Czy szkolenia dają nam uprawnienia do wykonywania zabiegów? Czy certyfikaty mają realną wartość od strony prawnej? Co powinno się znaleźć na certyfikacie ze szkolenia, żeby w razie problemów prawnych stanowił on dobry dowód świadczący na naszą korzyść? Obejrzyj godzinny film z radcą prawnym Markiem Koennerem – dowiedz się wszystkiego na temat prawnych aspektów szkoleń kosmetycznych!

W związku z premierą e-booka Jak się zabezpieczyć przed roszczeniami klientek? wraz z jego współautorem, radcą prawnym, byłym sędzią, dr nauk prawnych Markiem Koennerem, który od lat broni kosmetyczki i kosmetologów w sprawach sądowych, postanowiliśmy opowiedzieć Wam, czy szkolenia kosmetyczne dają nam rzeczywiste uprawnienia do wykonywania zabiegów. Chcesz wiedzieć, jak to wygląda od strony prawnej?

Szkolenia a uprawnienia zawodowe – czego dokładnie dowiesz się z nagrania?

Zamiast wstępu:

  • Ostatnie medialne doniesienia o wykonywaniu zabiegów niezgodnie z prawem – dzień przed nagraniem pojawił się materiał w DD TVN – było bardzo dużo pytań od Was, więc przed częścią merytoryczną na temat szkoleń, poruszyliśmy ten gorący temat.

Główne zagadnienia:

  • Wystarczy szkoła kosmetyczna, czy trzeba dodatkowo uczestniczyć w szkoleniach?
  • Czy krótkie, np. jednodniowe szkolenia mają jakąkolwiek wartość, np. w przypadku problemów prawnych, czy ważne są wyłącznie długie, kompleksowe szkolenia?
  • Co ze szkoleniami produktowymi?
  • Czy jeśli wejdzie ustawa zakazująca wykonywania jakichś zabiegów, to szkolenia z tych zabiegów stracą ważność?
  • Szkolenie prowadzone przez lekarza i szkolenie prowadzone przez kosmetologa – czy wykształcenie osoby prowadzącej ma znaczenie?
  • Jak wybierać szkolenia, które zapewnią nam bezpieczeństwo prawne?
  • Co w przypadku, w którym nierzetelny szkoleniowiec przekaże nam błędną wiedzę? Kto odpowiada za popełniony w związku z tym błąd?
  • Zagrożenia prawne związane z brakiem regularnych szkoleń i z drugiej strony ze zbyt szybkim wprowadzaniem nowych, nie do końca sprawdzonych technologii.
  • Czy certyfikaty ze szkoleń mają realną wartość, czy są wyłącznie „ozdobą ściany”?
  • Jaką rolę certyfikaty ze szkoleń odgrywają w procesach sądowych?
  • Jakie znaczenie ma treść certyfikatu, czy powinniśmy zadbać o jakieś konkretne sformułowanie, np. „nabyła umiejętności…”, „ma uprawnienia do wykonywania…”?
  • W jaki sposób warto dodatkowo dokumentować swój udział w szkoleniach?
  • Jak się zabezpieczyć, żeby nie stracić podczas współpracy z nieuczciwą lub nieprofesjonalną firmą szkoleniową?
  • Co w sytuacji, w której firma szkoleniowa nagle zmienia prowadzącego lub program szkolenia?
  • Kto odpowiada za bezpieczeństwo modelki, na której podczas szkolenia jest wykonywany zabieg?
  • Co w sytuacji, w której pracodawca wysyła pracownika na kiepskiej jakości szkolenie?
  • Szkolenia kosmetyczki, szkolenia kosmetologa i uprawnienia – jakie są różnice?

Obejrzyj zapis prawie godzinnego FB LIVE, który odbył się na grupie Gabinet kosmetyczny od zaplecza. Po części merytorycznej jest sesja pytań i odpowiedzi – Markiem Koenner odpowiada na pytania osób oglądających LIVE:

Więcej informacji na ten tematy poruszane w filmie, znajdziesz w e-booku: Jak się zabezpieczyć przed roszczeniami klientek? E-booka znajdziesz TUTAJ.

Czego jeszcze dowiesz się z e-booka? 

Przerabiamy w nim następujące tematy pogrupowane w kategorie tematyczne:

OGÓLNE ZAGADNIENIA

  • Jak zabezpieczyć gabinet przed roszczeniami klientek?
  • Czym jest „należyta staranność” i co zrobić, żeby jej dochować?
  • Co zrobić, żeby w przypadku powikłań po zabiegu (np. reakcje alergiczne) nie mieć problemów prawnych?
  • Jak komunikować się z klientką, żeby ograniczyć ryzyko ewentualnego sporu?
  • Jakie błędy najczęściej popełniają właściciele gabinetów kosmetycznych i które skutkują problemami prawnymi?

DOKUMENTACJA KLIENTKI

  • Jak prawidłowo tworzyć i prowadzić dokumentację klientki? Jakie elementy MUSI zawierać dokumentacja?
  • Jakie jest praktyczne znaczenie dokumentacji zabiegowej w przypadku problemów z klientką, wystąpienia powikłania, żądania odszkodowania itd.?
  • Jak zmniejszyć ilość przechowywanej dokumentacji? Praktyczny system
  • Jak długo należy przechowywać dokumentację klientki?

WYWIAD PRZED ZABIEGIEM

  • Co dokładnie powinien zawierać wywiad przeprowadzany z klientką przed zabiegiem?
  • Co w przypadku, w którym klientka skłamie w dokumentacji zabiegowej, np. zatai, że cierpi na jakąś chorobę?
  • W jakiej formie (pytania otwarte, tabelka) powinien być przeprowadzany wywiad? Kto wypełnia – my, czy klientka?

INFORMACJA O ZABIEGU

  • Co powinien zawierać informator zabiegowy i dlaczego warto go mieć?
  • Jak szeroko trzeba informować o powikłaniach?
  • Jak przenieść na klientkę część odpowiedzialności za powstanie ewentualnych powikłań po zabiegu?

ZGODA NA WYKONANIE ZABIEGU

  • Jakie elementy MUSZĄ się znaleźć w zgodzie na wykonanie zabiegu (oświadczenia wiedzy i oświadczenia woli)?
  • W jaki sposób odbierać od klientki zgodę na wykonanie zabiegu, żeby maksymalnie się zabezpieczyć?
  • Czy na każdy zabieg musimy mieć pisemną zgodę? Co z najprostszymi zabiegami?
  • Klientka wykupuje serię zabiegów – czy za każdym razem trzeba odbierać od niej zgodę na ten sam zabieg?

SZKOLENIA

  • Czy po kilkudniowym kursie można legalnie wykonywać zabieg, którego dotyczył kurs?
  • Na co zwrócić uwagę wybierając szkolenia?
  • Czy zbieranie certyfikatów ma sens? Czy obronią nas one w przypadku problemów?
  • Co powinno być napisane na certyfikacie? Ma prawo do… Uczestniczyła w szkoleniu..., czy jeszcze coś innego?
  • Czy ma znaczenie, kto przeprowadza szkolenie, np. lekarz, czy kosmetolog?
  • Czy program, przebieg szkolenia lub wiedza szkoleniowca może być weryfikowana w sądzie, jeśli np. klientka zażąda od nas odszkodowania?
  • Co, jeśli zostaliśmy źle nauczeni? Czy firma szkoleniowa odpowiada za przekazywanie niekompletnej lub błędnej wiedzy?
  • Kto odpowiada za modelkę podczas szkolenia przeprowadzanego w naszym gabinecie? My, czy szkoleniowiec?

SANEPID

  • Nie ma aktualnego rozporządzenia dla gabinetów kosmetycznych – czym zatem się kierować?
  • Jakie procedury sanitarno-higieniczne należy wdrożyć w gabinecie?
  • Co zrobić, jeśli „lokalne interpretacje” utrudniają nam pracę?

PIERWSZA POMOC

  • W jakim zakresie kosmetyczka i kosmetolog mają prawo udzielić pierwszej pomocy?
  • Co z podawaniem adrenaliny?
  • Czy podwójne wykształcenie np. kosmetolog-pielęgniarka lub kosmetolog-ratownik medyczny, coś zmienia?

UBEZPIECZENIA

  • Jakie są rodzaje ubezpieczeń, z których mogą korzystać gabinety kosmetyczne?
  • Czy ubezpieczenia obejmują również inwazyjne zabiegi?
  • Na jakie zapisy powinnyśmy zwracać uwagę, podpisując umowę?
  • Czy możemy mieć własne wzory dokumentów, czy musimy kupować wzory od ubezpieczyciela?
  • Czy własna dokumentacja może być podstawą do utraty prawa do skorzystania z ubezpieczenia?

Zobacz również wzory dokumentacji zabiegowej (wywiad, informatory, zgoda na zabieg):

podrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznympodrecznik marketingu i zarządzania gabinetem kosmetycznym