Od kilku dni w sieci jest głośno na temat zmian w przepisach, które miałyby zmusić wiele salonów kosmetycznych i fryzjerskich do rejestracji BDO. Zebrałam dla Ciebie najważniejsze informacje w tej sprawie. 

BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – jakie przepisy się zmieniły?

Dnia 1 stycznia 2025 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (klik), które zastąpiło Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (klik).

Zasadniczą część starego i nowego rozporządzenia stanowią tabelki z listą odpadów, których do pewnej ilości nie trzeba ewidencjonować.

W skrócie chodzi o to, że wytwarzając niektóre rodzaje odpadów trzeba się zarejestrować w BDO, składać sprawozdania itd. ALE… Jeśli ktoś wytwarza takich odpadów niewielkie ilości – może być z tego obowiązku zwolniony. Na przykład, jeśli raz na jakiś czas zamawiasz do salonu kosmetyki i zostaje Ci po nich pudło – nie musisz się z tego “spowiadać”. Jeśli jednak prowadzisz sklep internetowy i w związku z tym masz bardzo dużo opakowań do wyrzucenia – Twoja sytuacja się zmienia i “spowiadać” się trzeba. Co to znaczy “dużo”? Ano właśnie tyle, ile wpisano do tej tabelki z rozporządzenia. 

Mamy więc odpady, które są “na celowniku”, ale na niektóre z nich (wymienione w rozporządzeniu), można “przymknąć oko”, o ile mieścimy się w ustalonym limicie (wymienionym w rozporządzeniu).

Rozporządzenie się zmieniło, więc trzeba porównać tabelkę ze starego rozporządzenia z tabelką z nowego rozporządzenia i sprawdzić, które zmiany mogą nas ewentualnie dotyczyć. 


Które odpady z salonów kosmetycznych i fryzjerskich podlegały zwolnieniu? Co się zmieniło w tabelce?

Poniżej umieściłam grafikę z porównaniem obu tabelek, ale ciężko na niej wychwycić różnicę, więc opiszę ją również poniżej.

bdo salon kosmetyczny salon fryzjerski

Z punktu widzenia salonów kosmetycznych i fryzjerskich kluczowe jest to, że z tabelki zniknęły dwa kody:

Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone
KOD: 15 01 10*
ZWOLNIENIE: do 0,2 [Mg]/rok

Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi
KOD: 15 01 11*
ZWOLNIENIE: do 0,05 [Mg]/rok

czyli nie mamy zwolnienia dla opakowań po produktach zawierających pozostałości substancji niebezpiecznych i pustych pojemników ciśnieniowych, nawet przy niewielkiej ilości wytwarzanych tego rodzaju odpadów.


Których produktów z salonów kosmetycznych i fryzjerskich to dotyczy?

Jakie to mogą być produkty i opakowania? Ciężko wymienić konkretnie, bo możemy mieć na przykład dwa podobne produkty i jeden z nich będzie się kwalifikował pod kod 15 01 10*, a inny nie. Pod lupą na pewno powinny znaleźć się opakowania po:

  • środkach do dezynfekcji,
  • lakierach i innych produktach do stylizacji paznokci,
  • farbach do włosów,
  • mocno działających kosmetykach,
  • no i oczywiście pojemniki po lakierach do włosów i innych produktach pakowanych w pojemniki ciśnieniowe (“oczywiście”, bo to akurat mamy napisane wprost).

Informacji o tym, czy dane opakowanie “podpada” pod wspomniany kod należy szukać na opakowaniu, w karcie charakterystyki lub u producenta.


Co dokładnie warto zrobić?

Należałoby zacząć od sprawdzenia, czy mamy opakowania kwalifikujące się do tych dwóch problematycznych kodów, czyli:

  • obejrzeć opakowania i poszukać na nich informacji o sposobie postępowania z pustym opakowaniem,
  • przejrzeć instrukcje, ulotki od producenta, karty charakterystyki itd.,
  • w razie wątpliwości skontaktować się bezpośrednio z producentem/dystrybutorem.

Jeśli uzyskamy informację, że opakowanie z resztkami można traktować jak odpad komunalny, to nie ma problemu. Jeśli jednak znajdziemy informację, że opakowanie należy oddać do utylizacji wyspecjalizowanej firmie, że produkt jest niebezpieczny dla środowiska itd. – problem jest. 

Co zrobić, jeśli okaże się, że korzystamy z produktów, których opakowania kwalifikują się pod kod 15 01 10* lub 15 01 11*? Trzeba się zarejestrować w BDO, raportować, co dokładnie robimy z takimi opakowaniami, składać roczne sprawozdania…

Warto dodać, że duża grupa gabinetów i tak już to wszystko robi ze względu na odpady medyczne. Tym gabinetom dojdzie po prostu dodatkowa pozycja do sprawozdań. Plus aktualizacja wpisu o nowe kody. Jeśli nie masz BDO i nie chcesz mieć, możesz również poszukać zamienników dla dotychczas stosowanych produktów. Takich z bezpieczniejszymi dla środowiska składnikami.

Jeśli w Twojej głowie w tej chwili kłębi się mnóstwo pytań, gorąco polecam lekturę mojego e-booka o postępowaniu z odpadami w salonie kosmetycznym i fryzjerskim, którego właśnie zaktualizowałam o te nowe informacje. Temat odpadów jest bardzo skomplikowany i nie da się go streścić w krótkim artykule. Najlepiej świadczy o tym fakt, że mój e-book ma ponad 100 stron i nie ma tam żadnego wodolejstwa – same konkrety. Wszystko jest jednak wytłumaczone bardzo prostym językiem, więc możesz być pewna, że po lekturze naprawdę dużo rzeczy Ci się rozjaśni. 


Czy to oznacza, że teraz każdy salon kosmetyczny i fryzjerski musi się rejestrować w BDO?

I tak, i nie. Muszą to zrobić tylko te salony, które wytwarzają odpady podlegające obowiązkowi rejestracji, czyli w uproszczeniu:

  • odpady medyczne (tak jak dotychczas),
  • odpady niebezpieczne (inne niż medyczne) – jest dużo grup takich odpadów, ale w naszym przypadku kluczowe są dwa kody, o których już wspominałam i  które właśnie utraciły możliwość zwolnienia, czyli 15 01 10* i 15 01 11* (to nowość)
  • inne odpady wytwarzane w na tyle dużych ilościach, że nie można ich traktować jak odpady komunalne, czyli np. opakowania tekturowe powyżej 500 kg rocznie (tak jak dotychczas, ale raczej żaden gabinet kosmetyczny tego nie przekroczy, więc możemy roboczo stwierdzić, że ten punkt odpada),
  • torby foliowe (np. na kosmetyki kupowane przez klientki) – wybierz torby papierowe i ten punkt też odpadnie (tu też nic się nie zmieniło).

W większości przypadków zostaną nam odpady medyczne i odpady niebezpieczne. Czy gabinet kosmetyczny jest w stanie pracować bez wytwarzania odpadów medycznych i niebezpiecznych? Takie sytuacje pewnie się zdarzą, ale raczej będzie to mniej liczna grupa. 

Czy salon fryzjerski jest w stanie pracować bez wytwarzania odpadów niebezpiecznych? Tutaj już mamy większy problem, bo zniknęło nam zwolnienie dla pojemników ciśnieniowych, więc naprawdę ciężko będzie się od tego “wykręcić”. 


Czy coś jeszcze może się w tej sprawie zmienić?

Obecnie w przestrzeni publicznej mamy spore zamieszanie, bo chyba znowu dostaliśmy “rykoszetem”.  Wiele osób dzwoni do urzędów, pyta… Czy to może skłonić kogoś do wprowadzenia jakichś zmian? Może, ale nie musi. Gdyby coś się w tej sprawie zmieniło, będę Was informować. Na razie jednak sytuacja wygląda, jak wygląda.

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Twój salon powinien mieć wpis do BDO, możesz skorzystać z prostego narzędzia, które opracowałam, pisząc ten artykuł. Jest ono dostępne osobno tutaj, a także jako bezpłatny dodatek do wspomnianego już, zaktualizowanego e-booka Postępowanie z odpadami w gabinecie kosmetycznym.

W e-booku bardzo dokładnie i przystępnym językiem omawiam następujące tematy:

  • odpady komunalne i segregowanie odpadów,
  • odpady medyczne,
  • odpady niebezpieczne, np. opakowania po środkach do dezynfekcji, lakierach i innych produktach do stylizacji paznokci, farbach, lakierach do włosów itd.,
  • inne odpady, np. opakowania, zużyty sprzęt, tonery, baterie, świetlówki, torby foliowe itd.
  • legalne sposoby pozbywania się różnych kategorii odpadów, a także zasady magazynowania odpadów,
  • BDO i ewidencja odpadów – kto musi się wpisać, a kto nie, jak zrobić wpis, jak prowadzić bieżącą ewidencję odpadów,
  • roczne sprawozdania o wytwarzanych odpadach.

Więcej informacji na temat e-booka znajdziesz TUTAJ.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym