Gabinet od zaplecza
nowe wpisyotwieram gabinetrozwój i kształceniezarządzanie

Ile jest salonów kosmetycznych w Polsce? Ile fryzjerskich? Czy jest jeszcze miejsce na nowe biznesy?

ile jest salonow kosmetycznych w polsce

Chcesz otworzyć własny gabinet i zastanawiasz się, czy jest jeszcze miejsce na nowe biznesy beauty? A może po prostu jesteś ciekawa, jaką masz konkurencję? Zobacz precyzyjne dane na temat liczby salonów kosmetycznych i fryzjerskich w Polsce!

Ile jest salonów kosmetycznych w Polsce? Dlaczego ciężko znaleźć takie dane?

Ciężko znaleźć precyzyjne dane na temat ilości salonów kosmetycznych i fryzjerskich w Polsce. Powodem jest ten sam kod PKD, przypisany do obu tych wprawdzie pokrewnych, ale w praktyce zupełnie różnych działalności – kosmetyki i fryzjerstwa.

Jeśli masz zamiar otworzyć gabinet kosmetyczny, to zapewne chciałabyś wiedzieć, jaką masz konkurencję dokładnie w swojej „działce”. Liczba salonów kosmetycznych i fryzjerskich łącznie wiele Ci nie powie… Liczenie w oparciu o PKD ma zresztą jeszcze kilka innych poważnych wad – więcej informacji na ten temat znajdziesz na końcu artykułu. Teraz skupimy się na innym, w mojej ocenie bardziej miarodajnym źródle.

Kiedy czytałam dokumenty dołączone do nowego projektu „rozporządzenia sanitarnego” (klik), natrafiłam na ciekawy „smaczek”. W Ocenie skutków regulacji na 22 stronie przedstawiono dokładne dane na temat ilości salonów kosmetycznych, fryzjerskich i kosmetyczno-fryzjerskich w Polsce! Chodziło o to, żeby pokazać skalę oddziaływania nowych przepisów, tzn. ile konkretnie firm będzie musiało się do nich dostosować. Jesteś ciekawa?

Ile jest w Polsce salonów kosmetycznych i fryzjerskich?

W poniższej tabelce znajdziesz szczegółowe dane:

ile jest salonow kosmetycznych w polsce

Źródło danych: Ocena skutków regulacji dla Projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej sporządzona przez Główny Inspektorat Sanitarny. Opracowanie zostało stworzone na podstawie ewidencji organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej (stan na 31 grudnia 2018 r) i danych statystycznych za 2018 r. Głównego Inspektoratu Sanitarnego zebranych w formularzu sprawozdawczym MZ–46 przekazanym do Głównego Urzędu Statystycznego.

ile jest salonow kosmetycznych w polsce

Czyli ile jest konkretnie salonów kosmetycznych w Polsce?

Aby określić, ile z wymienionych wyżej obiektów świadczy szeroko rozumiane usługi kosmetyczne (włączając obiekty SPA), można by było pokusić się o takie wyliczenie:

18 391 + 5 188 + 8 996 = 32 575

Dlaczego? Usług fryzjerskich nie uwzględniamy, tatuażu również. Uwzględniamy usługi związane z odnową biologiczną i gabinety świadczące więcej niż jedną usługę, czyli np. salony fryzjersko-kosmetyczne. Salonów fryzjersko-tatuażowych raczej nie uświadczymy w dużej ilości, można więc założyć, że każdy z obiektów świadczących przynajmniej dwa rodzaje usług, będzie świadczył jakieś usługi kosmetyczne.

Gdybyśmy jednak odjęły odnowę biologiczną, uznając, że nie jest to działalność kosmetyczna (to bardzo szerokie pojęcie, ciężko je precyzyjnie zdefiniować – SPA, masaż…), uzyskamy wynik:

32 575 – 5 188 = 27 387

Podsumowując, z danych przedstawionych przez GIS wynika, że:

W Polsce jest od 27 387 do 32 575 salonów świadczących usługi kosmetyczne.

Niestety nie ma informacji o tym, czy w statystykach zostały uwzględnione osoby prowadzące działalność mobilną. Jeśli uda mi się uzyskać takie informacje, uzupełnię tekst, ale „na moje oko” raczej ich tu nie ma.

Z całą pewnością nie ma tutaj również mnóstwa osób pracujących „na czarno”.

Ilu potencjalnych klientów ma Twój gabinet?

Jak już mamy takie dokładne dane, grzechem byłoby nie przeliczyć, ile osób (potencjalnych klientów) przypada na jeden salon…

O tym w drugiej części artykułu, którą znajdziesz TUTAJ.

Dowiesz się z niej również, jak policzyć:

  • ile klientek jesteś w stanie przyjąć,
  • czy w Twojej okolicy jest wystarczająco dużo klientek, żeby zapełnić Twój grafik,
  • czy wystarczy ich również dla Twojego potencjalnego pracownika,
  • jaki procent kobiet z Twojej okolicy jest skłonnych do korzystania z usług kosmetycznych.

Drugą część artykułu znajdziesz TUTAJ.

P.S. Co z danymi z CEIDG?

Na początku artykułu obiecałam Ci, że wrócę do tematu CEIDG i kodów PKD.

W bazie CEIDG dla kodu PKD 96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne wyświetla się 133 725 wpisów, podczas gdy z danych sanepidu wynika, że salonów jest 64 241. Skąd ta różnica? Poniżej kilka możliwych przyczyn:

  • kod 96.02.Z obejmuje tak naprawdę wszystko – znajdziemy tam zapewne również wizażystki (które często nie mają stacjonarnego miejsca pracy), salony medycyny estetycznej wykonujące zabiegi kosmetyczne, inne działalności, które można „podciągnąć” pod kosmetykę – np. firmy szkoleniowe działające w zakresie kosmetyki itd.,
  • wiele firm wpisuje kody PKD „na wszelki wypadek”, tzn. zasadniczo zajmuje się czymś innym, ale bierze pod uwagę rozwój w innej dziedzinie, więc już na starcie wpisuje sobie więcej kodów,
  • kosmetyczki i fryzjerki działające mobilnie, prowadzące firmy, również wpisują ten konkretny kod PKD, a nie mają stałego miejsca prowadzenia działalności,
  • w jednym salonie czasami pracuje nawet kilka osób, z których każda ma swoją własną działalność – choćby kosmetyczka i fryzjerka lub kilka fryzjerek/kosmetyczek – kodów będzie więc kilka, ale salon jeden,
  • w CEIDG znajdziemy wpisy dotyczące działalności zawieszonych – do takich sytuacji dochodzi naprawdę często, szczególnie w przypadku jednoosobowych, kobiecych biznesów – wiele kobiet na czas opieki nad małym dzieckiem zawiesza działalność, bo po prostu nie ma ich kto zastąpić,
  • w CEIDG znajdziemy również wpisy dotyczące działalności zamkniętych – przynajmniej w teorii (tak wyczytałam w mądrych źródłach) – przejrzałam kilkadziesiąt losowych wpisów i nie natrafiłam na taką sytuację, ale rzeczywiście jest tam pozycja: „data wykreślenia wpisu z rejestru”,
  • z moich obserwacji wynika, że małżonkowie często prowadzą działalność pod jednym szyldem, np. mąż prowadzi firmę transportową, a żona otwiera gabinet – formalnie jest to jedna firma, z dopisanymi odpowiednimi kodami PKD – jeśli gabinet upada, działalności kosmetycznej już formalnie nie ma, ale firma nadal działa – jeśli komuś umknie wykreślenie kodu PKD (bo ludziom to zwykle umyka), mamy wpis dotyczący nieistniejącej w praktyce działalności,
  • podobnie w sytuacji, w której ktoś zajmuje się usługami kosmetycznymi i jeszcze czymś innym, a po np. kilku latach dojdzie do wniosku, że jednak ta druga działalność jest bardziej opłacalna i z kosmetyki rezygnuje (plus zapomina zaktualizować kody),
  • nowe gabinety mogły się jeszcze „nie załapać” do sanepidowskiej bazy – nie mamy przecież obecnie obowiązku zgłaszania działalności do sanepidu – wpis do CEIDG i kod PKD już mają, ale sanepid jeszcze do nich nie zawitał, dlatego nie zostały one zapewne ujęte w statystykach sanepidu – to zapewne zmieni się w kolejnych miesiącach.

Oczywiście (dla równowagi) może być też tak, że wpis jest jeden, kod PKD jest jeden, a firma jest właścicielem np. kilku salonów. Wtedy w bazie sanepidu będziemy mieć „więcej” niż w PKD. Niemniej jednak myślę, że biorąc pod uwagę wszystkie wypisane przeze mnie powyżej punkty (jest ich naprawdę sporo), nie zaburzy nam to mocno toku myślenia i liczenia 😉

Ok, wskakuj do DRUGIEJ części artykułu! 🙂

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza
mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu i zarządzania w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej oraz bloga Gabinet od zaplecza. Autorka kilku tysięcy artykułów publikowanych w najlepszych mediach branżowych, a także kilkudziesięciu e-booków na temat marketingu i zarządzania salonem beauty. Prywatnie żona i mama.

Dodaj komentarz

avatar