Gabinet od zaplecza

Tradycyjne zestawienie wszystkich zmian w podatkach, księgowości i innych formalnościach dla branży beauty! W tym roku uzbierało się ich aż 18!

Będzie małe zaskoczenie, bo w tym roku to ja jestem autorką tradycyjnego artykułu o zmianach w księgowości, podatkach, ZUS-ach itd. Dlaczego? Pani Monika, która dzieliła się z nami swoją wiedzą w ostatnich latach, niestety nie dała rady zrobić tego również w tym roku – ze względu na ograniczony czas. Nie udało mi się również znaleźć na szybko nikogo na zastępstwo, więc postanowiłam, że sama podejmę się realizacji tego tematu.

Księgową jak wiadomo, nie jestem, więc tam, gdzie zabraknie mi merytorycznej wiedzy, odeślę Cię po prostu do rzetelnego źródła. Myślę, że nawet w takim wariancie zestawienie będzie przydatne. Chodzi przecież o to, żeby zebrać w jednym miejscu kluczowe informacje. Szczegółów w interesujących nas sprawach można już poszukać w innych źródłach.

Zaczynamy!

1) Mikrorachunek podatkowy

Od 1 stycznia PIT, CIT i VAT wpłacamy nie tak, jak dotychczas do swojego Urzędu Skarbowego, ale na nasz indywidualny „mikrorachunek”, który możesz wygenerować tutaj. Wystarczy wpisać swój NIP, zaakceptować i gotowe – dostajesz indywidualny numer konta, na który wpłacasz swoje podatki. Od 1 stycznia do końca świata – chyba, że wcześniej wprowadzą kolejne zmiany 😉

2) Wzrost składek ZUS

W 2020 roku czeka nas kolejny, znaczny wzrost składek ZUS. W stosunku do 2019 roku składki będą wyglądać następująco:

3) Mały ZUS Plus

Jeżeli w 2019 roku Twoje przychody nie przekroczyły kwoty 120 000 złotych, będziesz mogła opłacać obniżone składki na ubezpieczenia społeczne. Składkę zdrowotną nadal będziesz płacić w pełnej wysokości. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

4) Wzrost płacy minimalnej

Wysokość płacy minimalnej od 1 stycznia 2020 to 2600 złotych brutto, co oznacza wzrost o 350 zł w stosunku do ubiegłego roku. W 2019 roku płaca minimalna wynosiła 2250 zł brutto.

5) Wzrost minimalnej stawki godzinowej

Minimalna stawka godzinowa od 1 stycznia 2020 to 17 złotych brutto, co oznacza wzrost o 2,3 zł w stosunku do ubiegłego roku. W 2019 roku minimalna stawka godzinowa wynosiła 14,70 zł brutto.

6) Faktura tylko na paragon z numerem NIP

Klientka chce fakturę? A może świadczysz usługi dla firm, np. robisz szkolenia makijażu biznesowego lub świadczysz usługi kosmetyczne w ramach spotkań firmowych, imprez integracyjnych itd.? Od 1 stycznia 2020 r. wystawienie faktury do paragonu będzie możliwe tylko wtedy, gdy na paragonie umieścisz wcześniej NIP nabywcy. Jeśli wystawisz fakturę do paragonu bez numeru NIP zarówno Ty, jak i firma, z którą współpracujesz, możecie narazić się na karę.

7) Nowy JPK – VAT

Od lipca deklarację VAT zastąpi nowy plik JPK_VAT. Powiedzmy sobie szczerze – ja nie rozumiem, Ty nie rozumiesz 😉 więc albo do księgowej, albo tutaj – na tej stronie temat jest opisany w naprawdę wyczerpujący sposób. Dorzucam jeszcze namiary na stronę rządową dotyczącą JPK – VAT.

8) Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)

Nie wiem, czy mamy w naszym gronie osoby zatrudniające powyżej 20 osób, ale jeśli należysz do takich przedsiębiorców, w lipcu 2020 roku musisz wprowadzić w swojej firmie Pracowniczy Plan Kapitałowy. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

9) Prosta Spółka Akcyjna

Od 1 marca będzie można prowadzić działalność w formie Prostej Spółki Akcyjnej. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

10) Kasa fiskalna online

Wiem, że dla wielu z Was temat wprowadzenia obowiązku posiadania kasy fiskalnej online jest ważny, dlatego umieszczam go w tym zestawieniu, choć w rzeczywistości powinien się znaleźć w zestawieniu przyszłorocznym. Ostatnie wieści są takie, że salony kosmetyczne i fryzjerskie będą miały taki obowiązek dopiero od 1 stycznia 2021 roku, więc mamy jeszcze sporo czasu na wymianę.

11) Miej niedziel handlowych

Jeśli prowadzisz salon w galerii handlowej i borykasz się z konsekwencjami niedzielnego zakazu handlu, to w 2020 roku będzie gorzej. Zostaje nam tylko 7 niedziel handlowych: 26.01, 5.04, 26.04, 28.06, 30.08, 13.12, 20.12.

12) Kwota wolna od podatku

W 2020 rośnie kwota wolna od podatku. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj.

13) Wiążąca Informacja Stawkowa

Jeśli masz wątpliwości dotyczące wysokości stawki VAT na swoje usługi lub sprzedawane produkty, od 2020 roku możesz wystąpić o Wiążącą Informację Stawkową. W skrócie: płacisz 40 zł (chyba że US stwierdzi, że potrzebne są dodatkowe badania = koszty), składasz wniosek do US i dostajesz na piśmie wiążącą informację. Czyli bez ryzyka, że jutro inny urzędnik powie Ci coś innego i dostaniesz w związku z tym jakąś karę.

14) Prawo do popełnienia błędu

W skrócie: jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w charakterze przedsiębiorcy (mniej niż 12 miesięcy prowadzenia działalności) i popełnisz jakiś błąd, w związku z którym zacznie Cię „ścigać” np. Urząd Skarbowy, możesz uniknąć kary. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

15) Dodatek stażowy

Od 2020 r. do wysokości minimalnego wynagrodzenia nie będzie wliczany dodatek za staż pracy. Więcej informacji tutaj.

16) Elektroniczna ewidencja odpadów BDO

O odpadach było na blogu już naprawdę sporo informacji (klik), ale dla porządku wspominam o tym, że od 2020 roku ewidencję odpadów (medycznych) prowadzimy w formie elektronicznej – w systemie BDO.

W tym temacie jest jeden news z ostatnich dni, mianowicie do 30 czerwca 2020 przedsiębiorcy będą mogli jeszcze prowadzić ewidencję w formie papierowej, ale… Trochę dużo tych „ale”, więc po szczegóły odsyłam Cię do źródła.

17) Zmiany wzorów dokumentów

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na tej stronie w 2020 roku zmieniają się niektóre wzory formularzy, a konkretnie: PIT-2, PIT-2A, PIT-3, PIT-4R, PIT-6, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R.

Jeśli używasz któregoś z nich, warto poszukać aktualnego wzoru.

18) Obniżenie podatków

Również dla porządku warto jeszcze na koniec wspomnieć o zmianach, które zostały wprowadzone pod koniec ubiegłego roku, mianowicie o obniżeniu podatku dochodowego z 18% do 17% i o zerowym podatku PIT dla młodych, czyli dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia (pod warunkiem nieprzekroczenia pewnego progu dochodów i niestety z wyłączeniem osób prowadzących własną działalność gospodarczą).

I jak, dałam radę jako „zastępcza księgowa”? 😉 Daj znać w komentarzu!

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi : slider
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza
mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu i zarządzania w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej oraz bloga Gabinet od zaplecza. Autorka kilku tysięcy artykułów publikowanych w najlepszych mediach branżowych, a także kilkudziesięciu e-booków na temat marketingu i zarządzania salonem beauty. Prywatnie żona i mama.

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JustynaMagdaNadia Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Nadia
Gość
Nadia

bardzo przydatne i to jeszcze w jednym miejscu! super! dziękuję :*

Magda
Gość
Magda

Super bravo

Justyna
Gość
Justyna

Super przydatne👍