Bardzo często dostaję od Was pytanie: jakie PKD trzeba wybrać, otwierając salon kosmetyczny? Co w przypadku, jeśli dodatkowo chcemy świadczyć np. usługi mobilne, wizażu, makijażu permanentnego, medycyny estetycznej, sprzedawać kosmetyki, szkolić inne osoby… Postanowiłam zebrać w jednym miejscu wszystkie informacje na temat kodów PKD obowiązujących w branży beauty.
W sumie aż 15 różnych kodów PKD do wykorzystania w branży beauty!
Trochę tego jest, dlatego stworzyłam mały spis treści – przeczytaj cały artykuł lub kliknij na temat, który Cię interesuje (przeniesiesz się do odpowiedniego fragmentu):
- PKD – o co chodzi i po co mi to (klik),
- PKD salon kosmetyczny (klik),
- PKD salon fryzjerski (klik),
- PKD kosmetyka mobilna (klik),
- PKD makijaż permanentny (klik i klik),
- PKD wizaż, paznokcie, rzęsy (klik),
- PKD solarium (klik),
- PKD podologia (klik),
- PKD trychologia (klik),
- PKD masaż (klik),
- PKD masaż leczniczy, fizjoterapia (klik),
- PKD medycyna estetyczna (klik),
- PKD piercing (klik),
- PKD tatuaż (klik),
- PKD sprzedaż kosmetyków (klik),
- PKD organizacja szkoleń (klik),
- PKD fitness (klik), trening personalny (klik),
- PKD odchudzanie (klik), dietetyka (klik),
- PKD własna linia kosmetyków (klik).
Salon kosmetyczny – po co mi PKD i co to w ogóle jest?
PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Najprościej mówiąc: każdy rodzaj działalności ma swój kod. Otwierając firmę musimy przejrzeć tabelkę z kodami i wybrać ten, który najlepiej opisuje to, czym będziemy zajmować się w firmie.
Obowiązkowo każda firma musi wybrać przynajmniej jeden kod – główny (czyli to, co stanowi zasadniczą część Twojej działalności). Jeśli zakres usług będzie szerszy, wybierasz więcej dodatkowych kodów.
Wszystko, czym, zajmujemy się w firmie powinno mieć „podkładkę” w postaci kodu, czyli np. jeśli od jutra planuję oprócz prowadzenia gabinetu, otworzyć kawiarnię, powinnam dopisać sobie odpowiedni kod. Kody dopisujemy w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – przez internet lub korzystając z papierowych wniosków.
Podsumowując:
- otwierasz gabinet – wybierasz jeden lub więcej kodów,
- rozszerzasz swoje usługi – wybierasz kolejne kody opisujące te usługi,
- przestajesz świadczyć jakieś usługi – wykreślasz dany kod.
Jeśli sama chcesz przejrzeć wszystkie kody PKD, wystarczy po prostu wpisać w Google „PKD” i otworzyć dowolną stronę. Wyskoczy albo pełna lista, albo tematyczna wyszukiwarka.
Warto dodać, że obecnie nie trzeba płacić za zmiany kodów PKD.
Salon kosmetyczny – jaki jest główny kod PKD?
Głównym kodem dla usług kosmetycznych jest:
96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne
Podklasa ta obejmuje:
- mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet,
- golenie i przycinanie brody,
- masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp.,
- pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Podklasa ta nie obejmuje:
- produkcji peruk, sklasyfikowanej w 32.99.Z,
- działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 96.09.Z.
Niestety kosmetyczki i kosmetolodzy jak dotąd nie doczekali się własnego kodu PKD. „Podlegamy” więc pod kod 96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Dlaczego fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne? Czy fryzjerstwo jest zabiegiem kosmetycznym? A może zabieg kosmetyczny jest fryzjerstwem? 🙂 Te pytania niestety pozostaną bez odpowiedzi. Klasyfikacja jest archaiczna i tyle.
Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!
Jakie PKD dla innych usług wykonywanych w gabinecie kosmetycznym?
Co do zasady, takie jak wyżej. Nie ma dodatkowych kodów dla:
- kosmetyki mobilnej,
- stylizacji paznokci,
- wizażu,
- przedłużania rzęs itd.
(jedyny wyjątek to makijaż permanentny – o tym za chwilę)
Podsumowując: wszystkie usługi kosmetyczne i fryzjerskie przypisane są do kodu: 96.02.Z.
Istnieje jednak kilka kodów, które mogą się przydać w szczególnych sytuacjach. Poniżej znajdziesz dokładną listę wraz z opisami.
Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!
PKD – Solaria, masaż, odchudzanie
Pierwszy dotyczy gabinetów, które prowadzą solarium, mają szeroką ofertę zabiegów odchudzających lub masaży.
96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej
Podklasa ta obejmuje:
- działalność usługowa łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, salonów masażu itp. mająca na celu poprawę samopoczucia.
Podklasa ta nie obejmuje:
- masaży i terapii leczniczych, sklasyfikowanych w 86.90.A,
- działalności klubów i obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (centra fitness) i kulturystyce, sklasyfikowanej w 93.13.Z.
PKD – Tatuaż, piercing
Kolejny kod – dla osób, które świadczą usługi tatuażu, piercingu i UWAGA – słyszałam, że niektórzy ubezpieczyciele życzą sobie, aby salon wykonujący zabiegi makijażu permanentnego miał wpisane dodatkowo „tatuażowe PKD”.
96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana
Podklasa ta obejmuje:
- działalność astrologiczną i spirytystyczną,
- działalność biur towarzyskich, biur matrymonialnych,
- działalność agencji hostess,
- działalność usługową związaną z opieką nad zwierzętami domowymi w zakresie wyżywienia, pielęgnowania, strzyżenia, pilnowania i tresury,
- wyłapywanie bezpańskich zwierząt,
- działalność organizacji badających genealogię,
- działalność salonów tatuażu i piercingu,
- usługi czyścibutów, portierów, pracowników wyznaczonych do parkowania samochodów itp.,
- dorabianie kluczy,
- działalność samoobsługowych maszyn na monety, takich jak: automaty fotograficzne, wagi, urządzenia do mierzenia ciśnienia krwi, szafki na monety itp.
PKD – Fitness
Ten kod przyda się raczej wyłącznie osobom, które prowadzą kluby fitness. Zamieszczam go głownie z myślą o gabinetach mających rozbudowaną ofertę zabiegów odchudzających. Teoretycznie taki obiekt mógłby dodatkowo oferować usługi kwalifikujące się jako fitness.
93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
Podklasa ta obejmuje:
- działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.
Podklasa ta nie obejmuje:
- działalności indywidualnych nauczycieli, trenerów, sklasyfikowanej w 85.51.Z,
- działalności usługowej łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, sklasyfikowanej w 96.04.Z.
PKD – fizjoterapia, masaż leczniczy
Wiele gabinetów współpracuje z masażystami, fizjoterapeutami. Kod dla masaży już podawałam, ale jeśli fizjoterapeuta, którego zatrudniasz, dodatkowo oferuje usługi, które można zakwalifikować jako medyczne, przyda Ci się poniższy kod.
86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna
Podklasa ta obejmuje:
- indywidualną lub zespołową działalność fizjoterapeutów, prowadzoną w takich dziedzinach jak: diagnostyka fizjoterapeutyczna, fizykoterapia, hydroterapia, masaż leczniczy, terapia ruchowa itp.
Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie (ogólne, przyszpitalne, medycyny pracy, przy domach pomocy społecznej), specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.
Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.
PKD – Trening personalny
85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Podklasa ta obejmuje kursy, zajęcia sportowe i rekreacyjne dla grup i osób indywidualnych.
Zajęcia mogą być prowadzone w szkołach, na obozach, obiektach własnych jednostki nauczającej, obiektach klienta lub innych obiektach, włączając zakwaterowanie.
Kursy i zajęcia ujęte w tej podklasie mają charakter formalnie zorganizowany.
Podklasa ta obejmuje:
- zajęcia sportowe (siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną itp.),
- obozy sportowe,
- zajęcia gimnastyczne,
- szkoły nauki jazdy konnej,
- naukę pływania,
- działalność profesjonalnych instruktorów sportowych, nauczycieli i trenerów,
- kursy sztuk walki, kursy jogi,
- kursy gry w karty (np. brydż).
PKD – Dietetyka
Jeśli w Twoim gabinecie można skorzystać z pomocy dietetyka, wybierz ten kod:
86.90.D – Działalność paramedyczna
Podklasa ta obejmuje:
- działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.
Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.
Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.
PKD – Wyrób peruk, sztucznych rzęs
To raczej nikomu się nie przyda, ale dodaję dla porządku 😉
32.99.Z – Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana
Podklasa ta obejmuje:
(…)
- produkcję artykułów użytku osobistego: fajek, grzebieni, spinek do włosów, spryskiwaczy i rozpylaczy do perfum, termosów i pozostałych naczyń próżniowych do użytku osobistego lub domowego, peruk, sztucznych bród, sztucznych rzęs,
(…)
Sprzedaż kosmetyków – jakie PKD?
Jeśli sprzedajesz klientkom kosmetyki, czy to do pielęgnacji domowej, czy po prostu inne kosmetyki (lub perfumy), dopisz kolejny kod PKD.
PKD – Sprzedaż kosmetyków
47.75.Z – Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
Podklasa ta obejmuje także sprzedaż detaliczną perfum.
Może Ci się przydać również:
47.74.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
lub (jeśli masz sklep internetowy z kosmetykami):
47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
Klient dokonuje wyboru towaru w oparciu o ogłoszenia, katalogi, informacje dostarczone na stronie internetowej, modele albo inny środek reklamy i składa swoje zamówienie za pośrednictwem poczty, telefonu lub przez Internet (zwykle poprzez specjalne środki zapewnione w ramach takiej strony internetowej). Nabyte towary mogą być albo bezpośrednio ściągnięte z Internetu lub fizycznie dostarczone do klienta.
Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:
- dowolnego towaru drogą zamówienia pocztowego,
- dowolnego produktu przez Internet,
- bezpośrednią przez telewizję, radio i telefon,
- prowadzoną na aukcjach internetowych.
Podklasa ta nie obejmuje:
- sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych poprzez Internet, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grup 45.1, 45.3,
- sprzedaży detalicznej motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli poprzez Internet, sklasyfikowanej w 45.40.Z.
Szkolenia w salonie kosmetycznym – jakie PKD?
Jeśli oprócz działalności usługowej, dodatkowo chcesz prowadzić szkolenia, dopisz kod 85.59.B.
PKD – Szkolenia kosmetyczne
85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
Podklasa ta obejmuje:
- edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania,
- działalność placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- korepetycje, włączając korepetycje z języków obcych,
- działalność ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze,
- kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej,
- kursy komputerowe,
- naukę religii,
- kursy udzielania pierwszej pomocy,
- szkoły przetrwania,
- szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
- kursy szybkiego czytania,
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).
Jaki kod PKD należy wpisać otwierając gabinet podologiczny?
Tutaj sytuacja wygląda nieco inaczej, niż w przypadku zwykłych usług kosmetycznych.
PKD – Podologia
Działalności podologicznej przypisuje się PKD:
86.90.D – Działalność paramedyczna
Podklasa ta obejmuje:
- działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.
Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.
Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.
Może Ci się przydać również:
47.74.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
Plus oczywiście:
96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne
Dla zabiegów typowo kosmetycznych.
Jeśli gabinet podologiczny prowadzi lekarz, mogą się przydać dodatkowe kody, o których piszę niżej przy okazji omawiania zabiegów medycyny estetycznej (klik).
Jaki kod PKD należy wpisać otwierając gabinet trychologiczny?
Tutaj sytuacja również wygląda nieco inaczej, niż w przypadku zwykłych usług kosmetycznych i jednocześnie właściwie identycznie, jak w przypadku omawianych wyżej usług podologicznych.
PKD – Trychologia
Działalności trychologicznej przypisuje się PKD:
86.90.D – Działalność paramedyczna
Podklasa ta obejmuje:
- działalność paramedyczną prowadzoną w takich dziedzinach jak: irydologia, homeopatia, akupunktura, akupresura itp.
Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie ogólne, specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.
Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.
Plus oczywiście:
96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne
Dla zabiegów typowo kosmetycznych.
Jeśli gabinet trychologiczny prowadzi lekarz, mogą się przydać dodatkowe kody, o których piszę niżej przy okazji omawiania zabiegów medycyny estetycznej (klik).
Jakie PKD dla salonu z zabiegami medycyny estetycznej?
Obecnie coraz więcej gabinetów oferuje usługi z zakresu tzw. medycyny estetycznej, czy to samodzielnie, czy współpracując z lekarzem. Jakie PKD trzeba dopisać, decydując się na taką działalność?
PKD – Medycyna estetyczna
Lekarz, który przyjmuje w swoim gabinecie wybierze kod:
86.22.Z – Praktyka lekarska specjalistyczna
Podklasa ta obejmuje:
- porady, diagnostykę i leczenie świadczone przez lekarzy specjalistów, włączając chirurgów.
– jeśli jest specjalistą lub
86.21.Z – Praktyka lekarska ogólna
– jeśli nie jest specjalistą.
Niemniej jednak cały czas trwa spór o to, czy zabiegi estetyczne wykonywane przez lekarza, można w ogóle nazywać leczeniem. Przecież nie chodzi o walkę z chorobą, ale o poprawę urody.
Nie będę tutaj rozstrzygać tego sporu (zainteresowanych odsyłam do e-booka na ten temat), zaznaczę jednak tylko, że gdybyśmy wykluczyli PKD 86.22.Z/86.21.Z to zostaje nam właściwie tylko:
96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne
W mojej opinii lekarz wykonujący zabiegi estetyczne mógłby skorzystać z obu kodów: 86.22.Z/86.21.Z i 96.02.Z.
Może przecież przyjść do niego pacjent/klient z problemem estetycznym, ale może przecież także przyjść osoba z problemem wymagającym leczenia – np. przepisania leków przeciwtrądzikowych.
Jeśli taki lekarz (z własną działalnością) współpracuje z gabinetem i to on wystawia paragony, to sytuacja jest analogiczna. To lekarz decyduje, czy klient wymaga zabiegu estetycznego, czy może leczenia, to on wykonuje usługę, on wystawia paragon, rozlicza podatki.
Co w przypadku, w którym gabinet kosmetyczny zatrudnia lekarza lub wykonuje zabiegi estetyczne we własnym zakresie?
Tutaj najlepszym wyborem będzie kod przypisany zabiegom kosmetycznym:
96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne
Własna linia kosmetyków – jakie PKD?
Wielu właścicieli gabinetów decyduje się na tworzenie własnych kosmetyków. Jeśli masz takie plany – zerknij poniżej.
PKD – Wytwarzanie kosmetyków
20.42.Z – Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych
Podklasa ta obejmuje produkcję wyrobów kosmetycznych i toaletowych,takich jak:
- perfumy i wody toaletowe,
- środki upiększające i do makijażu,
- preparaty chroniące przed oparzeniami słonecznymi oraz środki do opalania,
- preparaty do manicure i pedicure,
- szampony, lakiery do włosów, preparaty do ondulacji i wzmacniania włosów,
- środki do czyszczenia zębów i higieny jamy ustnej, włącznie ze środkami do protez zębowych,
- środki do golenia, włączając środki stosowane przed i po goleniu,
- dezodoranty,
- sole do kąpieli,
- preparaty do depilacji,
- mydło kosmetyczne.
Masz już swój kod PKD?
Planujesz otworzyć gabinet? Zerknij TUTAJ i zobacz materiały, dzięki którym będziesz zarabiać już od pierwszego dnia prowadzenia działalności!
Przydał Ci się ten artykuł? Jeśli chcesz, możesz mnie wesprzeć wirtualną kawą – KLIK lub zostać moją Patronką na portalu Patronite – KLIK.
Jakie PKD gdy salon jest mobilny i chciałabym również sprzedawać kosmetyki moim klientom?