Oznaczenia kosmetyków – na co zwracać uwagę, robiąc zakupy do gabinetu kosmetycznego i fryzjerskiego? Jakie dokładnie informacje powinny się znaleźć na opakowaniu? Co ze składem i z datami ważności? Zobacz informację sanepidu.

Kupując kosmetyki do salonu, warto zwracać uwagę na to, czy mają one wszystkie niezbędne oznaczenia. Uproszczoną listę przedstawia nam na swojej stronie internetowej jeden z lokalnych sanepidów. 

Obowiązkowe oznaczenia kosmetyków – na co zwrócić uwagę?

Na stronie Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rzeszowie w dziale dotyczącym salonów kosmetycznych (klik) opublikowano następującą informację:

Każdy produkt kosmetyczny udostępniany na terenie Polski musi być oznakowany w języku polskim. Informacje zawarte na opakowaniach muszą być widoczne, łatwe do odczytania i nieusuwalne.

Dowiadujemy się również, że oznakowanie kosmetyku powinno zawierać takie informacje jak:

– imię i nazwisko lub nazwę zarejestrowanej firmy oraz adres osoby odpowiedzialnej, w przypadku importowanych produktów kosmetycznych podaje się kraj pochodzenia,

ilość preparatu w opakowaniu wyrażoną w jednostkach masy lub objętości, z wyjątkiem opakowań zawierających mniej niż pięć gramów lub mniej niż pięć mililitrów, bezpłatnych próbek i produktów w opakowaniach jednorazowego użycia,

datę, do której dany produkt kosmetyczny, przechowywany w odpowiednich warunkach, może nadal pełnić swoją pierwotną funkcję i pozostaje bezpieczny dla konsumenta. Wyrażona zwrotem „najlepiej zużyć przed końcem” lub symbolem klepsydry. Wskazanie daty minimalnej trwałości nie jest obowiązkowe w przypadku produktów kosmetycznych o minimalnej trwałości dłuższej niż 30 miesięcy. Produkty takie zawierają informację o okresie po otwarciu opakowania, w jakim produkt jest bezpieczny i może być użyty bez szkody dla konsumenta. Symbol PAO (Period After Opening) – symbol „otwartego słoiczka” stosowany w produktach wielokrotnego użytku symbol PAO świadczy o czasie jaki gwarantuje odpowiednią czystość mikrobiologiczną i trwałość składników kosmetyku po otwarciu,

skład – poprzedzony słowem „Ingredients” stanowiący listę składników, które znajdują się w danym produkcie, według nomenklatury INCI podawane w kolejności największej zawartości. Składniki w stężeniu równym i poniżej 1% całego produktu mogą być podane w dowolnej kolejności. Barwniki są wymieniane według ich kolejności, wyszczególnione muszą być też tzw. potencjalne alergeny, czyli 26 składników kompozycji zapachowych, które mogą powodować uczulenia. Składu nie tłumaczy się na języki narodowe,

szczególne ostrzeżenia – np. „produkt łatwopalny”, „nie stosować w okolicach oczu”, „nie stosować u dzieci poniżej 3 lat”,

numer partii produktu,

funkcja produktu, chyba że jednoznacznie wynika ona z jego prezentacji.


Nie tylko oznaczenia kosmetyków…

Zaopatrując swój salon, wybieraj wyłącznie produkty oryginalne, ze sprawdzonych źródeł, które zostały dopuszczone do sprzedaży na terenie UE.

To bardzo istotne nie tylko ze względu na możliwe kontrole sanepidu czy Inspekcji Handlowej, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo klientów i co za tym idzie, Twoje bezpieczeństwo prawne.

Na co dzień nie myślimy o takich rzeczach, ale gdyby doszło do jakiejś mocnej reakcji niepożądanej, a zastosowany przez Ciebie kosmetyk okazałby się np. nielegalną, nieprzebadaną podróbką, mogą Cię spotkać poważne konsekwencje.

Jako profesjonalistka odpowiadasz za to, co nakładasz na skórę klientki. Jeśli produkt jest przebadany i dopuszczony do sprzedaży, zasadnicza część odpowiedzialności spoczywa na producencie. Jeśli na własną rękę stosujesz “podejrzane” środki, regularnie podcinasz gałąź, na której siedzisz.

Wesprzyj powstawanie kolejnych artykułów, stawiając mi wirtualną kawąKLIK lub zostając moją Patronką na portalu Patronite – KLIK.

Zapraszam Cię również do mojego sklepu, w którym znajdziesz mnóstwo przydatnych materiałów na temat marketingu, zarządzania i finansów salonu, a także obowiązujących regulacji prawnych. Przejrzyj dostępne e-booki, kursy online i wzory dokumentówKLIK.

Szczególnie polecam Ci:

  • Salon gotowy na kontrolę SANEPIDU – E-BOOK + LISTA KONTROLNA – klik
  • Salon gotowy na kontrolę INSPEKCJI HANDLOWEJ – LISTA KONTROLNA – klik
  • Jakie DOKUMENTY trzeba mieć w salonie beauty? – LISTA KONTROLNA – klik
sanepid gabinet kosmetyczny regulacje prawne
podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym
Tagi :