Jak tworzyć ulotki, które skutecznie przykują uwagę klientek i skłonią je do wizyty w Twoim gabinecie? Gdzie je rozdawać i jak mierzyć ich skuteczność?

Co powinno znaleźć się na ulotce promującej gabinet?

Musisz zdecydować, czy chcesz stworzyć jedną ulotkę, z której będziesz korzystać przez dłuższy czas przy różnych okazjach, czy może będziesz drukować mniejsze partie ulotek dedykowanych konkretnym wydarzeniom i grupom docelowym. Drugie rozwiązanie jest lepsze, ale wiąże się z większymi kosztami i nakładami pracy. Oczywiście wybór jednego, nie oznacza konieczności rezygnacji z drugiego, niemniej jednak warto mieć świadomość tych dwóch opcji i różnych celów, które możesz dzięki nim realizować.

Ogólna ulotka promująca gabinet może zawierać:

  • podstawowe informacje o gabinecie/pracujących w nim specjalistach – postaw na opis, który zapadnie w pamięci klientki, unikaj oklepanych, niewiele mówiących sloganów,
  • przegląd oferty, krótkie opisy najlepszych zabiegów – nie musisz opisywać wszystkiego od A do Z, bo ulotka będzie ciężka w odbiorze – postaw na zabiegi, które Cię wyróżniają i w których jesteś dobra,
  • informacje kontaktowe i wskazówki dojazdu – telefon, email, adres, mapka, www, media społecznościowe itd.

Jeśli masz więcej miejsca, dodaj do ulotki krótki tekst, np. artykuł poradnikowy, dzięki któremu ulotka będzie bardziej atrakcyjna dla klientek. Warto wstawić również zdjęcie przed i po, zaproszenie na bezpłatną konsultację lub rabat na wybrany zabieg.

Ulotka powinna być spójna wizualnie z logo, wystrojem i innymi materiałami reklamowymi. Warto zadbać o estetyczną grafikę i profesjonalny druk. Zanim wydrukujesz kilka tysięcy ulotek, poproś w drukarni o testowy wydruk i sprawdź, jak ulotki prezentują się w rzeczywistości.

Unikaj drukowania dat, nawiązań do jednorazowych promocji, aktualnych wydarzeń. Jeśli ulotki mają Ci służyć przez dłuższy czas, powinny być maksymalnie uniwersalne. Jeśli nie musisz, nie wstawiaj również cen zabiegów, bo po każdej zmianie cennika będziesz musiała drukować nowe ulotki.

Najlepsze efekty uzyskasz tworząc ulotki spersonalizowane!

Ulotki spersonalizowane są znacznie skuteczniejsze, ale ich tworzenie wymaga większych nakładów finansowych. Musisz zainwestować w kilka projektów i kilka wydruków o mniejszych nakładach, które wiążą się z dużo wyższym kosztem wydruku pojedynczej ulotki. Dlaczego mimo wyższych kosztów warto personalizować treść ulotek?

Do gabinetu kosmetycznego udajemy się zwykle z jakimś konkretnym problemem. Wybierając się do nieznanego nam wcześniej miejsca, nie mamy gwarancji, że problem zostanie rozwiązany. Co więcej, często nie uświadamiamy sobie, że rozwiązanie naszego problemu możemy znaleźć w gabinecie kosmetycznym.

PRZYKŁAD. W okolicy Twojego gabinetu jest duży biurowiec. Tworzysz ulotki, w której opisujesz zabiegi dla zapracowanych – krótkie i skuteczne (ze zdjęciami przed i po) zabiegi lunchowe, a także skuteczne masaże, które pomogą poradzić sobie z problemem bolących od siedzenia przy komputerze pleców.

Gdybyś rozdała zwykłe ulotki promujące gabinet, uzyskałabyś pewnie reakcję w stylu aha, ok – może kiedyś zajrzę. Jeśli trafisz na osoby (a jest duża szansa, że trafisz), które:

  • chcą iść do gabinetu, ale pracują do późna – mają do dyspozycji jedynie 45 min. przerwy obiadowej,
  • od dawna zmagają się z bólem pleców, ale do tej pory nie miały motywacji, żeby coś z tym zrobić,
    jest duża szansa, że zyskasz wielu potencjalnych klientów.

Wszyscy jesteśmy zabiegani, zapracowani. Takie rozwiązanie podane „na tacy” jest dobrym sposobem na przebicie się przez setki podobnych do siebie komunikatów.

Co brać pod uwagę tworząc ulotki dla konkretnej grupy docelowej?

Tworząc ulotki warto przeanalizować następujące cechy charakterystyczne naszej grupy docelowej:

  • płeć – inaczej będzie wyglądała ulotka skierowana do kobiet, a inaczej do mężczyzn (kolorystyka, treść, argumenty, oferowane zabiegi),
  • wiek – głównie w kontekście zabiegów dopasowanych do preferencji wybranej grupy wiekowej, ale też uwzględniając styl komunikacji: inny będzie np. w przypadku nastolatek, a inny w komunikacji z dojrzałymi kobietami,
  • styl życia, potrzeby – inaczej będzie wyglądała ulotka dedykowana osobom przygotowującym się do ślubu (którą rozdasz na targach ślubnych), a inaczej ulotka promująca zabiegi wyszczuplające (przeznaczona dla klientek pobliskiej siłowni).

Jeśli masz konkretny pomysł na ulotkę, naszkicuj go na kartce papieru, dołącz zdjęcia, które Ci się podobają lub przykłady ulotek w podobnym stylu. Z takimi wskazówkami grafik celniej i szybciej stworzy projekt, który Ci się spodoba.

Komu i gdzie rozdawać ulotki?

Ulotki warto rozdawać (w granicach rozsądku) wszędzie. Im większy zasięg, tym większa szansa na pozyskanie większej ilości nowych klientek. Które miejsca będą najbardziej skuteczne? Idealne miejsce do rozdawania ulotek powinno:

  • sprzyjać lekturze – potencjalna klientka powinna mieć chwilę na spokojne zapoznanie się z treścią ulotki – np. czeka na coś, stoi w kolejce,
  • nawiązywać do Twojej działalności – jeśli klientka jest w miejscu związanym z dbaniem o urodę – chętniej zapozna się z innymi informacjami na ten temat – np. w klubie fitness, w gabinecie dietetyka,
  • nie bombardować innymi komunikatami – jeśli klientka jest np. na targach urody lub w galerii handlowej, gdzie dostaje wiele ulotek, istnieje ryzyko, że Twoją od razu wrzuci do kosza.

Jak rozdawać ulotki?

Idealna sytuacja to taka, w której możesz osobiście porozmawiać z klientką, zaciekawić ją i dopiero w ramach podsumowania rozmowy wręczyć ulotkę. W ten sposób znacznie zwiększasz szansę na to, że klientka faktycznie do Ciebie przyjdzie. Taką sytuację możesz zaaranżować np. podczas lokalnych wydarzeń lub rozdając ulotki w ramach imprez organizowanych w gabinecie. Atrakcyjne dekoracje na zewnątrz i np. słodki poczęstunek powinny skutecznie przyciągnąć uwagę przechodniów.

Jeśli zlecasz firmie rozniesienie ulotek do skrzynek pocztowych na całym osiedlu, osobisty kontakt nie będzie oczywiście możliwy. W takiej sytuacji staraj się, aby na ulotce znalazły się interesujące dla klientki treści (np. artykuł poradnikowy) i propozycja bezpłatnej konsultacji, która zachęci do kontaktu. Zadbaj również o to, aby firma, której zlecasz roznoszenie ulotek, rzetelnie rozliczyła się z Tobą z efektów swojej pracy. Nie ma sensu drukować ulotek, które później wylądują w koszu na śmieci.

Jak sprawdzić skuteczność ulotek?

Jeśli organizujesz konkretną akcję, np. promocję na wybrany zabieg, najprostszym sposobem będzie umieszczenie na ulotce kodu rabatowego przypisanego do danej promocji. Możesz np. umieścić taki napis:

Aby skorzystać z obniżonej ceny, przy rezerwacji terminu podaj kod: 3027

Taki kod klientki mogą sobie nawzajem przekazywać, więc jeśli zależy Ci na tym, żeby promocja była limitowana, możesz poprosić o przyniesienie ulotki z kodem rabatowym do gabinetu. Nie jest to szczególnie praktyczne rozwiązanie, bo wiele klientek pewnie zapomni zabrać ulotki lub po prostu zgubi ją jeszcze przed wizytą. Nie stosuj go więc, jeśli nie masz naprawdę dobrego powodu. Kluczowe jest przecież pozyskanie nowego klienta.

Jeśli masz tylko ogólne ulotki prezentujące ofertę gabinetu, również możesz zastosować rozwiązanie z kodem (np. na bezpłatną konsultację kosmetologiczną). Nie uzyskasz jednak w ten sposób ważnej dla siebie informacji, np. o miejscu, w którym dana ulotka została rozdana (kod na wszystkich ulotkach będzie taki sam).

Aby sprawdzić np. czy lepiej działają ulotki rozdane na pobliskim osiedlu czy ulotki z galerii handlowej, możesz oznaczać je w zależności od miejsca, do którego trafiają. Np. ulotki, które będą rozdawane na osiedlu oznaczasz kodem 5927, a ulotki rozdawane w galerii kodem 2926. Jak to zrobić, żeby za każdym razem nie drukować nowych ulotek?

Na samym dole ulotki nadrukuj biały, pusty prostokąt opisany np.:

Twój indywidualny kod na bezpłatną konsultację kosmetologiczną (podaj go przy rezerwacji terminu):

Kody możesz wpisywać ręcznie, ale przy większych ilościach, wygodniej będzie zastosować numerator, czyli pieczątkę, którą możesz w prosty sposób nanosić wybrany numer. Najprostszy numerator kosztuje około 20 zł. Warto również zaopatrzyć się w datownik, dzięki któremu będziesz mogła analogicznie nanosić na ulotki datę np. końca promocji.

Porozmawiaj z drukarnią, w której drukujesz ulotki. Być może okaże się, że za niewielką dopłatą możesz zrobić kilka serii takich samych ulotek oznaczonych innymi numerami. Przy większych nakładach może nie będzie to miało dużego wpływu na koszty, a na pewno mocno ułatwi Ci życie.

Niezależnie od stosowania kodów rabatowych, zawsze pytaj nowe klientki skąd wiedza o gabinecie i skrupulatnie notuj te informacje.

Na koniec mam dla Ciebie jeszcze kilka wskazówek:

  • zwróć uwagę na wybór odpowiedniego formatu ulotki – ulotki ogólne lepiej robić w formie większych, składanych arkuszy lub nawet mini książeczek; przy ulotkach dedykowanych konkretnym akcjom możesz wybrać mniejszy format,
  • spraw, żeby ulotka przyciągała wzrok, użyj hasła, które zaintryguje, skupi uwagę i skłoni klientkę do zapoznania się z treścią ulotki – o tym, czy ulotka wyląduje w koszu na śmieci, czy w torebce decydują zwykle ułamki sekund,
  • zanim zlecisz druk, porównaj oferty kilku drukarni (również tych internetowych) – różnice w wycenach często są znaczne przy podobnej jakości wydruku.

Tekst został opublikowany w czasopiśmie kosmetycznym BEAUTY INSPIRATION.

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi :