Na stronie jednego z lokalnych sanepidów (klik) opublikowano ostatnio informację na temat sposobu przeprowadzania sterylizacji w salonie kosmetycznym, tatuażu i piercingu. Sanepid przypomina, że:

Wielorazowe narzędzia kosmetyczne po każdorazowym użyciu należy poddawać procesowi mycia i dezynfekcji, najlepiej w myjni ultradźwiękowej z zastosowaniem odpowiedniego preparatu myjąco-dezynfekującego.

Po osuszeniu narzędzi należy je wysterylizować w autoklawie. Jeżeli narzędzia zapakujemy w odpowiednie opakowania sterylizacyjne (torebki sterylizacyjne, rękaw do sterylizacji), można je przechować po sterylizacji do 3 miesięcy, jeżeli sterylizujemy narzędzia bez opakowania, muszą być użyte do zabiegu bezpośrednio po sterylizacji.

Sanepid zaleca, aby sterylizację wykonywać przy pomocy autoklawów klasy B.

W informacji zamieszczonej na stronie pokazano także szczegółowo, w jaki sposób powinny przebiegać kolejne etapy procesu sterylizacji:

Etapy dekontaminacji narzędzi wielokrotnego użytku:

Mycie i dezynfekcja narzędzi

Narzędzia, użyte podczas zabiegu lub przy usłudze kosmetycznej, muszą zostać oczyszczone z pozostałości organicznych i nieorganicznych, a następnie zdezynfekowane. Wszystkie części narzędzi muszą być zanurzone w roztworze. Należy bezwzględnie przestrzegać stężenia i czasu ekspozycji preparatu podanego przez producenta. Proces ten najlepiej przeprowadzić w automatycznej myjni-dezynfektorze, za pomocą specjalistycznych preparatów. Zapewnia to powtarzalność wykonywanych procesów.

Przygotowanie pakietów do sterylizacji

Czyste i zdezynfekowane narzędzia należy umieścić w opakowaniu do sterylizacji – w torebkach ze specjalnym zamknięciem lub rękawach do sterylizacji (zamkniętych termicznie za pomocą specjalnej zgrzewarki do rękawów). Ostre końcówki narzędzi powinny być zabezpieczone specjalnymi nakładkami, chroniącymi przed przypadkowym skaleczeniem oraz przed uszkodzeniem opakowania.

Umieszczenie testów kontroli sterylizacji

Parametry każdego z cykli sterylizacji podlegają kontroli. Służą do tego testy chemiczne, czyli paski wskaźnikowe (klasy 5 i 6), umieszczane w opakowaniu do sterylizacji, w komorze sterylizatora.

Dodatkowo okresowo powinna być prowadzona biologiczna kontrola procesu sterylizacji za pomocą testów biologicznych (test powinien być również wykonany po każdej naprawie lub po dłuższej przerwie w pracy urządzenia).

Umieszczenie pakietów w sterylizatorze

Istotne jest zapewnienie swobodnego dostępu czynnika sterylizującego do każdego pakietu. Sposób ułożenia pakietów w komorze autoklawu zależy od ich wielkości, rodzaju zastosowanego opakowania, kształtu oraz typu urządzenia.

Sterylizacja

Proces wyjaławiania przebiega całkowicie automatycznie. Obsługa urządzenia ogranicza się do wyboru odpowiedniego programu dostępnego w urządzeniu.

Ostudzenie wysterylizowanych pakietów

Po wyjęciu jałowych pakietów z komory sterylizatora należy pozostawić do osiągnięcia temperatury pokojowej.

Uzupełnienie dokumentacji

Wymagane jest, by wszystkie cykle sterylizacji, niezależnie przez kogo są przeprowadzane, były dokumentowane. Konieczne jest również archiwizowanie wyników testów kontroli sterylizacji. Obowiązek ten dotyczy zarówno placówek medycznych, jak i zakładów usługowych.

Jeśli ten artykuł Ci się podobał, możesz mnie wesprzeć wirtualną kawąKLIK lub zostając moją Patronką na portalu Patronite – KLIK.

Zapraszam Cię również do mojego sklepu, w którym znajdziesz mnóstwo przydatnych materiałów na temat marketingu, zarządzania i finansów salonu, a także obowiązujących regulacji prawnych. Przejrzyj dostępne e-booki, kursy online i wzory dokumentów: KLIK

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym