Gabinet od zaplecza

ZAKAZ REKLAMY – fakty, mity, pytania i odpowiedzi

W ostatnich dniach miałaś pewnie okazję przeczytać szokujące newsy na temat zakazu reklamy niektórych zabiegów i kar w wysokości nawet 2 milionów złotych. Ile w tym prawdy?

Jakie będą praktyczne konsekwencje zakazu reklamy niektórych wyrobów medycznych?
Które zabiegi będzie można reklamować, a których nie?
Czy kosmetolodzy i kosmetyczki mogą korzystać z wyrobów medycznych? Jeśli tak, to z których?

Korzystasz w swojej pracy z urządzeń lub produktów, które są wyrobami medycznymi? Sprawdź, jak legalnie reklamować swoje usługi po 1 stycznia 2023 roku i uniknąć astronomicznych kar dochodzących nawet do 2 milionów złotych!

Czego dowiesz się z e-booka?

W e-booku razem z prawnikami odpowiadamy na kluczowe pytania, m.in.:

Czy to prawda, że niektórych zabiegów nie będzie można reklamować od 1 stycznia 2023?
Których zabiegów to dotyczy, a których nie?
Czy zakaz obejmuje same wyroby medyczne, czy również zabiegi, w których wykorzystujemy wyroby medyczne?
Czy unikając wymieniania nazw konkretnych wyrobów, zabezpieczamy się przed ewentualną karą?
Czy wszystkie wyroby medyczne będą objęte zakazem reklamy? Jak zidentyfikować te, które będą?
Czy kosmetolodzy, kosmetyczki, podolodzy i inni specjaliści pracujący w gabinetach beauty w ogóle mogą korzystać z wyrobów medycznych? Jeśli tak, to z których?
Czym jest reklama, a czym nie jest? Co będzie można robić, a co może zostać uznane za niedozwoloną reklamę?
W jaki sposób reklamować to, co będzie można reklamować, żeby nie naruszyć przepisów ustawy i nie narazić się na kary?
Czy będzie można publikować opinie klientek o zabiegach, rozdawać ulotki, wstawiać posty do mediów społecznościowych itd.?
Co zrobić z opublikowanymi już reklamami, wstawionymi postami, wydrukowanymi ulotkami, zebranymi opiniami itd.? Czy trzeba je zmienić lub skasować?
zakaz reklamy zabiegów ustawa o wyrobach medycznych

E-book jest opracowany w formie wywiadu z prawnikami – pytanie-odpowiedź, pytanie-odpowiedź – same konkrety bez przysłowiowego „lania wody”. Pytam o praktyczne kwestie, które pomogą przełożyć skomplikowane przepisy na praktyczne realia pracy w gabinecie. Po lekturze e-booka będziesz wiedziała, co i jak robić, żeby uniknąć kar, których wysokość dochodzi do nawet 2 milionów złotych!

E-book ma 75 stron. Odpowiadamy w nim na 61 praktycznych pytań.

Poniżej pełna lista zagadnień, które poruszamy w e-booku.

Podstawowe informacje na temat wpływu ustawy na funkcjonowanie gabinetów kosmetycznych i kosmetologicznych:

O jakie przepisy chodzi? Kiedy wchodzą one w życie i czy jest jakiś okres przejściowy?
Czy po wejściu w życie nowych przepisów będzie trzeba usunąć stare reklamy, czyli np. skasować stare posty na portalu społecznościowym, które zgodnie z nowymi przepisami będą objęte zakazem?
Których produktów, urządzeń i zabiegów dotyczą nowe przepisy?
Kim są laicy, o których mówi ustawa, a do których nie będzie można kierować reklam niektórych wyrobów medycznych?
Kogo ustawa zalicza do grupy „profesjonalistów”?
Co z kosmetologami, kosmetyczkami, podologami, trychologami, linergistami i innymi specjalistami pracującymi w gabinetach beauty? Do której grupy należą i co się z tym wiąże?
Kto i komu będzie mógł reklamować np. laser będący wyrobem medycznym? Jak to wygląda w przypadku producentów/dystrybutorów, użytkowników, czyli kosmetyczek i kosmetologów, a także odbiorców indywidualnych, czyli klientów gabinetów?

Odpowiedzi na pytania dotyczące możliwości stosowania w gabinetach różnych grup wyrobów medycznych – czego możemy używać, a czego nie:

Czym są wyroby medyczne? Jak sprawdzić, czy sprzęt lub produkt, na którym pracujemy, jest wyrobem medycznym? Jak sprawdzić, do której grupy się zalicza?
Co ze sprzętem, który nie jest wyrobem medycznym, ale działa podobnie do wybranych wyrobów medycznych? Czy tutaj także będą obowiązywały jakieś ograniczenia?
Za co odpowiada producent, a za co my – użytkownicy?
Z których wyrobów medycznych mogą korzystać kosmetolodzy i kosmetyczki, a z których korzystać nie powinni?
Jakie konsekwencje wiążą się z korzystaniem z wyrobów medycznych, z których nie powinniśmy korzystać? Czy ustawa zmienia coś w tym zakresie?

Reklama wyrobów medycznych a reklama zabiegów z wykorzystaniem wyrobów medycznych:

Reklama niektórych wyrobów medycznych będzie zakazana, inne będzie można reklamować z ograniczeniami. Jak to wszystko wygląda w kontekście zabiegów, w których wykorzystujemy wyroby medyczne? Czy zabiegi można reklamować?
Czy unikanie nazw wyrobów medycznych w reklamach zabiegów załatwia sprawę?
Co w sytuacji, w której wyrób medyczny nie jest głównym elementem zabiegu, a tylko dodatkiem, pomocą?
Co w sytuacji, kiedy wykonuję ten sam zabieg na bardzo podobnym sprzęcie, ale ten sprzęt nie jest wyrobem medycznym?

Jak legalnie reklamować wyroby medyczne, które można reklamować:

Czego nie można umieszczać w reklamach wyrobów medycznych? O czym nie można mówić wprost i czego nie można klientom sugerować?
Czy na wszystkie zapewnienia umieszczone w reklamie trzeba mieć dowód w dokumentacji?
Jakie elementy muszą się obowiązkowo znaleźć w reklamie?
Co w praktyce oznacza, że reklama musi być “zrozumiała dla laika”?
Czy wszystkie wymogi opisane w ustawie trzeba stosować nawet do tak krótkich form, jak post czy relacja w mediach społecznościowych?
Co dokładnie może być uznane za reklamę, a co z pewnością ją nie będzie?
Co z cennikiem, ulotkami, oklejonymi oknami, postami w mediach społecznościowych, opisami zabiegów, opiniami klientek… Co może zostać uznane za reklamę, a co nie?
Czy mogę pokazywać opinie, które nie są w jakikolwiek sposób wynagradzane? Co w sytuacji, w której dałam klientce np. 5% rabatu za napisanie opinii?
Czy kosmetolog może występować w reklamach? Co w sytuacji, jeśli kosmetolog ma dodatkowe wykształcenie medyczne, np. jest pielęgniarką lub ratownikiem medycznym? Czy wtedy można promować zabiegi własnym wizerunkiem?
O co chodzi w zapisie dotyczącym “niewprowadzania w błąd co do kwalifikacji zatrudnionych osób”?
Jakie ograniczenia w reklamie wprowadzają dodatkowe rozporządzenia, o których jest mowa w ustawie?
Wykonuję zabiegi, których nie można reklamować. Czy mam jakieś alternatywy?

Formalności, kontrole, kary:

Czy każda reklama, którą stworzy dla nas np. agencja reklamowa, musi być przez nas pisemnie zaakceptowana?
Czy naprawdę trzeba archiwizować wszystkie reklamy? W jaki sposób to robić, żeby było to jak najmniej problematyczne?
Jakie kary grożą nam za złamanie przepisów?
Kto będzie to kontrolował? W ustawie jest mowa zarówno o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, jak i o Głównym Inspektorze Sanitarnym. Czy sanepid podczas cyklicznych kontroli będzie zwracał uwagę również na nasze reklamy?

Dodatkowe tematy, które reguluje ustawa:

Czy na branżowych grupach będzie można reklamować usługi typu wynajem sprzętu, który jest wyrobem medycznym?
Czy będzie można organizować prezentacje dla klientek, na których pokazujemy zabiegi, w których korzystamy z wyrobu medycznego?
Czy firmy oferujące wyroby medyczne mogą się wystawiać na targach kosmetycznych?
Czy gabinety kosmetyczne i kosmetologiczne mogą się wystawiać np. na targach ślubnych i prezentować zabiegi, w których wykorzystywane są wyroby medyczne?
Co z rozdawaniem próbek? Czy faktycznie będzie to zakazane?

Spis treści

zakaz reklamy zabiegów ustawa o wyrobach medycznych - spis tresci

W jakiej formie otrzymam materiały?

Na adres e-mail podany podczas składania zamówienia wyślę Ci link do pobrania e-booka – zwykle następuje to kilka minut po dokonaniu płatności. E-book jest w pliku pdf i ma 75 stron.

Jeśli wolisz czytać na papierze, bez problemu możesz go wydrukować na dowolnej drukarce – jest w standardowym formacie A4 – nie trzeba nic dostosowywać. Klikasz „drukuj” i gotowe! 🙂

Czy można zamówić książkę w formie papierowej?

Niestety nie ma takiej możliwości. Wszystkie produkty ze sklepu są dostępne wyłącznie w formie elektronicznej. To jednak zwykłe pdf-y w formacie A4, więc nie trzeba mieć żadnych specjalnych czytników – można korzystać na dowolnym urządzeniu – komputerze, tablecie, smartfonie. Bez problemu można również wydrukować we własnym zakresie. Na takiej wydrukowanej wersji można swobodnie robić sobie notatki. Z kolei wersję elektroniczną można zawsze mieć przy sobie na telefonie lub tablecie i poczytać w wolnej chwili, np. stojąc w kolejce.

Kolejną zaletą wersji elektronicznej jest fakt, że od momentu zakupu do momentu, w którym można korzystać z zakupionych materiałów, mija zaledwie kilka minut. Właśnie po kilku minutach od opłacenia zamówienia otrzymasz automatycznie 2 maile: jeden z fakturą, a drugi z linkiem do pobrania zamówionego produktu – zakupiony produkt praktycznie od razu masz u siebie na mailu.

Data premiery: 7.11.2022

JAKĄ DECYZJĘ PODEJMUJESZ?


O autorach

Anna Wydra-Nazimek - Gabinet od zaplecza

Anna Wydra-Nazimek – mgr kosmetolog, specjalistka ds. marketingu i zarządzania w branży beauty. Autorka bloga gabinetodzaplecza.pl, licznych publikacji w mediach branżowych i kilkudziesięciu e-booków, w których dzieli się wiedzą na temat prowadzenia zyskownego gabinetu beauty.

Marek Koenner

Marek Koenner – radca prawny, dr nauk prawnych, były sędzia. Właściciel Kancelarii specjalizującej się w prowadzeniu procesów, w których broni lekarzy, kosmetologów i kosmetyczki. Auto i współautor licznych publikacji związanych z prawem medycznym i prawem dla branży estetycznej. Prowadzi szkolenia, których celem jest zabezpieczenie prawne gabinetów.

Anna Malinowska

Anna Malinowska – radca prawny. Od 10 lat doradza w branży beauty oraz podmiotom leczniczym. Współautorka licznych publikacji związanych z prawem medycznym i prawem dla branży estetycznej.