Od 1 lipca reklama zabiegów z wykorzystaniem wyrobów medycznych w całości na nowych zasadach! Sprawdź, co się zmieni po 30 czerwca! Dowiedz się, co musisz zmienić w swoich starych reklamach!

Temat reklamy zabiegów z wykorzystaniem wyrobów medycznych omawiałam już w kilku artykułach – wszystkie znajdziesz TUTAJ w specjalnej BAZIE WIEDZY.

Dziś skoncentrujemy się wyłącznie na tym, co zmieni się od 1 lipca. Zaczniemy od szybkiego przypomnienia zapisów ustawy i rozporządzenia, które odnoszą się do tego terminu.

Jakie terminy są w ustawie o wyrobach medycznych?

W Ustawie z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (klik) czytamy:

Art. 143. Reklama wyrobów, której rozpowszechnianie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie art. 54–61 ustawy niespełniająca wymogów określonych w rozdziale 12 może być rozpowszechniana nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2023 r.

Co to w praktyce oznacza?

Aby wyjaśnić, przytoczę opinię radcy prawnego Marka Koennera, która znalazła się w e-booku ZAKAZ REKLAMY – fakty, mity, pytania i odpowiedzi – Co zmienia ustawa o wyrobach medycznych? Co można, a czego nie? (klik):

Oznacza to, że w tym okresie, czyli najpóźniej do dnia 30 czerwca 2023 r. musimy dostosować reklamy, które zostały opublikowane przed dniem 1 stycznia 2023 r. do wymogów określonych w znowelizowanej ustawie o wyrobach medycznych. Wszystkie reklamy niespełniające tych wymogów nie będą mogły być rozpowszechniane po dniu 30 czerwca 2023 r.

Pamiętać przy tym jednocześnie należy, że od 1 stycznia 2023 r. wszystkie nowo publikowane reklamy będą musiały być zgodne z tymi wymogami. Okres przejściowy dotyczy wyłącznie już rozpowszechnionych reklam.


Jakie terminy są w nowym rozporządzeniu?

Zapisy ustawy uzupełnia wydane ostatnio Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 kwietnia 2023 r. w sprawie reklamy wyrobów medycznych (klik).

Znajdziemy w nim następujący zapis:

§ 6. Reklama wyrobów, której rozpowszechnianie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, niespełniająca wymogów w nim określonych, może być rozpowszechniana nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2023 r.

Co to w praktyce oznacza?

Tutaj również mam dla Ciebie opinię prawnika z jednego z ostatnich artykułów na blogu (klik), w którym omawialiśmy zmiany wprowadzane przez rozporządzenie:

Rozporządzenie weszło w życie dnia 13 maja 2023 r., co oznacza, że od tego dnia nowo rozpowszechniane reklamy muszą spełniać wszystkie wymogi tego rozporządzenia.

Reklamy opublikowane przed 13 maja 2023 r., które nie spełniają wymogów Rozporządzenia, będą mogły być rozpowszechniane wyłącznie do dnia 30 czerwca 2023 r.

Oznacza to, że najpóźniej do dnia 30 czerwca 2023 r. musimy dostosować reklamy, które zostały opublikowane przed dniem 13 maja 2023 r. do wymogów określonych w Rozporządzeniu i ustawie o wyrobach medycznych.
Wszystkie reklamy niespełniające tych wymogów nie będą mogły być rozpowszechniane po dniu 30 czerwca 2023 r.


Co konkretnie musisz zrobić w związku z tymi terminami?

Należy zacząć od sprawy oczywistej, czyli od konieczności dostosowania wszystkich nowo publikowanych reklam zabiegów z wykorzystaniem wyrobów medycznych do nowych regulacji prawnych. To trzeba było zrobić:

  • od 1 stycznia 2023 – w zakresie wymogów nakładanych ustawą,
  • od 13 maja 2023 – w zakresie wymogów określonych w nowym rozporządzeniu.

Jeśli rzetelnie stosowałaś się do nowych regulacji, wszystko jest ok. Jeśli nie, warto nadrobić zaległości w tym zakresie, bo można przypuszczać, że od 1 lipca reklamy wyrobów będą baczniej obserwowane. Dlaczego?

Z cytowanych na początku zapisów ustawy i rozporządzenia wynika, że mieliśmy „furtkę” dla reklam, których rozpowszechnianie rozpoczęło się przed wejściem w życie nowych regulacji. Reklamy niespełniające nowych wymogów nie musiały więc łamać prawa. Jeśli np. jakaś firma reklamująca wyrób medyczny nagrała reklamę TV, podpisała umowę i wykupiła publikację na okres np. od 1 listopada do 30 czerwca, to właśnie do 30 czerwca ta reklama miała jeszcze możliwość emisji. Gdyby taka reklama pojawiła się w telewizji 1 lipca, byłoby to już oczywiste złamanie prawa.

W praktyce oddzielenie reklam, których rozpowszechnianie rozpoczęło się wcześniej od tych, których rozpowszechnianie rozpoczęło się później, byłoby mocno skomplikowane. Od 1 lipca sprawa będzie oczywista. Jest reklama niespełniająca wymogów – jest złamanie prawa.

W zakresie nowo publikowanych reklam nic się nie zmienia – obowiązują te same regulacje jak od 1 stycznia 2023 i 13 maja 2023. W praktyce warto przykładać jeszcze większą uwagę do publikowanych reklam, ponieważ należy się spodziewać, że po 1 lipca kontrolującym mocno wyostrzy się wzrok 😉


Co ze starymi reklamami?

W przypadku reklam opublikowanych przed wejściem w życie ustawy i rozporządzenia sprawa jest bardziej skomplikowana. Po 30 czerwca nie będzie można rozpowszechniać niczego, co nie spełnia wymogów ustawy i rozporządzenia. Czy to oznacza konieczność zmieniania i kasowania wszystkich postów?

Z cytowanego powyżej fragmentu e-booka ZAKAZ REKLAMY – fakty, mity, pytania i odpowiedzi – Co zmienia ustawa o wyrobach medycznych? Co można, a czego nie? wynika, że niestety mamy taki obowiązek. Chodzi mi konkretnie o ten fragment wypowiedzi radcy prawnego:

Najpóźniej do dnia 30 czerwca 2023 r. musimy dostosować reklamy, które zostały opublikowane przed dniem 1 stycznia 2023 r. do wymogów określonych w znowelizowanej ustawie o wyrobach medycznych. Wszystkie reklamy niespełniające tych wymogów nie będą mogły być rozpowszechniane po dniu 30 czerwca 2023 r.

W tej sprawie dostaję od Was sporo pytań, szczególnie po wejściu w życie nowego rozporządzenia, które mocno wydłuża nam listę koniecznych do spełnienia wymogów. Postanowiłam więc zapytać radcę prawnego Marka Koennera właśnie o te wymogi z rozporządzenia, opierając się na bardzo konkretnym, życiowym przykładzie.


Marku, zbierając wymogi nakładane przez starą ustawę i nowe rozporządzenie w reklamach zabiegów z wykorzystaniem wyrobów medycznych musimy umieszczać m.in. nazwę wyrobu i jego producenta, nazwę naszej firmy, obowiązkowe ostrzeżenie… Załóżmy, że od 10 lat prowadzę gabinet i regularnie piszę o wykonywanych przez siebie zabiegach w mediach społecznościowych. Mam powiedzmy 200 takich postów. Czy naprawdę muszę do każdego z nich dołożyć (wyedytować) te wszystkie obowiązkowe informacje? Przecież tych postów w praktyce już nikt nie widzi, bo jak wszyscy wiemy standardowy „żywot posta” w mediach społecznościowych to w pesymistycznym wariancie kilka minut, a w optymistycznym klika dni… Owszem te posty sobie później wszystkie gdzieś tam wiszą, ale przecież nikt nie scrolluje naszych profili kilka lat wstecz. Nie ma jakiegoś bardziej przyjaznego dla przedsiębiorców rozwiązania tej kwestii?

Niestety przepisy są, jakie są. Od 1 lipca 2023 r. wszystkie reklamy, niezależnie od tego, kiedy je opublikowaliśmy, muszą spełniać określone tymi przepisami wymogi. Jeżeli nie będą ich spełniać, to istnieje ryzyko wszczęcia w naszym gabinecie kontroli oraz ryzyko nałożenia na nas kary.

Oczywiście można się bronić tym, że reklama jest sprzed 4 lat i nikt do niej już nie zagląda, ale trzeba umieć to udowodnić.

Powiedz proszę jeszcze, bo takie pytania też często dostaję, czy jeśli mamy post z tekstem i grafiką, to wystarczy, że niezbędne dane (w tym ostrzeżenie) dodamy tylko w treści posta, czy w takiej sytuacji na grafice też musimy coś dodawać? To pytanie dotyczy w sumie nie tylko starych postów, ale również nowych. Czy musimy powielać te same wymagane informacje w tekstach i na grafikach?

W mojej ocenie post zawierający tekst i pod nim grafikę należy traktować jako całość. W związku z czym wystarczy, że wymagane przepisami dane i ostrzeżenia umieścimy w treści posta.

Dodajmy jeszcze może na koniec, że dotyczy to nie tylko postów w mediach społecznościowych, ale również ulotek czy strony internetowej, prawda?

Prawda. Post, ulotka czy wpis na stronie internetowej zawierający zarówno tekst, jak i zdjęcia traktujemy kompleksowo. Czyli na przykład ulotka w całości stanowi jedną reklamę. Nie musimy na każdej wykorzystanej w reklamie grafice dodawać ostrzeżeń itp. Wystarczy, że będą się one znajdowały w tej reklamie.


Jeśli czujesz, że potrzebujesz więcej wiedzy na temat nowych regulacji, pamiętaj, że w sklepie są dostępne aż 3 pomocne publikacje na ten temat:

  • e-book ZAKAZ REKLAMY – fakty, mity, pytania i odpowiedzi – Co zmienia ustawa o wyrobach medycznych? Co można, a czego nie? – po aktualizacjach to aż 144 strony wiedzy na temat ustawy i rozporządzenia – kliknij TUTAJ,
  • lista kontrolna Reklama zabiegu z wyrobem medycznym – co w niej umieścić?bardzo przydatne narzędzie – odhaczasz kolejne punkty i już wiesz, czy Twoja reklama jest zgodna z przepisami – kliknij TUTAJ,
  • e-book Jak poradzić sobie z ZAKAZEM REKLAMY niektórych zabiegów beauty? Przykłady ROZWIĄZAŃ dla gabinetów beautypraktyczne marketingowe wskazówki, które sprawią, że przy nowych restrykcyjnych przepisach, Twoje reklamy nadal będą skuteczne – kliknij TUTAJ.

Wszystkie materiały znajdziesz TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym