Od 1 listopada można składać wnioski o wakacje od ZUS. Jak to zrobić krok po kroku? Do kiedy masz czas i dlaczego za miesiąc warto zrobić to ponownie?
Wakacje od ZUS – o co chodzi
W skrócie: w tym roku wprowadzono możliwość skorzystania z wakacji od ZUS. Najważniejsze informacje są takie, że:
- z wakacji od ZUS można skorzystać raz w roku,
- wakacje od ZUS to jeden miesiąc zwolnienia z opłacania składki społecznej, czyli w danym miesiącu płacimy tylko składkę zdrowotną,
- wniosek należy złożyć w miesiącu poprzedzającym zwolnienie, czyli jeśli nie chcemy płacić składki za grudzień, to wniosek musimy złożyć w listopadzie,
- pierwsza i jedyna możliwość skorzystania z wakacji od ZUS w 2024 roku jest właśnie teraz, czyli w listopadzie składamy wniosek i na grudzień mamy zwolnienie ze składki,
- w kolejnych latach ze zwolnienia będzie można skorzystać już w dowolnym miesiącu, oczywiście zawsze składając wniosek w poprzednim miesiącu.
Więcej technicznych informacji, komu przysługuje zwolnienie, a komu nie znajdziesz w tym artykule. Informowałam tam o wprowadzeniu wakacji od ZUS, omawiając dokładniej cały temat.
A może aż 2 miesiące “bez ZUS-u”?
Zanim przejdziemy do składania wniosku krok po kroku, jeszcze jedna ważna informacja. Jeśli złożysz wniosek teraz w listopadzie (zwolnienie na grudzień 2024) i drugi w grudniu (zwolnienie za styczeń 2025) będziesz mieć aż dwa miesiące z rzędu bez płacenia składki społecznej. Wykorzystasz oczywiście tym samym swoją możliwość zwolnienia za 2025 rok, ale myślę, że takie dwa miesiące bez ZUS-u (konkretnie bez składki społecznej) mogą być fajnym oddechem finansowym dla firmy.
Oczywiście nie musisz tego robić, bo na decyzje masz tak naprawdę cały rok. Zwolnienie na 2025 warto sobie zostawić na później np. w sytuacji, w której zawsze masz jakiś słaby miesiąc w roku, w którym ZUS “szczególnie boli”, albo jeśli planujesz dłuższy urlop, co będzie się wiązało z dłuższym okresem bez dochodu itp.
Jak złożyć wniosek o wakacje od ZUS? – Zróbmy to razem krok po kroku
Wniosek o wakacje od ZUS składamy z profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS. Jest to wniosek RWS – wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc. Ja również mam zamiar złożyć taki wniosek, więc pomyślałam, że warto to zrobić razem z Wami – pokazać, co robię krok po kroku. Zatem zaczynamy!
Wchodzę na platformę ZUS i loguję się profilem zaufanym przez bankowość elektroniczną:
Wniosek należy złożyć z profilu płatnika, więc wybieramy właśnie tę opcję.
Tutaj mała ciekawostka, bo strona powyżej jest czymś nowym. Zdaje się, że portal jest w trakcie jakiegoś odświeżenia, co w sumie mu się przyda, bo wyglądał jak stworzony ze 30 lat temu… 😅 Po przejściu dalej jednak widać to, co zawsze. Dodatkowo jak spojrzymy sobie w prawy górny róg, to wyświetla nam się konto ogólne.
W związku z tym kliknęłam znowu na “płatnika”. W sumie nie wiem, czy to było konieczne, bo może dokopałabym się do tego samego na ogólnym, ale wolałam nie ryzykować 🙂
Kolejną rzeczą, którą trzeba zrobić, to kliknąć w lewym menu na “kreatory wniosków”, a następnie na “kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe)”.
Teraz już z górki, bo trzeba tylko wypełnić wniosek i go wysłać. Warto mieć pod ręką dowód osobisty (lub paszport), bo musimy wpisać numer dokumentu. NIP i PESEL oraz imię i nazwisko uzupełniły się same. Jest jeszcze numer telefonu – nie wiem, czy obowiązkowy, bo nie sprawdzałam, czy bez tego przeszłoby dalej. Jak już jesteśmy przy “dalej” – trzeba je klikać po każdej wypełnionej części. Na screenach tego nie widać, bo musiałyby być wielgaśne = mało czytelne, ale “dalej” jest zawsze w prawym dolnym rogu.
Na kolejnej stronie wybieramy miesiąc i rok, tylko że nie wybieramy, bo jest to uzupełnione automatycznie i nie da się zmienić. Pewnie w kolejnych miesiącach się to odblokuje. Albo nadal będzie to najbliższy miesiąc, na który da się złożyć wniosek – ciężko przewidzieć. Klikamy więc po prostu “dalej”.
W tym miejscu pojawia się pewna zagwozdka, bo pytają nas o to, czy w ciągu ostatnich 3 lata korzystaliśmy z pomocy de minimis. Jeśli ktoś nie wie, czy korzystał (bo różne tarcze itd.), to można to sobie zweryfikować na tym portalu.
W następnym etapie trzeba zaznaczyć, jak dużą firmę się ma – pewnie większość osób zaznaczy “mikroprzedsiębiorca” i jaki jest nasz główny kod PKD. Jeśli mamy kilka i nie pamiętamy, który jest główny, można to sprawdzić w CEiDG.
Jak już ustalimy, jaki jest nasz główny kod PKD, to wybieramy go z rozwijanej listy.
Po przejściu dalej mamy 3 części wniosku, w których pewnie większość z nas zaznaczy same “nie”. Mimo, że ciężko coś z tego zrozumieć, to jednak warto przeczytać, bo w końcu za chwilę się pod tym podpiszemy 😉 Pierwsza część:
druga:
i trzecia:
Wniosek jest już gotowy do podpisania i wysłania:
Po kliknięciu na “podpisz i wyślij”, jak zawsze pojawia nam się kilka opcji. Po kliknięciu na pierwszą jest chyba najwygodniej, bo nic więcej nie trzeba robić. Nie wiem, czy coś się pozmieniało, czy ja czegoś nie zauważyłam, ale wcześniej chyba wyskakiwała mi konieczność ponownego zalogowania się, znowu trzeba było to robić przez bank, bo jakoś nigdy nie pamiętałam danych do logowania bezpośrednio na platformie, ale tym razem nic takiego się nie wydarzyło. Po prostu kliknęłam i poszło.
Pojawiła się kolejna strona z potwierdzeniem, że dokument został wysłany:
Gdyby pojawiły się jakieś wątpliwości, czy na pewno to poszło, można sobie jeszcze zerknąć do “dokumentów wysłanych” – znajdziesz je w menu po lewej stronie.
Jeśli chodzi o działania z naszej strony, to tyle. Od księgowej dostałam informację, że powinno za jakiś czas przyjść jakieś potwierdzenie i że jak je dostanę, to mam je przesłać właśnie do księgowości. Być może podobnie będzie u Ciebie, ale dla pewności warto dopytać.
Napisanie tego artykułu wymagało sporo pracy. Jeśli możesz, wesprzyj mnie wirtualną kawą – KLIK, żebym mogła tworzyć więcej takich treści. Możesz też zostać moją Patronką na portalu Patronite – KLIK.
Zapraszam Cię również do mojego sklepu, w którym znajdziesz mnóstwo przydatnych materiałów na temat marketingu, zarządzania i finansów salonu, a także obowiązujących regulacji prawnych. Przejrzyj dostępne e-booki, kursy online i wzory dokumentów – KLIK.