Czy warto wprowadzić wynagrodzenie prowizyjne? Ile procent od zabiegu zaproponować pracownikowi, żeby nie odbiło się to źle na finansach salonu? Zobacz wyliczenia.

W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Czy warto wprowadzić wynagrodzenie prowizyjne?
  • Czy zaproponować sam procent, czy podstawę plus procent?
  • Jaki konkretnie procent zaproponować pracownikowi? Tutaj przeanalizujemy kilka przykładowych wyliczeń.

Czy warto wprowadzić wynagrodzenie prowizyjne w salonie beauty? Jak to wpływa na zyski salonu?

Wprowadzenie prowizji od zabiegu dla pracownika jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi motywacyjnych. Widząc, że mamy realny wpływ na to, ile wyniesie nasze wynagrodzenie, zaczynamy zwracać większą uwagę na:

  • poziom obsługi klienta,
  • jakość pracy,
  • organizację, planowanie pracy,
  • tempo pracy,
  • polecanie klientkom opłacalnych dla salonu zabiegów itd.

Każdy z tych czynników przekłada się na realne pieniądze. Zadowolona klientka wróci i zapłaci, poleci salon koleżance, która też przyjdzie i zapłaci. Dzięki lepszej organizacji będziemy w stanie przyjąć więcej klientek, co przełoży się na dodatkowe zyski…

To naturalne, że nie jesteśmy w stanie przejmować się wszystkim i dbać o wszystko. W związku z tym koncentrujemy się zwykle na sprawach, które są dla nas ważne, bezpośrednio nas dotyczą.

Jeśli zwiększanie zysków z salonu jest korzystne wyłącznie dla pracodawcy, bo pracownicy niezależnie od wyników mają stałe wynagrodzenie, to siłą rzeczy o zwiększanie zysków będzie „martwił się” głównie właściciel salonu.

Dzieląc się zyskiem z pracownikami, włączamy ich w cały ten proces. Pracownik widzi, że jego działania mają realny wpływ na wysokość jego wynagrodzenia, co w większości przypadków będzie przekładać się na większe starania i wyższe obroty.

Warto również podkreślić, że samo uczucie sprawczości ma pozytywny wpływ na samopoczucie, a co za tym idzie na podejście pracownika do pracy i do klientów. Lubimy czuć, że mamy wpływ na otaczającą nas sytuację. Czując sens tego, co robimy, czujemy się lepiej, stabilniej, mamy więcej energii, chętniej przychodzimy do pracy, co z kolei przekłada się na podejście do klientów i tym samym zadowolenie klientów z wizyt.


Zaproponować sam procent czy podstawę plus procent od zabiegu?

W teorii wszystko wygląda idealnie. Problemy zwykle pojawiają się na etapie ustalania konkretów. Pierwszym tematem, z którym trzeba się zmierzyć, jest znalezienie odpowiedzi na pytanie:

Sam procent czy podstawa plus procent?

Zostawiając na chwilę kwestie prawne (możliwości przy różnych formach zatrudnienia i współpracy B2B), bo to skomplikowany temat na osobny artykuł), skoncentrujmy się wyłącznie na kwestiach związanych z efektywnością pracy i finansami.

Dla pracodawcy teoretycznie najbardziej opłacalne byłoby samo wynagrodzenie prowizyjne, bo płaciłby on wyłącznie za pracę, z której ma realny zysk. Dlaczego teoretycznie? Wielu pracowników oczekuje stabilności, której wynagrodzenie prowizyjne nie zapewnia.

Mając do opłacenia rachunki i inne koszty życia, ciężko czuć się bezpiecznie w pracy, w której nie mamy zapewnionej podstawowej stabilności. Jeśli pracownik każdego dnia będzie się stresował, czy w tym miesiącu będzie miał pieniądze na czynsz, czy może za chwilę wyląduje pod mostem, nie będzie dobrze pracował. Gdyby chciał wnieść do swojego życia taki dreszczyk emocji, nie szukałby pracy, tylko otworzył własny salon 😉 Taki żart przez łzy – też mam własną firmę 😉

Wracając do tematu, jeśli oczekujemy wszystkiego, o czym pisałam w pierwszej części artykułu, czyli entuzjazmu, zaangażowania, kreatywności w lepszej organizacji pracy, „dopieszczania” klientek itd., to musimy zapewnić pracownikowi minimum stabilności w postaci podstawy.

Jeśli do podstawy dołożymy procent od zabiegu, wyjdzie nam z tego rozwiązanie idealne.

Tylko jak to wszystko poukładać, żeby samemu nie wylądować pod tym przysłowiowym mostem? Jakie warunki zaproponować pracownikowi, żeby uzyskać pozytywne efekty i jednocześnie zadbać o to, co najważniejsze w prowadzeniu własnej firmy, czyli zyski?

Jak wszystko w gabinecie, to również trzeba policzyć!


Jaka podstawa – od jakiego progu prowizja dla pracownika salonu beauty?

Warto zacząć od ustalenia, ile kosztuje Cię pracownik, uwzględniając całkowity koszt wynagrodzenia (tzw. brutto brutto), wynagrodzenia za czas urlopu, dodatkowe koszty związane ze szkoleniami, większym zużyciem materiałów, mediów itd. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w TYM artykule, w którym omawiam najpopularniejsze błędy związane z wyliczaniem wynagrodzenia pracownika.

W moim przykładowym wyliczeniu wyszło tak:

czy stac mnie na zatrudnienie pracownika w salonie beauty

Jest kilka sposobów, co robić dalej. Pokażę Ci moim zdaniem najprostszy. 

W pierwszym etapie doliczam do kwoty całkowitego kosztu pracownika zysk, który chciałabym co miesiąc uzyskać z nowego miejsca pracy – w moim przykładzie będzie to 2000 zł (co 1580 zł po opodatkowaniu). Dodatkowo doliczam również proporcjonalną kwotę za czas, w którym pracownik będzie nieobecny, czyli 2000 zł/11 miesięcy. Dzięki temu, w miesiącu nieobecności również zostanie mi 2000 zł.

Po uwzględnieniu tego wszystkiego wyszło mi, że pracownik powinien zarobić dla salonu 7902,76 zł miesięcznie.

czy stac mnie na zatrudnienie pracownika w salonie beauty

Wspomniane 7902,76 zł mogłoby być naszym progiem, po przekroczeniu którego pracownik dostaje prowizję od zabiegu.

W tym miejscu dochodzimy do kluczowego pytania:

Jaka powinna być wysokość prowizji?


Jaką prowizję – ile procent od zabiegu zaproponować pracownikowi salonu beauty?

Skoro mamy policzoną kwotę, która pokrywa nam wszystkie koszty i zapewnia oczekiwany przez nas zysk, wszystkim, co będzie ponad tą kwotą, możemy się z pracownikiem podzielić.

W jakich proporcjach?

Warto sprawdzić różne warianty i wybrać taki, który naszym zdaniem będzie najbardziej sprawiedliwy dla obu stron.

Zerknij na poniższe wyliczenia:

Przeanalizujmy przykładowy ZABIEG 1. Jego cena wynosi 100 zł, a koszt wykonania zabiegu to 12 zł. Oznacza to, że na zabiegu zarabiamy 88 zł.

Pracownik jednak będzie oczekiwał prowizji od ceny zabiegu, a nie od zysku z zabiegu. Jeśli zaoferujemy pracownikowi 10% prowizji, to pracownik otrzyma 10 zł.

Dla nas zostanie kwota pomniejszona o koszt zabiegu i prowizję dla pracownika, czyli w tym przypadku 78 zł.

Jak to będzie wyglądało przy innych wysokościach prowizji?

  • przy prowizji w wysokości 20% pracownik dostanie 20 zł, a dla nas zostanie 86 zł,
  • przy prowizji w wysokości 30% pracownik dostanie 30 zł, a dla nas zostanie 58 zł,
  • przy prowizji w wysokości 40% pracownik dostanie 40 zł, a dla nas zostanie 48 zł,
  • przy prowizji w wysokości 50% pracownik dostanie 50 zł, a dla nas zostanie 38 zł.

Warto stworzyć sobie taką symulację dla wszystkich wykonywanych przez pracownika zabiegów i każdy zabieg traktować indywidualnie, uwzględniając różne koszty i różne zyski z poszczególnych zabiegów.

Może się przecież zdarzyć tak, że koszty zabiegu są bardzo duże i mimo wysokiej ceny zabiegu, zysk z niego nie jest aż tak imponujący, jak wskazywałaby na to jego cena.

Możesz wtedy zaproponować pracownikowi np.:

  • 10% od zabiegu X,
  • 20% od zabiegu Y i
  • 30% od zabiegu Z.

po przekroczeniu konkretnego progu, czyli w naszym przykładzie 7902,76 zł.

Co w sytuacji, w której zależy Ci na jednej wysokości procentu od wszystkich zabiegów?

Jeśli mimo powyższych zastrzeżeń chciałabyś zaoferować pracownikowi jedną wysokość prowizji od każdego zabiegu, sprawdź, przy którym z wariantów „wilk będzie najbardziej syty” i „owca będzie najbardziej cała” 😉

Zerknij na kolejny przykład już z zupełnie innymi liczbami:

Przy 20% prowizji z ZABIEGU 2 dla Ciebie zostaje 85 zł, a dla pracownika 30 zł. Jeśli podniesiemy prowizję do 30%, dla Ciebie zostanie 70 zł, a dla pracownika 45 zł.

W przypadku ZABIEGU 3 będzie to już wyglądało zupełnie inaczej.

Przy 20% prowizji z ZABIEGU 3 dla Ciebie zostaje 55 zł, a dla pracownika 30 zł. Jeśli podniesiemy prowizję do 30%, dla Ciebie zostanie 40 zł, a dla pracownika 45 zł.

Po podniesieniu prowizji z 20% do 30% część dla pracownika będzie o 5 zł wyższa niż część dla Ciebie.

Takie wyliczenia będą bardzo pomocne przy negocjacjach z pracownikiem. Mając kluczowe kwoty przed oczami, będziesz wiedzieć, na jaką stawkę możesz się zgodzić, a która będzie już zbyt wysoka. Szczególnie jeśli Twoja pierwsza propozycja nie zostanie zaakceptowana i trzeba będzie rozważyć pewne ustępstwa. Musisz wiedzieć, w jakich granicach możesz się poruszać.


Wszystkie wyliczenia, które umieściłam w tym artykule, zrobił za mnie mój nowy KALKULATOR wynagrodzeń pracowników salonu beauty – podstawa, prowizje, dodatkowe koszty, minimalny utarg i inne. Chcesz, żeby tak samo popracował dla Ciebie i zrobił precyzyjne wyliczenia dla Twojego salonu?

Poniżej znajdziesz więcej informacji o nowym kalkulatorze, e-booku i pakiecie.


KALKULATOR wynagrodzeń pracowników salonu beauty – podstawa, prowizje, dodatkowe koszty, minimalny utarg i inne

Kalkulator wynagrodzeń pracowników policzy Ci:

  • wysokość wynagrodzenia netto, brutto i brutto brutto, czyli całkowity koszt pracodawcy (zarówno na umowie o pracę, jak i na umowie zlecenie),
  • pozostałe koszty związane z pracą dodatkowej osoby,
  • o ile wzrosną Twoje miesięczne koszty po zatrudnieniu pracownika z uwzględnieniem wynagrodzenia, wyższych rachunków, szkoleń, dodatkowych zakupów, wypłaty za czas urlopu itd.,
  • jaki pracownik musi mieć miesięczny obrót, żeby pokryć wszystkie koszty związane z jego pracą i oczekiwany przez Ciebie zarobek z dodatkowego miejsca pracy,
  • jaki jest minimalny zysk z godziny pracy pracownika przy różnych wariantach obłożenia grafiku,
  • od jakiej kwoty obrotu zaproponować pracownikowi wynagrodzenie prowizyjne,
  • ile procent od zabiegu zaproponować pracownikowi, czyli jaka prowizja od zabiegu będzie sprawiedliwa i akceptowalna dla obu stron.

Czy stać Cię na ZATRUDNIENIE PRACOWNIKA w salonie? Ile to kosztuje i czy się OPŁACA? Czy teraz jest dla Ciebie DOBRY MOMENT? – E-BOOK

W pierwszych rozdziałach e-booka omawiam 10 najpopularniejszych powodów, które zwykle skłaniają nas do rozważań na temat zatrudnienia kogoś do pomocy. Analizujemy kolejno każdy z tych powodów, sprawdzając:

  • czy to faktycznie jest argument ZA, czy może bardziej PRZECIW,
  • w jakich warunkach warto zdecydować się na zatrudnienie pracownika, a kiedy lepiej będzie wybrać inne rozwiązanie,
  • jakie są alternatywne sposoby na rozwiązanie danego problemu,
  • co warto zrobić, zanim zdecydujemy się na pracownika, żeby zminimalizować potencjalne komplikacje,
  • jak się przygotować, żeby cały proces zajął jak najmniej czasu i pochłonął jak najmniej pieniędzy.

Z e-booka dowiesz się również:

  • ile realnie kosztuje Cię wynagrodzenie pracownika (tzw. brutto brutto),
  • jak to wygląda na umowie o pracę, a jak na umowie zlecenie,
  • jakie są PLUSY i MINUSY zastosowania wynagrodzenia prowizyjnego (procent od zabiegu),
  • jakie są PLUSY i MINUSY samodzielnej pracy,
  • jakie są PLUSY i MINUSY zatrudnienia pracownika,
  • na jakie ewentualne problemy warto się przygotować w związku z zatrudnieniem nowej osoby.

Otrzymasz również listy:

  • 10 kosztów, które poniesiesz jednorazowo, zatrudniając nową osobę,
  • 10 kosztów, które będziesz ponosić w pierwszych miesiącach pracy z nową osobą,
  • 9 kosztów, które będziesz ponosić w kolejnych miesiącach pracy z nową osobą,
  • 9 kosztów, które będziesz ponosić okazjonalnie w związku z zatrudnieniem nowego pracownika.

E-book to nie tylko teoria, ale również PRAKTYCZNE ĆWICZENIA, które pomogą Ci:

  • lepiej poznać Twoje motywacje związane z zatrudnieniem pracownika i zaplanować działania naprawcze poprzedzające poszukiwania nowej osoby,
  • zsumować wszystkie koszty i znaleźć odpowiedź na pytanie: ile w sumie będzie Cię kosztowało zatrudnienie nowej osoby,
  • oszacować czas, który zajmą Ci zadania związane z zatrudnieniem i wdrożeniem nowej osoby,
  • oszacować związane z tym utracone korzyści (ile pieniędzy nie zarobisz, zajmując się tematami związanymi z nowym pracownikiem),
  • oszacować wysokość obrotów, które będzie w stanie wygenerować nowy pracownik i porównać je z wyliczoną wcześniej wysokością kosztów zatrudniania.

Na koniec otrzymasz LISTĘ KONTROLNĄ: Co musisz zrobić, zanim zaczniesz szukać pracownika? Znajdziesz w niej 16 kluczowych zadań do zrealizowania przed rozpoczęciem poszukiwań.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym