Jak zrobić remanent w salonie kosmetycznym – to pytanie na przełomie roku zadaje sobie wielu właścicieli salonów działających w branży beauty. Przygotowałam dla Ciebie najważniejsze informacje.

Jak zrobić remanent w salonie kosmetycznym?

W większości przypadków remanent, inwentaryzację czy spis z natury, bo potocznym języku te pojęcia bardzo często używane są zamiennie, będziemy wykonywać raz w roku, konkretnie 31 grudnia. 


Jakie przepisy regulują przeprowadzanie remanentu w salonie kosmetycznym?

Zasady przeprowadzania remanentu czy sporządzania spisu z natury reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pełną treść rozporządzenia znajdziesz tutaj). Najważniejszy jest ten fragment:

Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej „spisem z natury”, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie utraty w ciągu roku podatkowego prawa do opłacania podatku na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43, 1495, 1649 i 2200), zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Obowiązek sporządzenia spisu z natury na dzień 1 stycznia roku podatkowego nie dotyczy podatników, którzy sporządzili spis z natury na koniec poprzedniego roku podatkowego. W tym przypadku zamiast spisu z natury na dzień 1 stycznia roku podatkowego do księgi wpisuje się spis z natury sporządzony na dzień 31 grudnia poprzedniego roku podatkowego.


Co powinno się znaleźć w spisie z natury?

Remanent sporządzamy głównie po to, aby ustalić wysokość podatku do zapłacenia w danym roku podatkowym. Trzeba więc w nim umieścić wszystkie niezużyte przez nas kosmetyki i akcesoria, które wcześniej wzięłyśmy na fakturę i wrzuciłyśmy w koszty.

Zgodnie z przepisami w spisie z natury powinny się znaleźć następujące elementy: 

  • pełną nazwę firmy,
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • szczegółowe określenie towarów i innych składników objętych spisem,
  • jednostkę miary,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • klauzulę Spis zakończono na pozycji…,
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela firmy (wspólników).

Remanent w salonie kosmetycznym – WZÓR

W przepisach nie znajdziemy konkretnego wzoru takiego spisu, więc aby ułatwić Ci zadanie, postanowiłam go dla Ciebie przygotować. W nowym e-booku oprócz samych wzorów spisów dostosowanych do różnych sytuacji, znajdziesz także mnóstwo cennej wiedzy, instrukcję wypełniania spisu krok po kroku oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, np.:

  • Czy podczas remanentu należy uwzględnić wszystkie kosmetyki, czy może tylko te przeznaczone do sprzedaży lub do wykonywania zabiegów? 
  • Co ze sprzętem, akcesoriami? Które z nich trzeba wpisać, a których nie?
  • Co z otwartymi, częściowo zużytymi produktami? Należy je wpisywać, czy nie?
  • Czy trzeba zapisywać stopień/procent zużycia produktu w opakowaniu? Jeśli tak, to w jaki sposób? Jeśli nie, to co zamiast?
  • Jaką cenę kosmetyku wpisać, jeśli dana rzecz teraz kosztuje mniej lub więcej niż w chwili zakupu?
  • Czym różni się cena zakupu, cena nabycia, cena netto i cena brutto? Co oznaczają i co należy wziąć pod uwagę/wpisać do tabelki podczas robienia remanentu w salonie kosmetycznym?
  • Co trzeba zrobić po zrobieniu remanentu? Co z uzupełnionym spisem z natury?

Chcesz w tym roku przejść przez remanent błyskawicznie i suchą stopą? Skorzystaj z gotowca, na który jeszcze tylko do 15.12 (niedziela) masz aż 30 zł premierowej zniżki! Kliknij TUTAJ

Jeśli potrzebujesz wersji dla salonów fryzjerskich, kliknij tutaj

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym