Wytyczne dla gabinetów świadczących usługi kosmetyczne i estetyczne w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce przeszły ostatnio drobny lifting. Poniżej znajdziesz listę wszystkich zmian – stare i nowe wersje zmienionych zapisów. Nie ma wielkich rewolucji, ale warto zerknąć.

Starą wersję wytycznych znajdziesz tutaj.

Co się zmieniło w wytycznych dla salonów kosmetycznych?

1. Zmiana zalecanej odległości

W miejscach, w których była mowa o zalecanej odległości wcześniejsze 2 metry zastąpiono odległością 1,5 metra:

Stary zapis:

Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych odległości pomiędzy osobami (zalecane co najmniej 2 m między pracownikami).

Nowy zapis:

Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych odległości pomiędzy osobami (zalecane co najmniej 1,5 m między pracownikami).

Stary zapis:

Organizacja stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu między pracownikami (zalecane co najmniej 2 m).

Nowy zapis:

Organizacja stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu między pracownikami (zalecane co najmniej 1,5 m).

Stary zapis:

Organizacja stanowisk pracy – zalecana odległość 2 m; w przypadku braku możliwości zapewnienia zalecanej odległości pomiędzy stanowiskami, rekomendowane zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia można zastosować na stanowiskach manicure, w celu oddzielenia personelu od klienta. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

Nowy zapis:

Organizacja stanowisk pracy – zalecana odległość 1,5 m; w przypadku braku możliwości zapewnienia zalecanej odległości pomiędzy stanowiskami, rekomendowane zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia można zastosować na stanowiskach manicure, w celu oddzielenia personelu od klienta. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

Plus w części dotyczącej procedur postępowania z pracownikiem podejrzanym o zakażenie koronawirusem:

Stary zapis:

W przypadku, gdy nie ma możliwości dedykowania pomieszczenia dla osoby podejrzanej o zakażenie należy wydzielić miejsce, w którym osoba ta bezpiecznie poczeka na transport w odległości min 2 m od pozostałych osób.

Nowy zapis:

W przypadku, gdy nie ma możliwości dedykowania pomieszczenia dla osoby podejrzanej o zakażenie należy wydzielić miejsce, w którym osoba ta bezpiecznie poczeka na transport w odległości min 1,5 m od pozostałych osób.

2. Dodanie informacji o osobie towarzyszącej

Po kilku miesiącach od usunięcia szkodliwego zapisu z projektu Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii i kolejnych jego odsłon (więcej na ten temat tutaj), podobne zmiany wprowadzono również w wytycznych sanitarnych.

W poniższym poście opisywałam całą sprawę i moją interwencję, więc jeśli nie wiesz, o co chodzi z zapisem dotyczącym osób towarzyszących – zerknij:

Co się zmieniło w wytycznych? Dodano zapis o możliwości przebywania w salonie osób towarzyszących, co ma szczególne znaczenie w przypadku klientów niepełnoletnich, niepełnosprawnych lub starszych, potrzebujących pomocy.

Stary zapis:

Rozłożenie w czasie zaplanowanych wizyt, aby zmniejszyć liczbę osób przebywających w gabinecie w tym samym czasie. W gabinecie może przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi.

Nowy zapis:

Rozłożenie w czasie zaplanowanych wizyt, aby zmniejszyć liczbę osób przebywających w gabinecie w tym samym czasie. W gabinecie może przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi, a w przypadku gdy klient wymaga opieki, także jego opiekun.

Stary zapis:

Klient przychodzi na zabieg bez osób towarzyszących.

Nowy zapis:

Klient przychodzi na zabieg bez osób towarzyszących, w przypadku gdy wymaga opieki, uczestniczy także jego opiekun.

Analogiczne zmiany wprowadzono w wytycznych dotyczących przeprowadzania szkoleń kosmetycznych.

3. Zniknęła informacja na drzwi o dopuszczalnej liczbie klientów w salonie

Ciekawą zmianą jest zlikwidowanie konieczności wieszania na drzwiach informacji o dopuszczalnej liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w salonie. Być może ma to związek z poprzednim punktem dotyczącym osób towarzyszących.

Stary zapis:

Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o maksymalnej liczbie klientów, mogących jednocześnie przebywać w gabinecie oraz o przyjętych środkach ochrony i procedurach, tak aby klient mógł się z nimi zapoznać przed wejściem do gabinetu.

Nowy zapis:

Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o przyjętych środkach ochrony i procedurach, tak aby klient mógł się z nimi zapoznać przed wejściem do gabinetu.

4. Dodatkowy punkt dotyczący toalet

W wytycznych po aktualizacji pojawił się nowy punkt dotyczący toalet.

Nowy, dopisany punkt:

Wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych, zapewnienie w toaletach jednorazowych ręczników papierowych.

To już wszystkie zmiany, które w ostatnim czasie pojawiły się w Wytycznych dla gabinetów świadczących usługi kosmetyczne i estetyczne w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce!


P.S. Przypominam, że jeszcze tylko do środy (9.09) obowiązuje premierowa zniżka 30 zł na JESIENNY PLANER z e-bookiem Kiedy jest „ten moment” na zatrudnienie pracownika w salonie? Obejrzyj poniższy film, w którym pokazuję jak PLANER wygląda strona po stronie.

Więcej informacji na temat PLANERA znajdziesz TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym