Sprawdź jakie zmiany w przepisach, podatkach i zatrudnianiu czekają nas w 2018 roku! Doświadczona księgowa, Monika Salawa zebrała dla nas te zmiany, które mogą mieć znaczenie dla osób prowadzących gabinety kosmetyczne!

To już będzie chyba taka nasza mała tradycja – podobnie jak na początku ubiegłego roku, również w tym roku mam dla Was artykuł na temat najważniejszych zmian w przepisach dotyczących księgowości i zatrudniania! Rzecz jasna nie mój, bo w tej dziedzinie nie jestem specjalistką 😉

Artykuł przygotowała dla Was nasza ekspertka – doświadczona księgowa Monika Salawa. Jej ubiegłoroczny tekst na temat zmian w przepisach był jednym z najchętniej przez Was czytanych w tym okresie! 😉 Mam nadzieję, że i w tym roku przyda Wam się takie kompletne podsumowanie. Prowadząc gabinet ciężko śledzić na bieżąco wszystkie zmiany, a konsekwencje nie dostosowania się do aktualnych przepisów, jak wiadomo, mogą być naprawdę poważne.

Ok, nie przedłużam już, oddaję głos Monice!

Jakie zmiany w przepisach czekają właścicieli gabinetów kosmetycznych w 2018 roku?

Nazywam się Monika Salawa i od 10 lat zajmuję się księgowością. W swoim Biurze Rachunkowym SolidnaKsięgowa doradzam małym przedsiębiorcom jak zmniejszyć podatki oraz prawidłowo rozliczać firmę, tak aby uniknąć problemów z fiskusem.

Obowiązek JPK dla każdej firmy, e-składka ZUS, split payment, wzrost minimalnego wynagrodzenia, wyższa kwota wolna od podatku i inne – to już niemal tradycja, że najwięcej zmian w przepisach podatkowych pojawia się z początkiem roku. Poniżej streszczam te najważniejsze dla branży kosmetycznej. Dowiedz się więcej i bądź gotowa do maratonu zmian w przepisach 2018!

Zmiany w ZUS i w zatrudnianiu pracowników dla właścicieli gabinetów kosmetycznych

1. Jeden rachunek bankowy dla składek ZUS

Od 01 stycznia 2018 r. przedsiębiorca będzie wykonywał wyłącznie jeden przelew do ZUS na indywidualny – przypisany odrębnie każdemu ubezpieczonemu – numer rachunku składkowego.

2. Wyższy ZUS dla jednoosobowych firm

Od nowego roku wzrastają składki ZUS dla przedsiębiorców.

Tzw. “mały ZUS” wyniesie:

  • składki społeczne z chorobowym = 200,16 zł,
  • składki społeczne bez chorobowego = 184,72 zł.

Tzw. “duży ZUS” wyniesie:

  • składki społeczne z chorobowym = 846,91 zł,
  • składki społeczne bez chorobowego = 781,60 zł,
  • fundusz Pracy: 65,31 zł.

Wysokość składki zdrowotnej, ZUS ogłosi dopiero w drugiej połowie stycznia 2018 r.

3. Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

Wzrasta minimalne wynagrodzenie dla osób zatrudnionych na umowę o pracę i wynosić będzie 2.100 zł brutto (w 2017 r. 2.000 zł).

Natomiast osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia będą musiały otrzymać przynajmniej 13,70 zł brutto za godzinę pracy. Zleceniobiorcy nadal zobowiązani będą prowadzić ewidencję czasu pracy.

4. Elektroniczne zwolnienia lekarskie

Od 1 lipca 2018 r. papierowe zwolnienia lekarskie zostaną zastąpione zwolnieniami elektronicznymi (tzw. e-ZLA). Wystawione zwolnienie zostanie następnie automatycznie przekazane do ZUS i pracodawcy.

Zmiany w VAT dla kosmetyczek prowadzących własne gabinety

5. VAT podzielona płatność „split payment”

Od 1 lipca 2018 r. kupujący będzie mógł zdecydować, czy przy zapłacie za fakturę skorzysta z mechanizmu split payment tj. kwotę netto przeleje na zwykły rachunek bankowy sprzedawcy, a podatek VAT na specjalne konto bankowe VAT.

Początkowo stosowanie mechanizmu podzielonej płatności ma być dobrowolne. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na takie rozwiązanie będą mogli liczyć na szybszy zwrot podatku VAT.

6. Jednolite pliki kontrolne JPK

Od 1 stycznia 2018 r. do wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie zobowiązana każda firma.

Dla „Vatowców”:

Oznacza to, że już w terminie do 25 lutego 2018 r. każdy przedsiębiorca zarejestrowany do VAT, obowiązkowo przekaże organom podatkowym pierwszy JPK_VAT.

Obowiązek comiesięcznego przesyłania JPK_VAT dotyczy również przedsiębiorców rozliczających VAT kwartalnie.

Dla „Vatowców” i „Nievatowców”:

Natomiast od 1 lipca 2018 r. na wezwanie urzędu skarbowego każdy przedsiębiorca (również ten korzystający ze zwolnienia z VAT) będzie musiał udostępnić w strukturach JPK:

  • księgi rachunkowe lub podatkową księgę przychodów i rozchodów,
  • wyciąg bankowy,
  • magazyn,
  • faktury VAT.

Zmiany w PIT i CIT dla osób prowadzących gabinety kosmetyczne

7. Wyższa kwota wolna od podatku

Do 8.000 zł podniesiona została kwota wolna od podatku (dla osób opodatkowanych wg skali podatkowej 18%/32%). Jeżeli zatem w 2018 r. Twój dochód nie przekroczy 8.000 zł – podatek do zapłaty nie wystąpi.

8. Zmiana w zaliczkach PIT

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku opłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku, jeżeli podatek należny od dochodu osiągniętego od początku roku pomniejszony o sumę zaliczek wpłaconych od początku roku nie przekroczy 1000 zł.

Oznacza to, że przedsiębiorca ma obowiązek płacić zaliczki dopiero po przekroczeniu 1000 zł podatku. Jeżeli zaliczka jest niższa, możesz, ale nie musisz regulować wpłaty.

9. Nowe możliwości jednorazowej amortyzacji

Z 3.500 zł do 10.000 zł wzrośnie limit jednorazowej amortyzacji dla niskocennych środków trwałych. Jeżeli zatem, kupisz komputer, samochód czy sprzęt do gabinetu o wartości do 10.000 zł – kwota ta od razu może być zaksięgowana w koszty.

Pozostałe zmiany w przepisach dla właścicieli gabinetów kosmetycznych

10. Opłata recyklingowa od reklamówek

Wprowadzono opłatę recyklingową od sprzedaży/ wydania toreb foliowych w wysokości 0,20 zł za sztukę.

W 2018 r. przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, muszą pobierać opłatę recyklingową od lekkich toreb z tworzywa sztucznego (grubość pomiędzy 15 a 50 mikrometrów).

Opłata wyniesie 0,20 zł za sztukę. Pobrane opłaty recyklingowe przedsiębiorca odprowadza do 15 marca kolejnego roku na rachunek bankowy Ministerstwa Środowiska (po raz pierwszy do 15.03.2019 r.).

Jak nie stracić na nowych przepisach oraz przygotować się do zmian?

  1. Sprzedaż reklamówki nabijamy na kasę rejestrującą. Na kasie fiskalnej należy zaprogramować nową pozycję „reklamówka”. Na koniec roku należy zrobić odczyt z kasy w grupach towarowych, aby zliczyć ilość sprzedanych reklamówek.
  2. Do dotychczasowej ceny netto reklamówki dodajemy 0,20 zł i tak ustaloną kwotę powiększamy o podatek VAT.
  3. Należy pamiętać o odprowadzeniu opłat recyklingowych oraz złożeniu odpowiedniego sprawozdania do Ministerstwa Środowiska po zakończonym roku podatkowym.

11. Zakaz handlu w niedzielę

Od 1 marca 2018 r. handel będzie dozwolony tylko w dwie niedziele w miesiącu – pierwszą i ostatnią. Ilość niedziel bez handlu ma być stopniowo zwiększana. I tak w 2019 r. zakupy zrobimy w jedną niedzielę w miesiącu, a od 2020 r. zakaz ma obowiązywać w każdą.

Do tej zmiany szczególnie muszą przygotować się gabinety kosmetyczne w centrach handlowych i galeriach. Jeśli centrum handlowe będzie w niedzielę zamknięte, siłą rzeczy nie będziemy mogli świadczyć usług również w naszym gabinecie. Zakaz nie obejmuje bezpośrednio wykonywania usług kosmetycznych, więc jeśli otwarcie gabinetu będzie technicznie możliwe (np. ze względu na lokalizację naszego gabinetu blisko części rozrywkowej lub gastronomicznej – kino, restauracje itd.), gabinet może być otwarty w niedzielę.

Pozostaje jeszcze kwestia sprzedaży w gabinecie kosmetyków do pielęgnacji domowej w niedziele objęte zakazem handlu. W ustawie nie znajdziemy żadnego wyłączenia w tym zakresie, dlatego należy przyjąć, że nie można w tym dniu sprzedawać kosmetyków.

12. RODO – ochrona danych osobowych

Zmiany dotkną wszystkich przedsiębiorców – również salon kosmetyczny, który przechowuje numery telefonów swoich klientów, czy rozsyła newslettery.

Od 25 maja 2018 r. firmy zostaną objęte nowymi, unijnymi przepisami o ochronie danych osobowych klientów. Tzw. RODO zastąpi dotychczasową polską ustawę o ochronie danych osobowych.

Zaostrzone zostaną m.in. zasady pozyskiwania zgód użytkowników na przetwarzanie danych osobowych. RODO wprowadza także tzw. “prawo do bycia zapomnianym” – oznacza to, że każda osoba fizyczna będzie mogła zwrócić się do firmy z żądaniem, aby jej dane zostały usunięte.

13. Przepisy o STIR – informacje o rachunkach i przelewach

Banki i SKOK-i będą musiały przekazywać fiskusowi informacje o rachunkach bankowych firm oraz dzienne zestawienia transakcji na kontach (przepisy przejściowe dają instytucjom czas na przygotowanie się do tych obowiązków).

Jeśli chcesz wiedzieć o wszystkich zmianach w przepisach, które czekają branżę kosmetyczną, zapraszam do przeczytania kolejnego wpisu już za rok.

A w nim m.in. obowiązek wprowadzenia kas fiskalnych ONLINE w salonach kosmetycznych i odpowiedzi na pytania:

  • Kasy fiskalne ONLINE – czym różnią się od obecnie stosowanych?
  • Kiedy kasy ONLINE będą dopuszczone do sprzedaży?
  • Czy będzie można stosować obecne kasy?
  • Czym będzie „e-paragon”?

Monika Salawa

Dziękujemy Ci Monika za tak wyczerpujące zestawienie!

Jeśli macie jakieś pytania do Moniki, piszcie w komentarzu pod artykułem. Monika nie ma zbyt wiele czasu, ale obiecała, że w miarę możliwości postara się odpowiedzieć.

Ze swojej strony dodam jeszcze, że w poruszonym przed chwilą temacie RODO też udało mi się zasięgnąć profesjonalnej opinii. Kolejna ekspertka, tym razem prawniczka, właśnie pisze dla nas tekst na ten temat. Jak tylko będzie gotowy, dam znać! 🙂

Anna Wydra-Nazimek