiecie, możesz oszczędzić aż 27%! Więcej informacji o pakietach znajdziesz TUTAJ

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym